alternatieve bobine voor de 2cv
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 318
- Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
- Locatie: Netherlands
hoi LPGO,
Mag ik uit jouw post concluderen dat jouw 1-2-spark electronische ontsteking functioneert met zowel de zwarte 2CV bobine als de Visa Bobine ??
Aangezien deze bovengenoemde bobines verschillende primaire weerstanden hebben, kan jouw 1-2 spark ontsteking dan klaarblijkelijk met nagenoeg iedere bobine (met dubbele uitgang) functioneren, ook met de eerder besproken "power-bobines" ??
op de site http://www.leenapk.nl/product_details.p ... item_id=25 staat in de beschrijving van de van de 123/EVO dat bij het gebruik van de 123/EVO in combinatie met VISA-bobine er sprake is van multi-spark. Ik veronderstel dat hiermee bedoeld wordt dat er zeer snel na elkaar meerder vonken afgegeven worden om zo een nog beter verdeeld vlamfront te creeeren. Is er bij jouw 1-2-spark ontsteking ook sprake van of de mogelijkheid van multi-spark en zo ja, in combinatie met welke bobines ??
Mag ik uit jouw post concluderen dat jouw 1-2-spark electronische ontsteking functioneert met zowel de zwarte 2CV bobine als de Visa Bobine ??
Aangezien deze bovengenoemde bobines verschillende primaire weerstanden hebben, kan jouw 1-2 spark ontsteking dan klaarblijkelijk met nagenoeg iedere bobine (met dubbele uitgang) functioneren, ook met de eerder besproken "power-bobines" ??
op de site http://www.leenapk.nl/product_details.p ... item_id=25 staat in de beschrijving van de van de 123/EVO dat bij het gebruik van de 123/EVO in combinatie met VISA-bobine er sprake is van multi-spark. Ik veronderstel dat hiermee bedoeld wordt dat er zeer snel na elkaar meerder vonken afgegeven worden om zo een nog beter verdeeld vlamfront te creeeren. Is er bij jouw 1-2-spark ontsteking ook sprake van of de mogelijkheid van multi-spark en zo ja, in combinatie met welke bobines ??
wat is multispark?????
Ik neem aan dat er dan meerdere vonken achter elkaar komen, heb hier mijn gedachte over laten gaan, ook uitgeprobeerd maar ben er niet op door gegaan, want wat is het nut hiervan???????
Ik zorg er liever voor dat mijn eerste vonk goed is waardoor het mengsel ontbrand dan heb je aan de volgende vonken helemaal niets!!!!!
Je kunt het mengsel namelijk niet 2 keer ontsteken...... Twinspark is dan wel weer een goede oplossing hierbij kun je gecontroleerd de ontbranding op meerdere plaatsen al dan niet tegelijk laten plaatsvinden waardoor je een snellere verbranding krijgt, maar ook hiervan zijn de voordelen maar beperkt. Het enigste wat hierdoor wijzigt is dat de ontwikkelde kracht eerder op zijn hoogtepunt is (dus de ontsteking kan later gezet worden) maar of je hierdoor meer kracht ontwikkeld is nog maar de vraag..... Hoeveel auto/motorfiets fabrikanten gebruiken dit???? voor zover ik weet Alfa Romeo/BMW (motorfietsen) alleen (helaas hierin heb ik beperkte kennis)
Terug naar multispark. Wanneer treedt multispark op alleen tijdens het starten of ook bij hogere toeren????? Stel de laadtijd van een Visa bobine op 0,004 sec (wat al erg kort is bij 8 of 9 volt (tijdens het starten). Daarna moet de bobine zich geheel ontladen (de vonk vindt plaats en tot rust komen) dit duurt ook nog eens zo'n 0,002 seconden Stel je startmortor draait met 180 toeren dan is dit is dus 3 toeren per seconde, dit zijn bij de 2cv ook 3 ontstekingen per seconde dan komt de vonk (3*360 graden)/( 1/0,006) sec = 1080 graden/166.6= 6,5 graden... later.... Bij een 2cv motor vindt de 1e vonk plaats op 8 graden voor het bovenste dode punt tijdens het starten, als ik hier dus nu 6,5 graden vanaf trek dan kan de 2e vonk (multispark) minimaal pas 3,5 graden voor het bdp. plaats vinden om maar over een derde en vierde vonk te zwijgen....... Is deze 2e vonk dan wel nog effectief????????
Doe je dit bij meer dan 400 toeren dan komt de 2e vonk pas als de uitlaatklep al geopend is en knalt hij alleen nog maar in de uitlaat, dit wil ik niemand aandoen.....
Terug naar mijn systeem, Tijdens het starten krijgt mijn (zwarte) bobine zo'n 0,015 seconde laadtijd (dwell), hierbij krijg ik altijd een vonk en ontbranding en de motor springt gelijk aan, boven 200 toeren kom ik dan in het volgende toerental en zakt de laadtijd af.....
Om hierbij multispark te doen heeft geen zin..
1080/(1/0,017) = 18,4 graden verder..... de volgende vonk komt dan 10,4 graden na het dode punt, dus al veel te laat en heeft geen enkele zin.........
Daarom ben ik er niet mee verder gegaan.....
Credo.. Liever 1 vette vonk dan 10 magere!!!!
p.s. de mannen van 123 zullen wel met een heel ander verhaal komen waarom multispark zo geweldig is,,,,,,
p.s.2. mijn ontsteking rijdt "het liefste" op een zwarte bobine of een Harley en co.
Een Visa bobine is mij te kritisch (doet het wel maar voelt niet lekker) sorry kan het niet uitleggen.. Naar mijn mening ook niet nodig want met een zwarte bobine trek ik ook al vonken van meer dan 15mm!!!
Mijn turbo eend rijdt met meer dan 1,5 bar turbodruk (overdruk) en ook hierbij heeft de zwarte bobine geen enkele moeite.... terwijl dit een veel hogere vonk energie vraagt...
Als je in een goede bobine wilt investeren neem dan zo'n gele Herley of co., deze is ook niet kritisch en werkt fantastisch op mijn systeem....
Ik neem aan dat er dan meerdere vonken achter elkaar komen, heb hier mijn gedachte over laten gaan, ook uitgeprobeerd maar ben er niet op door gegaan, want wat is het nut hiervan???????
Ik zorg er liever voor dat mijn eerste vonk goed is waardoor het mengsel ontbrand dan heb je aan de volgende vonken helemaal niets!!!!!
Je kunt het mengsel namelijk niet 2 keer ontsteken...... Twinspark is dan wel weer een goede oplossing hierbij kun je gecontroleerd de ontbranding op meerdere plaatsen al dan niet tegelijk laten plaatsvinden waardoor je een snellere verbranding krijgt, maar ook hiervan zijn de voordelen maar beperkt. Het enigste wat hierdoor wijzigt is dat de ontwikkelde kracht eerder op zijn hoogtepunt is (dus de ontsteking kan later gezet worden) maar of je hierdoor meer kracht ontwikkeld is nog maar de vraag..... Hoeveel auto/motorfiets fabrikanten gebruiken dit???? voor zover ik weet Alfa Romeo/BMW (motorfietsen) alleen (helaas hierin heb ik beperkte kennis)
Terug naar multispark. Wanneer treedt multispark op alleen tijdens het starten of ook bij hogere toeren????? Stel de laadtijd van een Visa bobine op 0,004 sec (wat al erg kort is bij 8 of 9 volt (tijdens het starten). Daarna moet de bobine zich geheel ontladen (de vonk vindt plaats en tot rust komen) dit duurt ook nog eens zo'n 0,002 seconden Stel je startmortor draait met 180 toeren dan is dit is dus 3 toeren per seconde, dit zijn bij de 2cv ook 3 ontstekingen per seconde dan komt de vonk (3*360 graden)/( 1/0,006) sec = 1080 graden/166.6= 6,5 graden... later.... Bij een 2cv motor vindt de 1e vonk plaats op 8 graden voor het bovenste dode punt tijdens het starten, als ik hier dus nu 6,5 graden vanaf trek dan kan de 2e vonk (multispark) minimaal pas 3,5 graden voor het bdp. plaats vinden om maar over een derde en vierde vonk te zwijgen....... Is deze 2e vonk dan wel nog effectief????????
Doe je dit bij meer dan 400 toeren dan komt de 2e vonk pas als de uitlaatklep al geopend is en knalt hij alleen nog maar in de uitlaat, dit wil ik niemand aandoen.....
Terug naar mijn systeem, Tijdens het starten krijgt mijn (zwarte) bobine zo'n 0,015 seconde laadtijd (dwell), hierbij krijg ik altijd een vonk en ontbranding en de motor springt gelijk aan, boven 200 toeren kom ik dan in het volgende toerental en zakt de laadtijd af.....
Om hierbij multispark te doen heeft geen zin..
1080/(1/0,017) = 18,4 graden verder..... de volgende vonk komt dan 10,4 graden na het dode punt, dus al veel te laat en heeft geen enkele zin.........
Daarom ben ik er niet mee verder gegaan.....
Credo.. Liever 1 vette vonk dan 10 magere!!!!
p.s. de mannen van 123 zullen wel met een heel ander verhaal komen waarom multispark zo geweldig is,,,,,,
p.s.2. mijn ontsteking rijdt "het liefste" op een zwarte bobine of een Harley en co.
Een Visa bobine is mij te kritisch (doet het wel maar voelt niet lekker) sorry kan het niet uitleggen.. Naar mijn mening ook niet nodig want met een zwarte bobine trek ik ook al vonken van meer dan 15mm!!!
Mijn turbo eend rijdt met meer dan 1,5 bar turbodruk (overdruk) en ook hierbij heeft de zwarte bobine geen enkele moeite.... terwijl dit een veel hogere vonk energie vraagt...
Als je in een goede bobine wilt investeren neem dan zo'n gele Herley of co., deze is ook niet kritisch en werkt fantastisch op mijn systeem....
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 318
- Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
- Locatie: Netherlands
multispark
hoi LPGO,
Allereerst : ik ben niet de bedenker van "multispark" en heb hier ook geen specifieke mening over omdat ik er nog (te) weining over weet - ik kom echter deze term in een aantal varianten tegen bij tuning-bedrijven en/of onderdelen-leveranciers en ik ben nieuwsgierig op technisch vlak wat dit mogelijk zou kunnen betekenen voor mijn A-types.
Zoals vermeld staat de kreet multispark op de website http://www.leenapk.nl/product_details.p ... item_id=25
Op de site http://www.silent-hektik.com/Lex_Trip.htm wordt tekst en uitleg gegeven over "Triple-spark" inclusief afbeeldingen om e.e.a. te verduidelijken.
Wie heeft kennis van / ervaring met multispark / triplespark ???
Allereerst : ik ben niet de bedenker van "multispark" en heb hier ook geen specifieke mening over omdat ik er nog (te) weining over weet - ik kom echter deze term in een aantal varianten tegen bij tuning-bedrijven en/of onderdelen-leveranciers en ik ben nieuwsgierig op technisch vlak wat dit mogelijk zou kunnen betekenen voor mijn A-types.
Zoals vermeld staat de kreet multispark op de website http://www.leenapk.nl/product_details.p ... item_id=25
Op de site http://www.silent-hektik.com/Lex_Trip.htm wordt tekst en uitleg gegeven over "Triple-spark" inclusief afbeeldingen om e.e.a. te verduidelijken.
Wie heeft kennis van / ervaring met multispark / triplespark ???
Heb ook niet geschreven dat jij de bedenker bent. Lees nou eerst eens mijn verhaal dan zie waarom dat het niet werkt met een visa bobine...... en al helemaal niet met een zwarte of Harley....
Wat ik lees is dit van toepassing op CDI ontstekingen echter de 2cv is een TCI ontsteking...
Maar als jij 2, 3 of 4 vonken achter elkaar wilt dan ik dat ook programmeren......
Ik kan elke 0,0000001 seconden een vonk laten plaatsvinden maar je bobine maakt dan geen vonk...... omdat hij dan niet geladen is...
Nogmaals een Visa bobine heeft minimaal 0,0015 sec stroom nodig om een fatsoenlijke vonk te kunnen produceren, bij een koude start 8/9 volt........... dan werkt je hele multispark principe niet.......... en als je motor op toeren is al helemaal niet......
Zal me er nog eens een keer in verdiepen, maar wat wil je er eigenlijk mee bereiken meer zuinigheid of beter starten
Zuinigheid krijg je volgens mij veel makkelijker met het precies afstellen van de ontsteking op jouw motor (dus afstellen met een laptop op jouw motor) in combinatie met een mapsensor......
Beter starten krijg je door een krachtigere vonk (via de laptop de perfecte dwelltijd voor jou bobine instellen)!!
Wat ik lees is dit van toepassing op CDI ontstekingen echter de 2cv is een TCI ontsteking...
Maar als jij 2, 3 of 4 vonken achter elkaar wilt dan ik dat ook programmeren......
Ik kan elke 0,0000001 seconden een vonk laten plaatsvinden maar je bobine maakt dan geen vonk...... omdat hij dan niet geladen is...
Nogmaals een Visa bobine heeft minimaal 0,0015 sec stroom nodig om een fatsoenlijke vonk te kunnen produceren, bij een koude start 8/9 volt........... dan werkt je hele multispark principe niet.......... en als je motor op toeren is al helemaal niet......
Zal me er nog eens een keer in verdiepen, maar wat wil je er eigenlijk mee bereiken meer zuinigheid of beter starten
Zuinigheid krijg je volgens mij veel makkelijker met het precies afstellen van de ontsteking op jouw motor (dus afstellen met een laptop op jouw motor) in combinatie met een mapsensor......
Beter starten krijg je door een krachtigere vonk (via de laptop de perfecte dwelltijd voor jou bobine instellen)!!
Re: multispark
azuiper schreef:hoi LPGO,
Allereerst : ik ben niet de bedenker van "multispark" en heb hier ook geen specifieke mening over omdat ik er nog (te) weining over weet - ik kom echter deze term in een aantal varianten tegen bij tuning-bedrijven en/of onderdelen-leveranciers en ik ben nieuwsgierig op technisch vlak wat dit mogelijk zou kunnen betekenen voor mijn A-types.
Zoals vermeld staat de kreet multispark op de website http://www.leenapk.nl/product_details.p ... item_id=25
Op de site http://www.silent-hektik.com/Lex_Trip.htm wordt tekst en uitleg gegeven over "Triple-spark" inclusief afbeeldingen om e.e.a. te verduidelijken.
Wie heeft kennis van / ervaring met multispark / triplespark ???
Vraag maar eens na bij deze sites tot welke toerentallen zij dit doen wat dan de laadtijd (dwell) van de bobine is enz. en tot welke toerentallen dit effectief is!!!! Ben benieuw of je überhaupt een antwoord krijgt...... Nogmaals ik kan je dit ook programmeren!! zeg maar wat je wilt hebben......
Ps. 123 en co kan je deze nauwkeurigheid helemaal niet bieden omdat zij via de nokkenas werken, hierbij zit er al verschil tussen het ontstekingstijdstip van beide cilinders door de ongelijkheid van de beide opname puntjes op het puntje van de nokkenas en nog eens verergert door de speling/onrondheid van de tandwielen tussen nokkenas en krukas...... Mijn systeem werkt op het vliegwiel, dus de vonk voor beide cilinders komt altijd precies op hetzelfde moment maar dit even ter zijde..
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 318
- Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
- Locatie: Netherlands
hoi LPGO,
Je hoeft mij niet meer te overtuigen van jouw 1-2-spark, ik ga deze zodra beschikbaar graag uitproberen om een van mijn eenden. Met name ben ik zeer benieuwd naar het verbruik bij deellast, bijvoorbeeld langdurige snelwegritten met snelheid 100-105 km/uur zoals ik die voor mijn werk regelmatig maak. Op international2cvfrinds.com heb ik met veel genoegen de vele pagina's over de ontwikkeling van deze electronische ontsteking gelezen - mijn bewondering voor deze uitvinding!
Zoals eerder geschreven ben ik technisch nieuwsgierig naar het hoe en waarom van multispark/triplespark. Even googlelen op internet leverde dit interessante artikel op :
http://dtec.net.au/Multi%20Spark%20Ignition.htm
Je hoeft mij niet meer te overtuigen van jouw 1-2-spark, ik ga deze zodra beschikbaar graag uitproberen om een van mijn eenden. Met name ben ik zeer benieuwd naar het verbruik bij deellast, bijvoorbeeld langdurige snelwegritten met snelheid 100-105 km/uur zoals ik die voor mijn werk regelmatig maak. Op international2cvfrinds.com heb ik met veel genoegen de vele pagina's over de ontwikkeling van deze electronische ontsteking gelezen - mijn bewondering voor deze uitvinding!
Zoals eerder geschreven ben ik technisch nieuwsgierig naar het hoe en waarom van multispark/triplespark. Even googlelen op internet leverde dit interessante artikel op :
http://dtec.net.au/Multi%20Spark%20Ignition.htm
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Allle electrronische ontstekingen zijn alleen maar om de laagspannings puntjes te vervangen.Het hoogspannings gedeelte zit in de bobine.Het systeem dat Citroën altijd al heeft gebruikt was dat er elke keer als de puntjes(of electronisch) open gingen er 2 vonken elke kant op gingen dit heet toch Twinspark of multispark.Whats in a name?
Twinspark = 2 bougies per cilinder (die gelijktijdig of heel kort achter elkaar vonken)Gerard2cv schreef:Allle electrronische ontstekingen zijn alleen maar om de laagspannings puntjes te vervangen.Het hoogspannings gedeelte zit in de bobine.Het systeem dat Citroën altijd al heeft gebruikt was dat er elke keer als de puntjes(of electronisch) open gingen er 2 vonken elke kant op gingen dit heet toch Twinspark of multispark.Whats in a name?
"heel kort is binnen 1/10000 van een seconde afhankelijk van toerental en load).
Multispark = meerdere vonken (direct achter elkaar) in 1 arbeidsslag
Wasted spark = 1 bobine bediend 2 cilinders (dus in onze 2cv-tkjes) in 1 keer; dus bij 1 cilinder ontsteken bij de andere cilinder valt deze in de uitlaatslag (wasted) vrij vertaald verspilde vonk.... makkelijk bij de 2cv want je hoeft geen verdeler..., cx turbo doet dit ook maar dan dubbel, bij de prototypes zelfs met 2 eendenbobines!! Dit is dus de makkelijkste manier om de verdeler overbodig te maken
@ azuiper: Ik heb er nog eens over nagedacht en er is me een lichtje gaan branden, Ik denk dat ik 2 denkfouten maak.....
1e een tweede en derde vonk vragen niet meer zo veel energie als de eerste (denk ik) dus de vonk kan dan vlugger komen (hoe kort de laadtijd van de bobine dan wordt?)
2e als de motor begint te lopen komt er meteen de vervroeging in bij mij al zo'n 16 graden bij 800 toeren hier kan dus nog makkelijk een 2e en een 3e vonk in voordaty de motor aan zijn dode punt is. Ik kan nu simpel berekenen dat als de bobine nog eens kan vonken voordat de zuiger op zijn dode punt is er nog 1 of zelfs meerdere vonken extra plaats kunnen vinden.......
Ga toch nog maar eens mijn Visa bobine aansluiten,,, houd je op de hoogte..
p.s. ik heb al multispark gedaan, kijk maar eens naar dit filmpje 1 continue vonk.......
luister maar eens naar het geluid, de bobine laadt geeft een vonk en begint meteen weer te laden en vonkt meteen weer enz.....
https://www.youtube.com/watch?v=NSpnbQ5I4Qc
de laadtijd van de (zwarte) bobine is hier 0,006 seconde... ontlaadtijd 0.001 sec.
1e een tweede en derde vonk vragen niet meer zo veel energie als de eerste (denk ik) dus de vonk kan dan vlugger komen (hoe kort de laadtijd van de bobine dan wordt?)
2e als de motor begint te lopen komt er meteen de vervroeging in bij mij al zo'n 16 graden bij 800 toeren hier kan dus nog makkelijk een 2e en een 3e vonk in voordaty de motor aan zijn dode punt is. Ik kan nu simpel berekenen dat als de bobine nog eens kan vonken voordat de zuiger op zijn dode punt is er nog 1 of zelfs meerdere vonken extra plaats kunnen vinden.......
Ga toch nog maar eens mijn Visa bobine aansluiten,,, houd je op de hoogte..
p.s. ik heb al multispark gedaan, kijk maar eens naar dit filmpje 1 continue vonk.......
luister maar eens naar het geluid, de bobine laadt geeft een vonk en begint meteen weer te laden en vonkt meteen weer enz.....
https://www.youtube.com/watch?v=NSpnbQ5I4Qc
de laadtijd van de (zwarte) bobine is hier 0,006 seconde... ontlaadtijd 0.001 sec.
Heb net je post gezien en het artikel gelezen...... had toch niet zo ongelijk want ze schrijven zelf:
Often the second coil recharge takes so long that the ignition has already progressed so there is very little benefit left. With rising temperatures and engine speed multi-sparking has little effect. Most production vehicle’s abandon any multi sparking strategies when the rpm goes much above an idle (eg. Ford BA Falcon at approximately 1500 rpm).
Boven de 1500 toeren redden ze het dus niet meer om nog een 2e vonk op tijd te krijgen,
hoe vaak rijdt jij onder de 1500 toeren???? ik dus nooit, dus het is zinloos in de 2cv praktijk
Ga het toch proberen, want als ik 2000 of meer toeren rijd en geef maar weinig gas dan komt mijn vonk op 45 graden voor het dode punt, hier past dus nog wel een vonkje bij denk ik...... en anders toch maar twinspark en dan in fase!!!!
Often the second coil recharge takes so long that the ignition has already progressed so there is very little benefit left. With rising temperatures and engine speed multi-sparking has little effect. Most production vehicle’s abandon any multi sparking strategies when the rpm goes much above an idle (eg. Ford BA Falcon at approximately 1500 rpm).
Boven de 1500 toeren redden ze het dus niet meer om nog een 2e vonk op tijd te krijgen,
hoe vaak rijdt jij onder de 1500 toeren???? ik dus nooit, dus het is zinloos in de 2cv praktijk
Ga het toch proberen, want als ik 2000 of meer toeren rijd en geef maar weinig gas dan komt mijn vonk op 45 graden voor het dode punt, hier past dus nog wel een vonkje bij denk ik...... en anders toch maar twinspark en dan in fase!!!!
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 791
- Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 13:01
- Locatie: Hengelo
Volgens mij zijn deze bobines een goed alternatief voor onze zwarte bobines, hoewel de orginele bobines ook goed zijn.....Captain Krimson schreef:Ik gebruik de Harley bobine (die van die eendengarage net over de grens bij Oldenzaal) in combinatie met een 123 en dat werkt bij mij perfect. Ik heb geen enkel verstand van die getallen die hierboven genoemd worden, maar zowel op benzine als op LPG werkt het perfect.
Meestel gaat het mis met de orginele bobines als
- de condensator niet meer goed is (alle energie gaat dan naar de bobine
waardoor deze stuk gaat)
- het contact niet wordt afgezet bij stilstaande motor (b.v. naar de radio luisteren met contact aan hierdoor staat er dus ook constant stroom op je bobine.
- vergeten het contact uit te doen (zelfde als hierboven)
Het erge is dat je dit meestal niet meteen merkt maar pas na enkele maanden........ en dan vraag je je af waardoor dat nu weer komt.
n.b. met de cijfertjes wil ik alleen maar aangeven dat een zwarte bobine al na 3 duizenste van een seconde stroom te hebben gekregen een goede vonk maakt; alles wat je hem langer stroom geeft is dus nutteloos en in het ergste geval destructief.........
@ azl'57 knap h'e bijna 100 jaar oud en toch 8 cilinders.........
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 791
- Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 13:01
- Locatie: Hengelo
Wat ik begrepen heb is dat de nieuwe orginele bobines van mindere kwaliteit zijn omdat ze de oorspronkelijke (giftige) olie niet meer mogen gebruiken. Met een 123 ontsteking bestaat het probleem van het op contact laten staan niet omdat de 123 zichzelf dan uitschakelt en de bobine dan geen stroom krijgt.
Bij mijn ontsteking krijgt de bobine alleen maar stroom als er daadwerkelijk een vonk moet komen en anders niet; 1 van mijn testrijders heeft de ontsteking het hele weekend aanlaten staan en starte daarna zonder problemen, de electronica vraagt maar erg weinig stroom. Ik zeker het dan ook af met een 2 amp. zekering en die is eigenlijk nog te veel zwaar!!!Captain Krimson schreef:Wat ik begrepen heb is dat de nieuwe orginele bobines van mindere kwaliteit zijn omdat ze de oorspronkelijke (giftige) olie niet meer mogen gebruiken. Met een 123 ontsteking bestaat het probleem van het op contact laten staan niet omdat de 123 zichzelf dan uitschakelt en de bobine dan geen stroom krijgt.
Trouwens dat van die olie wist ik niet maar dat is wel met meer dingen (verf op waterbasis,
loodvrije benzine, sw39 etsmiddel....... straks worden we nog 130 jaar zo gezond als we leven!!)