Motorrevisie

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
-niels-
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 27 jan, 2013 14:07
Locatie: Ridderkerk

Motorrevisie

Bericht door -niels- » do 31 jan, 2013 23:07

Beste,

Ik ben al lange tijd fan van de 2cv maar ben nooit in de gelegenheid geweest er een te bezitten. Als student was mijn budget niet dusdangig groot om een eend aan te schaffen laat staan te onderhouden. Gezien ik sinds enkele weken geen student meer ben is het sparen begonnen :D. Mijn dagelijkse auto, een peugeot 106 uit '94, laat ik maar even zoals ze is omdat ik niet zonder kan. Om in de tussentijd toch bezig te blijven heb ik een motorblokje gekocht, het betreft een A06/635. Vandaag alles gestript behalve het vliegwiel.

Afbeelding

Dat is mn sleutel plekje, ik kan er precies staan maar in vergelijking met vroeger(op de vloer in het donker) ben ik er erg gelukkig mee :D.


Afbeelding

Echt heel veel zooi in uit het spruitstuk, eigenlijk alleen de uitlaat kant.

Afbeelding

Beetje krap en k was ff niet zo helder, als ik het blok iets achterover leg dan kan ik de olie vulplug eruit halen zonder dat de olie er gelijk uitstroomt, iig niet uit de onderkant...

Afbeelding

Wel uit de gaten van de klepstoters en de cilinder natuurlijk :oops:

De zuigers en cilinders zien er nog goed uit, verder is het plan om alles netjes schoon te maken en te controleren op speling en/of beschadigingen.
If it ain't broke, let's fix it until it is.

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
Locatie: Netherlands

Bericht door azuiper » vr 1 feb, 2013 01:31

hoi Niels,

dapper plan waar je mee bezig bent - komt mij bekent voor, ik ben zelf momenteel met precies hetzelfde bezig, ben ook een lang stilstaand blokje uit elkaar aan het halen. indien cilinders en zuigers er inderdaad nog goed uitzien ( cilinder vertonen nog duidelijke diagonale krassen - lees : sporen van het honen -) dan is de slijtage beperkt en kan je de zuigers en cilinders hergebruiken. Ik heb mijn cilinders bij een revisiebedrijf opnieuw laten honen (eur 30.=) en monteer straks nieuwe zuigerveren. De uitsparingen van de oude zuigers waar de zuigerveren in vallen reining ik van de aanwezige koolresten met behulp van een oude zuigerveer die ik doormidden gebroken heb. met die oude gebroken zuigerveer kan je met beleid goed de koolresten wegschrapen. de afgebroken tapeinden van de aansluiting van het uitlaatspruitstuk is en bekend verschijnsel. Je kan na uitvoerig inweken met kruipolie proberen het afgebroken tapeind te verwijderen door de kop te verhitten met een brander of een verfstripper en het afgebroken tapeind te klemmen in een bankschroef en de kop voorzichtig heen en weer te bewegen - lukt dit niet dan dient het tapeind vakkundig uitgboord te worden en door een helicoil vervangen te worden.

succes met de operatie - als je vragen hebt, mail ze in dit forum

-niels-
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 27 jan, 2013 14:07
Locatie: Ridderkerk

Bericht door -niels- » vr 1 feb, 2013 13:03

de groeven van de zuigers maak ik normaal schoon met een dun touwtje, beetje ontvetter/remmenreiniger erop en dan poetsen, weet je zeker dat je goed in de hoeken komt en dat je er geen beschadigingen inmaakt.
Is 30 euro voor een of beide cilinders?
If it ain't broke, let's fix it until it is.

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » vr 1 feb, 2013 13:27

groeven in de zuiger kan je ook goed schoonmaken door een oude zuigerveer door midden te breken en daarmee de groef uit te schrapen. Ik neem tenminste aan dat je er iig nieuwe zuigerveren op zet.

greetzzzzzzz

Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
Locatie: Netherlands

Bericht door azuiper » vr 1 feb, 2013 13:58

hoi Niels,

EUR 30,= is de prijs voor het honen van beide cilinders - zien er weer goed uit, klaar voor de volgende 100.00 fijne kilometers ... :D

-niels-
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 27 jan, 2013 14:07
Locatie: Ridderkerk

Bericht door -niels- » vr 1 feb, 2013 15:56

Er komen uiteraard nieuwe zuigerveren op, net als alle pakkingen en rubbers.
Dat valt me alles mee kwa prijs, t moet zoizo maar, beetje zonde om er nu veel werk in te steken en dan de helft niet meenemen.
If it ain't broke, let's fix it until it is.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 2 feb, 2013 13:51

Ben ook net begonnen met revisie van mijn oorspronkelijk 2cv6 motortje. Ik heb wel meteen cilinderset gekocht en pakkingset.

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
Locatie: Netherlands

Bericht door azuiper » za 2 feb, 2013 14:19

werk zeker aanstekelijk dit topic .... opeens begint iedereen blokjes te reviseren ... nou ja iedereen ...

in ieder geval succes en deel je ervaringen - dan leren we er allemaal wat van

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2086
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » za 2 feb, 2013 14:23

Hier op de 2cv markt bied iemand nieuwe zuigers en cilinders aan voor 100 euro. Dat is netzo duur als honen en nieuwe veren denk ik.

Misschien is dat wat.

-niels-
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 27 jan, 2013 14:07
Locatie: Ridderkerk

Bericht door -niels- » ma 4 feb, 2013 10:26

Die had ik gezien idd, mijn cilinders zijn nog heel erg netjes dus ik hoef ze alleen maar even op te poetsen, een vriend van me is monteur en heeft een hoonstift dus die doet het gratis :D, dan hoef ik alleen zuigerveren.

Bij het demonteren heb ik mn oliepijlstok afgebroken :(, maar eens kijken of ik deze van onder vandaan eruit kan tikken.
If it ain't broke, let's fix it until it is.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2086
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » ma 4 feb, 2013 10:33

Dan is het indd nog goedkoper.

Als je het blok open hebt moet je die pijlstok er wel uit krijgen lijkt mij. Misschien even kort verwarmen met een vlam als het niet wil.

Heb je een nieuwe pijlstok buis? Ik wil wel even door mijn verzameling onderdelen lopen om te kijken of er 1 tussen zit.

-niels-
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 27 jan, 2013 14:07
Locatie: Ridderkerk

Bericht door -niels- » ma 4 feb, 2013 13:27

Ik had de buis al een eind naar binnen geslagen om er een tang op te kunnen zetten maar dan heb ik niet zoveel grip ik kan hem zoizo naar beneden slaan maar ik wil eerst even kijken wat daar precies zit voordat ik sloop.

Graag, laat anders even weten via pb of je wat kan vinden.

Mijn cilinders zitten vast aan de koppen, is dat normaal en hoe haal ik ze het beste uitelkaar?
If it ain't broke, let's fix it until it is.

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » di 5 feb, 2013 08:48

als je je cilinders met koppen los hebt liggen een houten paal (zo zacht mogelijk, vurenhout bijvoorbeeld) op de grond zetten cilinder eroverheen en dan de cilinder omlaag tikken (dat dus de paal de kop eraf drukt) dit kan (en moet) je eigenlijk met 2 mensen doen een houd de kop vast en de ander de cilinder.

suc6!

greetzzzzzzzzzzz

Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

-niels-
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 27 jan, 2013 14:07
Locatie: Ridderkerk

Bericht door -niels- » do 21 feb, 2013 13:36

Even een korte update:
Het blok is nu helemaal "kaal" alleen de ontsteking zit er nog op maar de boutjes daarvan zijn een eind heen, maar een verzinnen hoe ik dat los ga krijgen. daarna het blok splitsen, tot nu toe is alles nog zeer netjes, geen voelbarespeling, krassen of anderre beschadigingen :D .
If it ain't broke, let's fix it until it is.

-niels-
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 27 jan, 2013 14:07
Locatie: Ridderkerk

Bericht door -niels- » ma 13 mei, 2013 21:03

Het heeft even geduurd maar ik ben weer verder met het blok. Ik heb de carters nu gesplitst en schoongemaakt. De krukas is spelingsvrij en ziet er nog keurig uit, de nokkenas heeft op alle nokken plekken waar de bovenste laag eraf is en een ruwe onderlaag zichtbaar is, deze zal ik dus moeten vervangen, als iemand er nog een overheeft? Daarnaast ben ik nog op zoek naar kachelpotten, een luchtfilter behuizing (past een metalen ook op deze?) en een dynamo inclusief steun, mocht iemand wat hebben liggen...
If it ain't broke, let's fix it until it is.

Plaats reactie