mankement koppeling

Plaats reactie
johnIII
Beginner
Beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 6 feb, 2013 19:44
Locatie: sittard

mankement koppeling

Bericht door johnIII » ma 18 feb, 2013 21:36

Hallo,

Mijn 2cv 6 uit 1987 heeft pas een nieuw chassis gekregen. De motor was er dus uit.
Nu hoor ik af en toe bij het bedienen van de koppeling een wat schreeuwerig-gierend geluid. Vandaag was dat opnieuw aan de hand en kon ik niet goed schakelen. De versnellingsbak liet van zich horen. Na een aantal keren het koppelingspedaal in te hebben getrapt schakelde de auto normaal en kwam het probleem niet meer terug.
Ik verwacht dat het geluid zeker terug zal komen en vraag me af of er iets met de koppeling aan de hand kan zijn. De vrije slag van het pedaal zit op ca 2 cm t.o.v. de aanslag.
Twee jaar geleden heb ik er een nieuwe koppelingsplaat in laten zetten toen zich dezelfde kwaal voordeed.

Tegenwoordig doe ik alles zelf aan de eend en vraag ik mij af hoe ik een goede diagnose stel en hoe ik de kwaal oplos.
Wie helpt?

Dank,
JohnIII

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2679
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » ma 18 feb, 2013 21:56

Druklager dat op z'n eind loopt? Is dat 2 jaar terug ook vervangen?

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
Locatie: Netherlands

Bericht door azuiper » ma 18 feb, 2013 22:17

ik ben bang dat je daar alleen achter kan komen door minimaal de motor uit te bouwen en grondig onderzoek te doen naar toleranties / versleten onderdelen van de koppeling, toplager of versnellingsbak ?? .... :cry:

johnIII
Beginner
Beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 6 feb, 2013 19:44
Locatie: sittard

Bericht door johnIII » di 19 feb, 2013 00:18

Dat weet ik niet zeker. Ik heb toen de reparatie laten uitvoeren omdat ik toen met ongeveer dezelfde klacht zat.
Kan het ook nog wat anders zijn dan het druklager?

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » di 19 feb, 2013 10:37

Je kan van alles bedenken wat er mis is. Koppelings- plaat vervang je normaal met lager dat is een compleet setje als je dit nieuw aanschaft. zit niet gewoon je kachel slang in de weg of je rubber van de vesnellings pook die stuk is. geen of te weinig olie op de bak.
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

Mart
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 105
Lid geworden op: za 17 jul, 2010 23:26

Bericht door Mart » di 19 feb, 2013 11:24

Ik heb 6 jaar geleden een nieuwe koppeling ingebouwd met nieuw lager uiteraard.

Ik heb 2 jaar geleden ook een half jaartje gedurende de winterperiode een gierend geluid gehad. Dat was alleen als ik 's morgens achteruit de oprit afreed. Het geluid was er alleen als ik de koppeling lied aangrijpen. Ik rij nog steeds achteruit de oprit af maar het geluid is al lang niet meer gehoord.

johnIII
Beginner
Beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 6 feb, 2013 19:44
Locatie: sittard

Bericht door johnIII » di 19 feb, 2013 15:00

Dank voor de reacties.
Komende weken staat de eend stil vanwege een vakantie.
Daarna kijk ik verder en hoop dat het inderdaad bij mij ook gaat om iets eenvoudigs of een tijdelijke inzinking.
Mocht er een nieuw druklager inmoeten weten jullie dan de werkwijze en volgorde?

Maus0611
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 22:54
Locatie: Rotterdam

Bericht door Maus0611 » di 19 feb, 2013 20:45

Motor eraf, is niet zoveel werk. Wel even met 2 man voor het makkelijke als hij echt los komt. Zwaar..
En dan zit het druklager op de versnellingsbak.

Afbeelding

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » vr 22 feb, 2013 06:37

Het druklager van het plaatje is wel het oude type, je zou een iets andere tegen kunnen komen afhankelijk van je koppeling. Werkwijze... Tsja. Motor eraf, dat is het meeste werk. Dan blijft het lager al in de bak zitten. Even goed kijken hoe dat ie gemonteerd zit met die "veertjes". De ring moet soepel draaien en nauwelijks speling hebben.
Kijk meteen naar de staat van je platen, nu kan je er bij.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Plaats reactie