Motorrevisie
Motorrevisie
Beste,
Ik ben al lange tijd fan van de 2cv maar ben nooit in de gelegenheid geweest er een te bezitten. Als student was mijn budget niet dusdangig groot om een eend aan te schaffen laat staan te onderhouden. Gezien ik sinds enkele weken geen student meer ben is het sparen begonnen . Mijn dagelijkse auto, een peugeot 106 uit '94, laat ik maar even zoals ze is omdat ik niet zonder kan. Om in de tussentijd toch bezig te blijven heb ik een motorblokje gekocht, het betreft een A06/635. Vandaag alles gestript behalve het vliegwiel.
Dat is mn sleutel plekje, ik kan er precies staan maar in vergelijking met vroeger(op de vloer in het donker) ben ik er erg gelukkig mee .
Echt heel veel zooi in uit het spruitstuk, eigenlijk alleen de uitlaat kant.
Beetje krap en k was ff niet zo helder, als ik het blok iets achterover leg dan kan ik de olie vulplug eruit halen zonder dat de olie er gelijk uitstroomt, iig niet uit de onderkant...
Wel uit de gaten van de klepstoters en de cilinder natuurlijk
De zuigers en cilinders zien er nog goed uit, verder is het plan om alles netjes schoon te maken en te controleren op speling en/of beschadigingen.
Ik ben al lange tijd fan van de 2cv maar ben nooit in de gelegenheid geweest er een te bezitten. Als student was mijn budget niet dusdangig groot om een eend aan te schaffen laat staan te onderhouden. Gezien ik sinds enkele weken geen student meer ben is het sparen begonnen . Mijn dagelijkse auto, een peugeot 106 uit '94, laat ik maar even zoals ze is omdat ik niet zonder kan. Om in de tussentijd toch bezig te blijven heb ik een motorblokje gekocht, het betreft een A06/635. Vandaag alles gestript behalve het vliegwiel.
Dat is mn sleutel plekje, ik kan er precies staan maar in vergelijking met vroeger(op de vloer in het donker) ben ik er erg gelukkig mee .
Echt heel veel zooi in uit het spruitstuk, eigenlijk alleen de uitlaat kant.
Beetje krap en k was ff niet zo helder, als ik het blok iets achterover leg dan kan ik de olie vulplug eruit halen zonder dat de olie er gelijk uitstroomt, iig niet uit de onderkant...
Wel uit de gaten van de klepstoters en de cilinder natuurlijk
De zuigers en cilinders zien er nog goed uit, verder is het plan om alles netjes schoon te maken en te controleren op speling en/of beschadigingen.
If it ain't broke, let's fix it until it is.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 318
- Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
- Locatie: Netherlands
hoi Niels,
dapper plan waar je mee bezig bent - komt mij bekent voor, ik ben zelf momenteel met precies hetzelfde bezig, ben ook een lang stilstaand blokje uit elkaar aan het halen. indien cilinders en zuigers er inderdaad nog goed uitzien ( cilinder vertonen nog duidelijke diagonale krassen - lees : sporen van het honen -) dan is de slijtage beperkt en kan je de zuigers en cilinders hergebruiken. Ik heb mijn cilinders bij een revisiebedrijf opnieuw laten honen (eur 30.=) en monteer straks nieuwe zuigerveren. De uitsparingen van de oude zuigers waar de zuigerveren in vallen reining ik van de aanwezige koolresten met behulp van een oude zuigerveer die ik doormidden gebroken heb. met die oude gebroken zuigerveer kan je met beleid goed de koolresten wegschrapen. de afgebroken tapeinden van de aansluiting van het uitlaatspruitstuk is en bekend verschijnsel. Je kan na uitvoerig inweken met kruipolie proberen het afgebroken tapeind te verwijderen door de kop te verhitten met een brander of een verfstripper en het afgebroken tapeind te klemmen in een bankschroef en de kop voorzichtig heen en weer te bewegen - lukt dit niet dan dient het tapeind vakkundig uitgboord te worden en door een helicoil vervangen te worden.
succes met de operatie - als je vragen hebt, mail ze in dit forum
dapper plan waar je mee bezig bent - komt mij bekent voor, ik ben zelf momenteel met precies hetzelfde bezig, ben ook een lang stilstaand blokje uit elkaar aan het halen. indien cilinders en zuigers er inderdaad nog goed uitzien ( cilinder vertonen nog duidelijke diagonale krassen - lees : sporen van het honen -) dan is de slijtage beperkt en kan je de zuigers en cilinders hergebruiken. Ik heb mijn cilinders bij een revisiebedrijf opnieuw laten honen (eur 30.=) en monteer straks nieuwe zuigerveren. De uitsparingen van de oude zuigers waar de zuigerveren in vallen reining ik van de aanwezige koolresten met behulp van een oude zuigerveer die ik doormidden gebroken heb. met die oude gebroken zuigerveer kan je met beleid goed de koolresten wegschrapen. de afgebroken tapeinden van de aansluiting van het uitlaatspruitstuk is en bekend verschijnsel. Je kan na uitvoerig inweken met kruipolie proberen het afgebroken tapeind te verwijderen door de kop te verhitten met een brander of een verfstripper en het afgebroken tapeind te klemmen in een bankschroef en de kop voorzichtig heen en weer te bewegen - lukt dit niet dan dient het tapeind vakkundig uitgboord te worden en door een helicoil vervangen te worden.
succes met de operatie - als je vragen hebt, mail ze in dit forum
Die had ik gezien idd, mijn cilinders zijn nog heel erg netjes dus ik hoef ze alleen maar even op te poetsen, een vriend van me is monteur en heeft een hoonstift dus die doet het gratis , dan hoef ik alleen zuigerveren.
Bij het demonteren heb ik mn oliepijlstok afgebroken , maar eens kijken of ik deze van onder vandaan eruit kan tikken.
Bij het demonteren heb ik mn oliepijlstok afgebroken , maar eens kijken of ik deze van onder vandaan eruit kan tikken.
If it ain't broke, let's fix it until it is.
Ik had de buis al een eind naar binnen geslagen om er een tang op te kunnen zetten maar dan heb ik niet zoveel grip ik kan hem zoizo naar beneden slaan maar ik wil eerst even kijken wat daar precies zit voordat ik sloop.
Graag, laat anders even weten via pb of je wat kan vinden.
Mijn cilinders zitten vast aan de koppen, is dat normaal en hoe haal ik ze het beste uitelkaar?
Graag, laat anders even weten via pb of je wat kan vinden.
Mijn cilinders zitten vast aan de koppen, is dat normaal en hoe haal ik ze het beste uitelkaar?
If it ain't broke, let's fix it until it is.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
- Locatie: koudekerk ad rijn
als je je cilinders met koppen los hebt liggen een houten paal (zo zacht mogelijk, vurenhout bijvoorbeeld) op de grond zetten cilinder eroverheen en dan de cilinder omlaag tikken (dat dus de paal de kop eraf drukt) dit kan (en moet) je eigenlijk met 2 mensen doen een houd de kop vast en de ander de cilinder.
suc6!
greetzzzzzzzzzzz
Rusty
suc6!
greetzzzzzzzzzzz
Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400
Even een korte update:
Het blok is nu helemaal "kaal" alleen de ontsteking zit er nog op maar de boutjes daarvan zijn een eind heen, maar een verzinnen hoe ik dat los ga krijgen. daarna het blok splitsen, tot nu toe is alles nog zeer netjes, geen voelbarespeling, krassen of anderre beschadigingen .
Het blok is nu helemaal "kaal" alleen de ontsteking zit er nog op maar de boutjes daarvan zijn een eind heen, maar een verzinnen hoe ik dat los ga krijgen. daarna het blok splitsen, tot nu toe is alles nog zeer netjes, geen voelbarespeling, krassen of anderre beschadigingen .
If it ain't broke, let's fix it until it is.
Het heeft even geduurd maar ik ben weer verder met het blok. Ik heb de carters nu gesplitst en schoongemaakt. De krukas is spelingsvrij en ziet er nog keurig uit, de nokkenas heeft op alle nokken plekken waar de bovenste laag eraf is en een ruwe onderlaag zichtbaar is, deze zal ik dus moeten vervangen, als iemand er nog een overheeft? Daarnaast ben ik nog op zoek naar kachelpotten, een luchtfilter behuizing (past een metalen ook op deze?) en een dynamo inclusief steun, mocht iemand wat hebben liggen...
If it ain't broke, let's fix it until it is.