Wat te reviseren, kruk as ook?
- gelemotor
- Regelmatige poster
- Berichten: 467
- Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 12:42
- Locatie: Beverwijk
Wat te reviseren, kruk as ook?
Mijn carroserie begint op te schieten, dus ik begin te denken aan een frisse motor.... .
Cylinders en zuigers sowieso vernieuwen, alle pakkingen, koppen reviseren,carburateur doen, maar wat is er met de krukas te doen?
Slijten die echt, of is er door overbemeten ( ???) bouw eigenlijk nooit iets mee aan de hand ?
Ik lees er niets over op het forum....
Hoor het graag,
Gr, luc
Cylinders en zuigers sowieso vernieuwen, alle pakkingen, koppen reviseren,carburateur doen, maar wat is er met de krukas te doen?
Slijten die echt, of is er door overbemeten ( ???) bouw eigenlijk nooit iets mee aan de hand ?
Ik lees er niets over op het forum....
Hoor het graag,
Gr, luc
Duck your life
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Krukas kan ook slijten, maar het is een geperste krukas, dus weinig wat je daar zelf aan kunt doen tenzij je de juiste apparatuur hebt. Dan nog het probleem van onderdelen voor de krukas te vinden. Krukas kun je gereviseerd en nieuw kopen, maar zijn wel aan de prijs.
Ik ben toevallig bezig om mijn motortje te reviseren en als eerste getest of er voelbare speling in zit, vooral de horizontal richting. Die is bij mij gelukkig niet voelbaar/zichtbaar. Nu alleen nog drijfstangen testen. PS motortje heeft er 167.000km op zitten dus krukas is goed gemaakt
Ik ben toevallig bezig om mijn motortje te reviseren en als eerste getest of er voelbare speling in zit, vooral de horizontal richting. Die is bij mij gelukkig niet voelbaar/zichtbaar. Nu alleen nog drijfstangen testen. PS motortje heeft er 167.000km op zitten dus krukas is goed gemaakt
Als je dan toch bezig bent, zou ik het carter sowieso splitsen.
In ieder geval kun je zo het carter heel mooi schoonmaken.
Test het rechter carterhelft (die met de oliefilteraansluiting) bij het gat voor de nokkenas smering. Hier zit een kogel met veertje in. gooi in dit gat een dopje wasbezine en de vloeistof mag niet zakken.
Krukas testen op drijfstangspeling, voorste lager testen op axilale speling. Er mag nauwelijks speling zijn. Achterste lager aan de binnenkant kritisch bekijken op groefjes. Haal wel eerst even het roestrandje weg waar de achterste keerring heeft gezeten, anders kun je het achterste lager beschadigen.
Meet ook de nokhoogte van de 4 nokken op de nokkenas. Ze moeten minimaal 32,6 mm zijn en onderling niet teveel afwijking hebben.
Ook de nokvolgers willen nog wel eens slijten. Ze moeten vlak zijn en er niet uitzien als damstenen.
Bekijk ook de oliepomp goed. Veel groefjes in het oliepomphuis betekent slijtage, dus vervangen.
Succes met de revisie.
In ieder geval kun je zo het carter heel mooi schoonmaken.
Test het rechter carterhelft (die met de oliefilteraansluiting) bij het gat voor de nokkenas smering. Hier zit een kogel met veertje in. gooi in dit gat een dopje wasbezine en de vloeistof mag niet zakken.
Krukas testen op drijfstangspeling, voorste lager testen op axilale speling. Er mag nauwelijks speling zijn. Achterste lager aan de binnenkant kritisch bekijken op groefjes. Haal wel eerst even het roestrandje weg waar de achterste keerring heeft gezeten, anders kun je het achterste lager beschadigen.
Meet ook de nokhoogte van de 4 nokken op de nokkenas. Ze moeten minimaal 32,6 mm zijn en onderling niet teveel afwijking hebben.
Ook de nokvolgers willen nog wel eens slijten. Ze moeten vlak zijn en er niet uitzien als damstenen.
Bekijk ook de oliepomp goed. Veel groefjes in het oliepomphuis betekent slijtage, dus vervangen.
Succes met de revisie.
- gelemotor
- Regelmatige poster
- Berichten: 467
- Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 12:42
- Locatie: Beverwijk
Mijn krukas maakt op zich niet echt vreemde geluiden, dus dan eerst maar even van uitgaan dat die kan blijven??
Olie pomp stond ik nog niet bij stil, maar mijn gevoelzegt dat die gewoon vernieuwd moet worden, is toch wel een belangrijk onderdeel.
Ik kan er wel wat mee....
blokje ga ik reinigen met Dasty, zoek alleen nog een plek waar ik ermee kan kliederen!
Zal wel veel kranten op de vloer worden in de garage?
Gr, Luc
Olie pomp stond ik nog niet bij stil, maar mijn gevoelzegt dat die gewoon vernieuwd moet worden, is toch wel een belangrijk onderdeel.
Ik kan er wel wat mee....
blokje ga ik reinigen met Dasty, zoek alleen nog een plek waar ik ermee kan kliederen!
Zal wel veel kranten op de vloer worden in de garage?
Gr, Luc
Duck your life
Met respect voor ieders opvattingen: Deze discussie verloopt wat raar. Hoezo een tip vragen om het vliegwiel los te maken "als het blok al uit de auto is"? Suggereer je dat het ook moet kunnen als de motor nog in je Eend hangt?
En is er nou echt grof geweld nodig om de vliegwielbouten te lossen? Op deze manier zetten we mogelijk minder ervaren sleutelaars op het verkeerde been en dat kan toch niet de bedoeling zijn...
Hoe dan ook: als de de motor eruit is en de de drukgroep en de koppelingplaat gedemonteerd, kan het lossen van die vijf vliegwielbouten geen probleem zijn. Gewoon het vliegwiel blokkeren (gaat prima met een armpje van een poelietrekker dat je op het tapeind van de motorbevestiging schuift) en een dopsleutel erop. Als je kracht tekort komt, zet je natuurlijk niet een pijp op een ratel (die is daar niet op berekend) maar desnoods een pijp op een wringijzer.
En is er nou echt grof geweld nodig om de vliegwielbouten te lossen? Op deze manier zetten we mogelijk minder ervaren sleutelaars op het verkeerde been en dat kan toch niet de bedoeling zijn...
Hoe dan ook: als de de motor eruit is en de de drukgroep en de koppelingplaat gedemonteerd, kan het lossen van die vijf vliegwielbouten geen probleem zijn. Gewoon het vliegwiel blokkeren (gaat prima met een armpje van een poelietrekker dat je op het tapeind van de motorbevestiging schuift) en een dopsleutel erop. Als je kracht tekort komt, zet je natuurlijk niet een pijp op een ratel (die is daar niet op berekend) maar desnoods een pijp op een wringijzer.