Gisteren de kleppen gesteld van de Dyane 4. Ging lekker, spatschermen hoeven er niet eens af. Nieuwe olie erop, bougies afgesteld (waren pikzwart beroet). In eerste instantie was ik er blij mee, want de motor trok beter en leek echt fijner te lopen. Maar goed, vanochtend erg veel moeite met starten, en zelfs een flinke knal. Een accu leeggestart, met de tweede sloeg ze rommelig met lage toeren aan. Rijden gaat prima.
Maar wat is nu de ultieme stelmethode? Want nu lijken de kleppen toch niet goed te staan (knal). Ik stel met de slinger draaiend. Ik kijk wanneer de inlaat klep van de rechtercilinder volledig bovenstaat en niet meer beweegt, dode punt. Dan stel ik de inlaatklep van de tegenover liggende cilinder. Enzovoorts. Maar ik lees ook een andere methode. Bougies eruit, versnelling in 1 en kijken voelen wanneer cilinder in bdp staat. Dan worden de inlaat en uitlaatklep van de tegenover liggende cilinder tegelijk gesteld.
Doe ik het nu goed of fout want in mijn reparatie handboek wordt mijn methode beschreven.
Ik ben benieuwd, dan doe ik het nog een keer opnieuw!
Groetjes Frank
Kleppen stellen, doe ik het wel goed?
- dezilverlinde
- Regelmatige poster
- Berichten: 220
- Lid geworden op: wo 24 aug, 2011 07:28
- Locatie: Heeze
- Contacteer:
Kleppen stellen, doe ik het wel goed?
Dyane 435 luxe 1974 sold
Hy 1977 sold
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold
Acadiane 1980 grijs VL-130-S
2CV6 Club 1983 wit JP-78-DH
2CV AZ 1959 Blue Glacier
Hy 1977 sold
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold
Acadiane 1980 grijs VL-130-S
2CV6 Club 1983 wit JP-78-DH
2CV AZ 1959 Blue Glacier
Ik heb geleerd dat je aan je slinger moet draaien tot de ene klep dicht is en de ander open. Aan dezelfde kant
Dan ga je de klep die open is stellen.
Volgens het citroöen boekje moet je draaien tot de ene klep open is, en dan aan de ovekant van de motor de tegenovergestelde klep stellen, dus schuin oversteken die klep stellen.
Mijn ervaring is dat het bijna niet uitmaakt of je kleppen goed staan of dat ze iets verkeert staan. Daarvan zou de motor niet moten gaan knallen. Het lijkt er meer op dat je ontsteking misschien verkeerd staat?
Dan ga je de klep die open is stellen.
Volgens het citroöen boekje moet je draaien tot de ene klep open is, en dan aan de ovekant van de motor de tegenovergestelde klep stellen, dus schuin oversteken die klep stellen.
Mijn ervaring is dat het bijna niet uitmaakt of je kleppen goed staan of dat ze iets verkeert staan. Daarvan zou de motor niet moten gaan knallen. Het lijkt er meer op dat je ontsteking misschien verkeerd staat?
- dezilverlinde
- Regelmatige poster
- Berichten: 220
- Lid geworden op: wo 24 aug, 2011 07:28
- Locatie: Heeze
- Contacteer:
Ja denk je? Maar als de inlaatklep te laat sluit, of de uitlaatklep te vroeg dan kan er dus onverbrand mengsel de cilinder verlaten en vervolgens door het luchtfilter naar buiten ploffen. Tenminste das mijn gedachte. Ik heb een 123, met de hand afgesteld op het punt waar het lampje wel/niet brand. Of verloopt dit gemakkelijk?
Groetjes Frank
Groetjes Frank
Dyane 435 luxe 1974 sold
Hy 1977 sold
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold
Acadiane 1980 grijs VL-130-S
2CV6 Club 1983 wit JP-78-DH
2CV AZ 1959 Blue Glacier
Hy 1977 sold
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold
Acadiane 1980 grijs VL-130-S
2CV6 Club 1983 wit JP-78-DH
2CV AZ 1959 Blue Glacier
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 383
- Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 22:54
- Locatie: Rotterdam
Is bij mij andersom. Na een kleppenstelbeurt loopt de auto beter en start ook beter.Hilke schreef: Mijn ervaring is dat het bijna niet uitmaakt of je kleppen goed staan of dat ze iets verkeert staan. Daarvan zou de motor niet moten gaan knallen. Het lijkt er meer op dat je ontsteking misschien verkeerd staat?
knallen zou eigenlijk niet mogen, al helemaal niet met 123......
Wat noem jij afstellen van de bougies??
speling moet +/- 0,7mm zijn, als je dit niet goed doet kan je porselein breken en je bougie stuk zijn.
Kijk eens naar je bougiekabels of deze goed op de bougies zitten, let goed op dat ook daadwerkelijk de 'klemmetjes" in de bougiedop ook op de bougie zitten, kan wel eens voorkomen dat met het plaatsen van de bougiekabel op de bougie de kap verschuift en de klem niet goed meer contact maakt....
Als hij eenmaal loopt dan werkt het wel maar net bij het starten kan het dus optreden!!!!
Knallen door verkeerd afgestelde kleppen kan ook maar dan moet je wel iets vreselijk verkeerd gedaan hebben (kleppen veel te krap gezet zodat deze open blijft staan en de bougie door de (openstaande) klep de boel laat knallen, maar dan loopt hij volgens mij allang niet meer fatsoenlijk.
123 zou niet moeten verlopen als je hem goed vastgezet hebt.....
Wat noem jij afstellen van de bougies??
speling moet +/- 0,7mm zijn, als je dit niet goed doet kan je porselein breken en je bougie stuk zijn.
Kijk eens naar je bougiekabels of deze goed op de bougies zitten, let goed op dat ook daadwerkelijk de 'klemmetjes" in de bougiedop ook op de bougie zitten, kan wel eens voorkomen dat met het plaatsen van de bougiekabel op de bougie de kap verschuift en de klem niet goed meer contact maakt....
Als hij eenmaal loopt dan werkt het wel maar net bij het starten kan het dus optreden!!!!
Knallen door verkeerd afgestelde kleppen kan ook maar dan moet je wel iets vreselijk verkeerd gedaan hebben (kleppen veel te krap gezet zodat deze open blijft staan en de bougie door de (openstaande) klep de boel laat knallen, maar dan loopt hij volgens mij allang niet meer fatsoenlijk.
123 zou niet moeten verlopen als je hem goed vastgezet hebt.....