handremblokjes blijven piepen

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
Plaats reactie
johnIII
Beginner
Beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 6 feb, 2013 19:44
Locatie: sittard

handremblokjes blijven piepen

Bericht door johnIII » wo 6 feb, 2013 19:53

Wie helpt me even?

Ik restaureerde heel succesvol mijn 2 cv en ben nu bezig met het afstellen van de handrem. Kom er niet goed uit en heb alle mogelijke afstelmanieren geprobeerd.
Hoe stel ik de handrem af zodat de blokjes niet meer piepen maar wel remmen.
Ik heb nieuwe schijven en nieuwe remblokken gemonteerd. Voetrem doet het uitstekend, maar de handrem piept en ik moet ca 12 klikken aantrekken.
Ik heb de remblokjes van de handrem niet vervangen.

Wat is de beste en eenvoudigste methode?

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1955
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » wo 6 feb, 2013 20:07

waarschijnlijk is het oppervlakte verglaasd.

handremblokjes demonteren, op de werkbank korrel 100 schuurpapier op een vlak oppervlak, handremblokjes er op leggen en even fors opschuren.
Monteren en het piepen is weg.

nieuwe kosten trouwens zo uit mijn hoofd 8 euro.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 6 feb, 2013 20:16

Die nieuwe blokjes zijn van ander materiaal en die piepen zowat allemaal. ABS )merk' zou het minder moeten doen, maar ook deze hoor je wel eens.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

brammie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 22 dec, 2008 20:18
Locatie: langweer

Bericht door brammie » wo 6 feb, 2013 22:25

hmm ik heb nieuwe blokje 3 klikjes en geen piep, nooit gehad

heb je de goeie kant wel op de schijf?
ik heb er per ongeluk wel eens eendje verkeerd om gehad
en dat vrat de hele schijf weg
stellen is niet zo moeilijk alleen lastig bijkomen

blokjes erin
kabels redelijk op spanning
met de excentrieken tegen de schijf zetten
klaar
(korte versie natuurlijk) :wink:
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin

schroef
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 549
Lid geworden op: wo 5 apr, 2006 21:32
Locatie: vlaardingen

Bericht door schroef » wo 6 feb, 2013 22:35

nooit last van piepen...

johnIII
Beginner
Beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 6 feb, 2013 19:44
Locatie: sittard

Bericht door johnIII » wo 6 feb, 2013 23:32

Dank voor de tips tot nu, Ik probeer nog een keer met de huidige blokjes. Lukt het niet dan koop ik nieuwe en hoop ik dat ik ze makkelijk kan monteren. Ik neem aan dat ik dan de excenters moet verwijderen???

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1955
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » do 7 feb, 2013 09:05

Wat ook nog kan: de blokjes komen niet lekker terug. Wel eens een blokje ghad die er heel krap inpaste; als die éénmaal remde kwam hij nooit meer terug.
Met de dremel even de zijkant van het metaal gladmaken, dun insmeren met kopervet en weer monteren.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

schroef
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 549
Lid geworden op: wo 5 apr, 2006 21:32
Locatie: vlaardingen

Bericht door schroef » do 7 feb, 2013 09:09

Ik hou de handremblokjes altijd heel voorzichtig en heel even, met de zijkant langs de slijpsteen zodat de verf eraf is. Als je oude blokken, die groefjes hebben van slijtage, op nieuwe schijven zet, kun je ze slecht afstellen. Beter een 10tje uitgeven voor een nieuw setje.

johnIII
Beginner
Beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 6 feb, 2013 19:44
Locatie: sittard

remblokjes

Bericht door johnIII » za 9 feb, 2013 16:45

Ja heren dank voor julie advies. het is gelukt.
Ik kocht nieuwe blokjes, maar bij demontage van de oude bleek er eentje inderdaad verglaasd! Rob had gelijk. Ik heb de nieuwe gemonteerd met beetje slijpen en beetje kopervet. Van de vele uiteenlopende afstelmethodes koos ik na diverse pogingen de eenvoudigste: kabels lossen, excenters aandraaien tot wiel blokkert, iets terugdraaien totdat wiel loopt, vastzetten en kabel spannen. Beide kanten gelijk behandeld en zie...remt aan beide zijden als de beste na 5 klikken.

Dank en compliment aan forum,

JohnIII :lol:

johnIII
Beginner
Beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 6 feb, 2013 19:44
Locatie: sittard

motor houdt licht in

Bericht door johnIII » za 9 feb, 2013 16:54

Mijn 2cv6 is na restauratie weer net op de weg. Alles functioneert prima alleen merk ik dat bij het rijden met een constant toerental de motor heel lichtjes (met geringe schokjes) inhoudt. Net of je over een wat hobbelige weg rijdt. Je merkt het nauwelijks, maar de het is zeker de motor die dan- op en af- wat in toerental terugvalt.

Kwestie van afstellen?
Iemand een idee waar te zoeken?


Groet,

John III

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » do 14 feb, 2013 22:13

Denk je dat het met de remmen te maken heeft? Misschien een iets kromme remschijf?

Hoe zit het met de voorste velgen? Als die oud zijn willen ze wel eens opbollen vanwege de roest aan de binnenkant. Dit kan dan tegen de onderkant van een fusee komen tijdens het rijden.
Laatst gewijzigd door TB op vr 15 feb, 2013 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » vr 15 feb, 2013 19:38

Die laatste twee mogelijkheden zijn makkelijk te controleren. Slepende rem: Effe voelen na een flinke rit en als je geen blaren oploopt is het dat toch niet. Aanlopende velg: Schaafplekjes onderaan de fusee en aan de velg.

Plaats reactie