E85 / Bio-ethanol
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 394
- Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
E85 / Bio-ethanol
De meeste topics over E85 / Bio-ethanol zijn al weer wat ouder.
Dus zijn of de mensen die op deze brandstof rijden er al weer mee opgehouden of werkt het prima? Geen nieuws, goed nieuws?
Zelf ben ik nu begonnen met rijden op Blue One 95 (15% ethanol) en wil dit langzaam wat gaan opvoeren tot E85.
Er zit namelijk een APK aan te komen en schijnbaar heeft de milieu-gasmeting dit jaar een hogere prioriteit.
Zijn er al wat langere termijn ervaringen?
Dus zijn of de mensen die op deze brandstof rijden er al weer mee opgehouden of werkt het prima? Geen nieuws, goed nieuws?
Zelf ben ik nu begonnen met rijden op Blue One 95 (15% ethanol) en wil dit langzaam wat gaan opvoeren tot E85.
Er zit namelijk een APK aan te komen en schijnbaar heeft de milieu-gasmeting dit jaar een hogere prioriteit.
Zijn er al wat langere termijn ervaringen?
Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl
www.2cvtransahara.nl
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 394
- Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Verstopt? Rubber aangetast?problemen gegeven met mijn brandstofpomp
Wat was de oorzaak?
Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl
www.2cvtransahara.nl
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 654
- Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
- Locatie: etten leur
- Contacteer:
niet verstopt. het membraam is er wat door uitgehard. als ik hem uit elkaar haalde en even met de hand op en neer bewoog, weer inelkaar zette, benzine aanzoog door de pomp heen starte ie weer gelijk.
tot drie keer toe in 2 dagen.
heb me toen door een vriend naar de camping laten slepen om het daar weer eens te doen voor ik een nieuwe gevonden had maar daarbij is de stuurstang gebroken. het was zowiezo einde van de vakantie en de auto is op transport naar huis gegaan en thuis meteen er een andere ingezet natuurlijk
dit brandstofpomp probleem zou je kunnen opvangen door er een universeel elektrische brandstofpomp ertussen te zetten ipv het orriginele. had ik ook willen doen op vakantie bij gebrek aan eenden (ja in het deel van frankrijk waar ik was zag je er geen eén) maar ze hadden er geen goed verloop. dus toen toch maar verder wat geprult zo af en toe
tot drie keer toe in 2 dagen.
heb me toen door een vriend naar de camping laten slepen om het daar weer eens te doen voor ik een nieuwe gevonden had maar daarbij is de stuurstang gebroken. het was zowiezo einde van de vakantie en de auto is op transport naar huis gegaan en thuis meteen er een andere ingezet natuurlijk
dit brandstofpomp probleem zou je kunnen opvangen door er een universeel elektrische brandstofpomp ertussen te zetten ipv het orriginele. had ik ook willen doen op vakantie bij gebrek aan eenden (ja in het deel van frankrijk waar ik was zag je er geen eén) maar ze hadden er geen goed verloop. dus toen toch maar verder wat geprult zo af en toe
J B
just drive like you stole it
just drive like you stole it
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2179
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Ik denk meer aan een samenloop van omstandigheden wat betreft je brandstof pomp.
Hoe oud was deze?
32 jaar geleden had ik ook zo'n probleem met de Mehari, en dat was toch ruim voor de ethanol in de brandstof.
Hoe oud was deze?
32 jaar geleden had ik ook zo'n probleem met de Mehari, en dat was toch ruim voor de ethanol in de brandstof.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 654
- Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
- Locatie: etten leur
- Contacteer:
daarvoor nooit problemen gehad en ja het was die van de supermarkt.
maar natuurlijk kan het toeval zijn. ik gok het er iig niet meer op als het even kan. shcone 95 of anders weer de 98 en mijn jerrycan en daarna kan ik altijd no een half tankje E10 tanken om het vervolgens weer snel aan te lengen. ik ben het een beetje beu geraat dat ding uit elkaar halen op vakantie. gebeurd vaak niet op de makkelijkste locaties nl
maar natuurlijk kan het toeval zijn. ik gok het er iig niet meer op als het even kan. shcone 95 of anders weer de 98 en mijn jerrycan en daarna kan ik altijd no een half tankje E10 tanken om het vervolgens weer snel aan te lengen. ik ben het een beetje beu geraat dat ding uit elkaar halen op vakantie. gebeurd vaak niet op de makkelijkste locaties nl
J B
just drive like you stole it
just drive like you stole it
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 214
- Lid geworden op: ma 12 dec, 2011 17:50
bio ethanol

behalve een enorme lange ,,warmlooptijd,, nergens geen problemen dus ??? dat van die benzinepomp lijkt me meer een ouderdomskwestie
immers e- 10 is slechts 10 % toegevoegd spiritus is maar liefst 94 %
wat niet kan doen we lekker toch
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 394
- Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Maar het zijn vooralsnog een paar mensen die er een tijdje mee gereden hebben, maar niet permanent.
Is daar een reden voor?
Is daar een reden voor?
Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl
www.2cvtransahara.nl
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
ik heb er ruim 2 jaar mee gereden. naar volle tevredenheid. Overigens had ik mijn eend ook "definitief" omgebouwd, dus de vaste sproeiers opgeboord en niet zo'n verstelbare sproeier, daar had ik problemen mee.
Voor mij is de grootste manko dat het niet overal getankt kan worden. Ik had een tamoil naast de snelweg zitten onderweg van mijn huis naar mijn sleutelplek. ideaal dus en met nog een 20 liter jerrycan reserve heb ik nooit problemen gehad. Nu is die Tamoil overgenomen door dat stomme shell en nu verkopen ze het niet meer en zou ik er ver voor om moeten rijden. en dat is voor mij de enige reden dat ik nu niet meer op E85 rij.
Het reed ook zonder problemen. Het enige was dat je met koude temperaturen je anders moest starten (2sec. starten, 4 sec. rust etc en na 5 keer startte die dan altijd. dit is ook te verklaren aangezien E85 wat minder makkelijk verdampt) en koud reed ie de eerste 20 seconden wat haperiger, maar daarna was dit over.
In Frankrijk was het met prijzen tussen 0,75 en 0,90 ct/liter ook erg leuk tanken. Maar ook daar is het niet overal verkrijgbaar en in Belgie bijna nergens.
Ik had erg gehoopt dat het een beetje aan zou slaan en dat het dus beter verkrijgbaar zou worden en minstens zo belangrijk dat we hier "tweede generatie" E85 zouden krijgen. dus E85 niet gestookt uit mais waarvoor verweg regenwouden gekapt worden, maar dichter bij huis geproduceerde E85 uit GFT afval en snel groeiende gewassen. Hiermee zouden we ook minder afhankelijk worden van andere landen. eigenlijk gewoon zoals het al heel lang in zweden gebeurd.
edit: ik heb dus in die ruim 2 - 3 jaar geen problemen gehad met de benzinepomp of leidingen of anderszins. Wel had ik kort daarvoor de rubberen brandstof leiding al vervangen (maar dat zou ik zoieso aanraden).
E85 kan vuil oplossen/losweken wat in de carb kan komen dus spoel alles goed door en er kunnen dus rubberen delen zacht of hard worden. maar zelf geloof ik dat als je zorgt dat die delen gewoon van nette kwaliteit zijn (brandstof leiding, brandstofpomp membraan en tank schoon) er niet heel veel mis zou moeten gaan. Bij mij niet iig.
Voor mij is de grootste manko dat het niet overal getankt kan worden. Ik had een tamoil naast de snelweg zitten onderweg van mijn huis naar mijn sleutelplek. ideaal dus en met nog een 20 liter jerrycan reserve heb ik nooit problemen gehad. Nu is die Tamoil overgenomen door dat stomme shell en nu verkopen ze het niet meer en zou ik er ver voor om moeten rijden. en dat is voor mij de enige reden dat ik nu niet meer op E85 rij.
Het reed ook zonder problemen. Het enige was dat je met koude temperaturen je anders moest starten (2sec. starten, 4 sec. rust etc en na 5 keer startte die dan altijd. dit is ook te verklaren aangezien E85 wat minder makkelijk verdampt) en koud reed ie de eerste 20 seconden wat haperiger, maar daarna was dit over.
In Frankrijk was het met prijzen tussen 0,75 en 0,90 ct/liter ook erg leuk tanken. Maar ook daar is het niet overal verkrijgbaar en in Belgie bijna nergens.
Ik had erg gehoopt dat het een beetje aan zou slaan en dat het dus beter verkrijgbaar zou worden en minstens zo belangrijk dat we hier "tweede generatie" E85 zouden krijgen. dus E85 niet gestookt uit mais waarvoor verweg regenwouden gekapt worden, maar dichter bij huis geproduceerde E85 uit GFT afval en snel groeiende gewassen. Hiermee zouden we ook minder afhankelijk worden van andere landen. eigenlijk gewoon zoals het al heel lang in zweden gebeurd.
edit: ik heb dus in die ruim 2 - 3 jaar geen problemen gehad met de benzinepomp of leidingen of anderszins. Wel had ik kort daarvoor de rubberen brandstof leiding al vervangen (maar dat zou ik zoieso aanraden).
E85 kan vuil oplossen/losweken wat in de carb kan komen dus spoel alles goed door en er kunnen dus rubberen delen zacht of hard worden. maar zelf geloof ik dat als je zorgt dat die delen gewoon van nette kwaliteit zijn (brandstof leiding, brandstofpomp membraan en tank schoon) er niet heel veel mis zou moeten gaan. Bij mij niet iig.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 394
- Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Zojuist een CO-meting bij een APK garage laten doen: 0,05%

De motor moet wel warm zijn wil de eend lekker rijden.
Koud is het in het begin nog een beetje horten en stoten.
Sproeiers moeten denk ik iets groter.

De motor moet wel warm zijn wil de eend lekker rijden.
Koud is het in het begin nog een beetje horten en stoten.
Sproeiers moeten denk ik iets groter.
Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl
www.2cvtransahara.nl
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
Ontsteking hoeft niet aangepast te worden maar afhankelijk van de huidige stand zou die iets vroeger kunnen omdat E85 een hoog octaan gehalte heeft. Hierdoor is het ook mogelijk d'r compressie te verhogen. Er zijn nog meer dingen die je kan doen om het rendement op E85 te verhogen en ook om de motor bij koud weer sneller beter te laten lopen maar het enige echt noodzakelijke is het aanpassen van de sproeiers
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 394
- Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Huidige sproeierbezetting:
1e trap = 110
2e trap = 120
De sproeiers waren dus al groter dan standaard omdat ik een 635-blok heb met visa cilinders.
1e trap = 110
2e trap = 120
De sproeiers waren dus al groter dan standaard omdat ik een 635-blok heb met visa cilinders.
Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl
www.2cvtransahara.nl
- gelemotor
- Regelmatige poster
- Berichten: 467
- Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 12:42
- Locatie: Beverwijk
[quote="dyane_maniac"]
Voor mij is de grootste manko dat het niet overal getankt kan worden.
Ik heb er per ongeluk eentje ontdekt bij Alkmaar, afslag Mac bij het AZ stadion.
Daar rijd ik elke dag de weg op, dus ik begin me nu ook wel wat te interesseren voor deze goedkope bramdstof.
Henb jij je auto nu " terug" gebouwd, of zou het het nog steeds zomaar kunnen tanken??
Gr, Luc
Voor mij is de grootste manko dat het niet overal getankt kan worden.
Ik heb er per ongeluk eentje ontdekt bij Alkmaar, afslag Mac bij het AZ stadion.
Daar rijd ik elke dag de weg op, dus ik begin me nu ook wel wat te interesseren voor deze goedkope bramdstof.
Henb jij je auto nu " terug" gebouwd, of zou het het nog steeds zomaar kunnen tanken??
Gr, Luc
Duck your life