Bijna dood ervaring met een A type...
- dezilverlinde
- Regelmatige poster
- Berichten: 220
- Lid geworden op: wo 24 aug, 2011 07:28
- Locatie: Heeze
- Contacteer:
Bijna dood ervaring met een A type...
Sinds gisteren houdt dit topicvoorstel me bezig. Niet voor niets, want ik heb nog nooit zoiets meegemaakt als gisteren...
Ik reed met mijn Dyane over de 80 kilometer weg in het donker naar huis. De weg was leeg, en omdat mijn 4 tje lekker warm was na een rit dacht ik, eens kijken hoe hard ie kan... Doe ik nooit maar, 90 is al heel wat met mijn imperiaal op het dak. Het is een overzichtelijke weg met dikke eiken aan twee zijden. Ik zat op 85 km/u toen ik rechts op een erf in de verte een SUV zag vertrekken. Ik naderde en zag zijn neus richting de weg komen. Op dit moment zat ik waarschijnlijk in de dode hoek van een rij dikke eiken... Toen ik bijna bij de stilstaande SUV was reed hij plotseling de weg op. Hij had me niet zien naderen en dacht dat de rijstrook waarop ik reed vrij was. Al rijdend keek de chauffeur dus de andere kant op, in de richting van het naderende verkeer. Dusss, met een vaart van 85 moest ik een plotseling rijdende auto ontwijken. Ik vol in mijn stuur om naar links te ontwijken. Omdat de auto bleef rijden verwachtte ik dat hij mijn staart zou raken, was onvermijdelijk.... Door mijn manouvre, en dat er net even niemand tegemoet kwam op de andere baan kon ik hem luid claxonnerend ontwijken.... Maar dat was echt close, hij raakte me net niet toen ik volgas voorbij denderde. Pas toen ik hem voorbij was zag ik hem in mijn spiegel nog geschrokken remmen.... Man, mijn hart bonsde, lijkbleek en beseffend aan welke tragedie ik zojuist ontsnapt was kwam, en kom ik langzaamaan weer bij zinnen... De bomen, de crash op mijn staart met 85 km/h, tegemoetkomend verkeer... GELUK had ik dus! Fijn dat een a type zulke abrupte bewegingen kan verwerken zonder in een slip te raken... Ik ben zo blij dat het zo afliep... Heeft er iemand ook een dergelijke ervaring gehad van jullie?
Ik reed met mijn Dyane over de 80 kilometer weg in het donker naar huis. De weg was leeg, en omdat mijn 4 tje lekker warm was na een rit dacht ik, eens kijken hoe hard ie kan... Doe ik nooit maar, 90 is al heel wat met mijn imperiaal op het dak. Het is een overzichtelijke weg met dikke eiken aan twee zijden. Ik zat op 85 km/u toen ik rechts op een erf in de verte een SUV zag vertrekken. Ik naderde en zag zijn neus richting de weg komen. Op dit moment zat ik waarschijnlijk in de dode hoek van een rij dikke eiken... Toen ik bijna bij de stilstaande SUV was reed hij plotseling de weg op. Hij had me niet zien naderen en dacht dat de rijstrook waarop ik reed vrij was. Al rijdend keek de chauffeur dus de andere kant op, in de richting van het naderende verkeer. Dusss, met een vaart van 85 moest ik een plotseling rijdende auto ontwijken. Ik vol in mijn stuur om naar links te ontwijken. Omdat de auto bleef rijden verwachtte ik dat hij mijn staart zou raken, was onvermijdelijk.... Door mijn manouvre, en dat er net even niemand tegemoet kwam op de andere baan kon ik hem luid claxonnerend ontwijken.... Maar dat was echt close, hij raakte me net niet toen ik volgas voorbij denderde. Pas toen ik hem voorbij was zag ik hem in mijn spiegel nog geschrokken remmen.... Man, mijn hart bonsde, lijkbleek en beseffend aan welke tragedie ik zojuist ontsnapt was kwam, en kom ik langzaamaan weer bij zinnen... De bomen, de crash op mijn staart met 85 km/h, tegemoetkomend verkeer... GELUK had ik dus! Fijn dat een a type zulke abrupte bewegingen kan verwerken zonder in een slip te raken... Ik ben zo blij dat het zo afliep... Heeft er iemand ook een dergelijke ervaring gehad van jullie?
Dyane 435 luxe 1974 sold
Hy 1977 sold
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold
Acadiane 1980 grijs VL-130-S
2CV6 Club 1983 wit JP-78-DH
2CV AZ 1959 Blue Glacier
Hy 1977 sold
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold
Acadiane 1980 grijs VL-130-S
2CV6 Club 1983 wit JP-78-DH
2CV AZ 1959 Blue Glacier
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2689
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
- renate
- Regelmatige poster
- Berichten: 170
- Lid geworden op: do 26 aug, 2010 15:36
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
Ik ken dit soort ervaringen wel.
Ik zeg dan meestal: er zijn weer een paar hartslagen van mij blijven liggen op die weg.
Toevallig gisteren nog, ik had het geluk dat mijn aca een smal autootje is.
Ik rijd op een 50km weg, netjes 50 dus.
Een dikke BMW kon dit niet verdragen en begon een inhaal actie. Op dat zelfde moment kwam er een auto van het benzine station (dat aan de linkerkant van de weg gelegen is) de weg opgedraaid, (als tegenligger dus) denkend dat zijn weg deel vrij is.
Niet dus, en zag de bmw te laat.
Zo ontstond er een situatie dat er 3 auto's naast elkaar waren op een enkelbaans weg.
Normaliter past dat dus niet, maar omdat de auto die van het benzine station (ook een klein autootje) zo ver als mogelijk naar (voor hem) rechts ging, en ik met mijn rechterwiel over de wegmarkering heen ging, paste het dus allemaal net.
De passant vanuit het benzine station bleef nog even stil staan, duidelijk geschrokken.
Ik reed "gewoon" door, denkend: #@$%#$#&* (niet voor dit topic geschikt).
De bmw? die was alweer bezig zijn volgende slachtoffer te zoeken.
Ik ben niet haatdragend, maar ik vind het echt heel erg jammer dat dat soort automobilisten een soort engeltje op hun schouder hebben. Het zou verboden moeten worden. (dat engeltje dan).
Greetzz Renate.
P.S. Het gekke is dat ik mij, omdat ik een een koekblik rijd, niets onveiliger voel dan dat ik in een modern vehikel zou rijden.
In het voornoemde geval zou het met een modern ding waarschijnlijk een stuk minder zijn afgelopen.
Ik zeg dan meestal: er zijn weer een paar hartslagen van mij blijven liggen op die weg.
Toevallig gisteren nog, ik had het geluk dat mijn aca een smal autootje is.
Ik rijd op een 50km weg, netjes 50 dus.
Een dikke BMW kon dit niet verdragen en begon een inhaal actie. Op dat zelfde moment kwam er een auto van het benzine station (dat aan de linkerkant van de weg gelegen is) de weg opgedraaid, (als tegenligger dus) denkend dat zijn weg deel vrij is.
Niet dus, en zag de bmw te laat.
Zo ontstond er een situatie dat er 3 auto's naast elkaar waren op een enkelbaans weg.
Normaliter past dat dus niet, maar omdat de auto die van het benzine station (ook een klein autootje) zo ver als mogelijk naar (voor hem) rechts ging, en ik met mijn rechterwiel over de wegmarkering heen ging, paste het dus allemaal net.
De passant vanuit het benzine station bleef nog even stil staan, duidelijk geschrokken.
Ik reed "gewoon" door, denkend: #@$%#$#&* (niet voor dit topic geschikt).
De bmw? die was alweer bezig zijn volgende slachtoffer te zoeken.
Ik ben niet haatdragend, maar ik vind het echt heel erg jammer dat dat soort automobilisten een soort engeltje op hun schouder hebben. Het zou verboden moeten worden. (dat engeltje dan).
Greetzz Renate.
P.S. Het gekke is dat ik mij, omdat ik een een koekblik rijd, niets onveiliger voel dan dat ik in een modern vehikel zou rijden.
In het voornoemde geval zou het met een modern ding waarschijnlijk een stuk minder zijn afgelopen.
Doe vandaag niet wat je morgen ook nog kunt uitstellen.
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1959
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Wel opmerkelijk dat het altijd grote auto's zijn die niet op andere verkeersdeelnemers kunnen letten. Ik vraag mij ook altijd af waarom die gasten in die SUV-busjes nooit richting kunnen aangeven, zit een richting aanwijzer alleen in de duurdere uitvoeringen?
Ik ben er voor alle auto's met meer dan 100 PK te voorzien van een snelheidsbegrenzer (80 KM/h ) en een acceleratie begrenzer. Niet om deze mensen te pesten maar voor het milieu.
Bij mij op het werk zit er eentje met een grote BMW die mij regelmatig voorbij komt (al helemaal als ik met de eend ben). Inhalen doet hij op een weg met dubbele doorgetrokken streep en veel tegenliggers. De weg is 8 Km lang waarna deze overgaat in een snelweg met dubbele rijbanen. Als hij goed zijn best doet kan hij op dat stuk een stuk of 4 andere auto's inhalen waarna hij achter een vrachtwagen moet blijven hangen. Levens gevaarlijk en totaal nutteloos.
Ik ben er voor alle auto's met meer dan 100 PK te voorzien van een snelheidsbegrenzer (80 KM/h ) en een acceleratie begrenzer. Niet om deze mensen te pesten maar voor het milieu.

Bij mij op het werk zit er eentje met een grote BMW die mij regelmatig voorbij komt (al helemaal als ik met de eend ben). Inhalen doet hij op een weg met dubbele doorgetrokken streep en veel tegenliggers. De weg is 8 Km lang waarna deze overgaat in een snelweg met dubbele rijbanen. Als hij goed zijn best doet kan hij op dat stuk een stuk of 4 andere auto's inhalen waarna hij achter een vrachtwagen moet blijven hangen. Levens gevaarlijk en totaal nutteloos.
Ja dat ken ik ook wel ja, reed afgelopen najaar met de eend op een 80 km weg met een snelheid van 80 (duh). In een flauwe bocht die we naderen zit een zijweg van links, komt daar ineens vlak voor me een opel corsa uit die zo voor me de weg oprijd met een slakkegang van ong. 20 km/u. Moestt vol in de remmen, alles wat los in de eend lag kwam naar voren vliegen en ik maakte me klaar voor de klap...............die wonder boven wonder net niet kwam. En wat zat er achter het stuur van die corsa? Oude vrouw, zittend op kussentje 2 cm van haar voorruit.Zo een schijndooie van 80 + .heb geloof ik de claxon wel 1 minuut lang ingedrukt gehouden. We waren ons echt kapot geschrokken.
Auto,s
-citroen ax 1.1 first
-citroen ami8
-citroen cx 2.0re break-familiale
-citroen ax 1.1 first
-citroen ami8
-citroen cx 2.0re break-familiale
Gelukkig goed afgelopen. Gelukkig is de andere bestuurder ook geschrokken en zal hopelijk een volgende keer beter kijken.
Bomenrijen zijn gevaarlijk. Als je te dicht de kruising genaderd bent dan zie je niets meer aankomen. Coulisseneffect wordt dit genoemd. Eerder stoppen en dan kun je tussen de bomen door kijken.
Als je iemand zo ziet naderen, houd er dan rekening mee dat de ander je gewoon niet (meer) kan zien.
Bomenrijen zijn gevaarlijk. Als je te dicht de kruising genaderd bent dan zie je niets meer aankomen. Coulisseneffect wordt dit genoemd. Eerder stoppen en dan kun je tussen de bomen door kijken.
Als je iemand zo ziet naderen, houd er dan rekening mee dat de ander je gewoon niet (meer) kan zien.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
- Rens
- Veelvuldig poster
- Berichten: 629
- Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
- Locatie: Omgeving Meppel
- Contacteer:
Voor mensen die willen weten wat de impact van hard rijden kan zijn:
http://www.youtube.com/watch?v=6dI5ewOmHPQ
Ik ga regelmatig in discussie met mensen die een moderne auto veel veiliger vinden dan een 2cv. Helaas is hun enige argument een crashtest van 50 km/h. Wat men dan dus niet beseft is dat als de snelheid 2 x zo hoog ligt, de remweg al 4 x zo lang is, zo ook de impact (zie het filmpje).
Blijft het feit dat je als eend-rijder echt rekening moet houden met een stel 'idioten' in zogenaamde "veilige" auto's: super-defensief rijden dus.
Ik gruwel echt van die gaat-net-goed-verhalen ...
http://www.youtube.com/watch?v=6dI5ewOmHPQ
Ik ga regelmatig in discussie met mensen die een moderne auto veel veiliger vinden dan een 2cv. Helaas is hun enige argument een crashtest van 50 km/h. Wat men dan dus niet beseft is dat als de snelheid 2 x zo hoog ligt, de remweg al 4 x zo lang is, zo ook de impact (zie het filmpje).
Blijft het feit dat je als eend-rijder echt rekening moet houden met een stel 'idioten' in zogenaamde "veilige" auto's: super-defensief rijden dus.
Ik gruwel echt van die gaat-net-goed-verhalen ...

2cv6 club '80, klik voor meer info over de eend!
- dezilverlinde
- Regelmatige poster
- Berichten: 220
- Lid geworden op: wo 24 aug, 2011 07:28
- Locatie: Heeze
- Contacteer:
Ben wel overtuigd van de wendbaarheid van een Dyane met 85 km/h door dit verhaal. Als ik langzamer had gereden was het een volle crash geworden. Nu gleed ik zeg maar tussen de suv en de bomen door. Met een van mijn andere auto's had ik de abrupte omhaal waarschijnlijk niet kunnen verwerken. Mijn Dyane kan dat, bewezen! Dus schept dat vertrouwen in n a type!
Zie nog telkens het 'moment' op mijn netvlies. Ben blij met mijn Dyaantje!
Zie nog telkens het 'moment' op mijn netvlies. Ben blij met mijn Dyaantje!
Dyane 435 luxe 1974 sold
Hy 1977 sold
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold
Acadiane 1980 grijs VL-130-S
2CV6 Club 1983 wit JP-78-DH
2CV AZ 1959 Blue Glacier
Hy 1977 sold
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold
Acadiane 1980 grijs VL-130-S
2CV6 Club 1983 wit JP-78-DH
2CV AZ 1959 Blue Glacier
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 791
- Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 13:01
- Locatie: Hengelo
ik heb een keer erg veel geluk gehad in de BX. Ik kwam van de snelweg af, reed op het stoplicht af, een stukje voor me reed een auto. Ik zag het licht op oranje gaan terwijl de auto voor me er door reed. Ik keek links en rechts, links kwam een auto aan maar daar kon ik nog ruim voor langs en ik gaf flink gas bij om nog voor het stoplicht op rood sprong er door te rijden.
Ik kijk voor me en zie tot mijn verbijstering dat de auto voor me voorbij de stopstreep alsnog stopte. Remmen was geen optie meer, ik denk dat ik tachtig reed. De BX paste nog net tussen de auto en de paal van het verkeerslicht door (linkerwielen door het gras)....
Ga er nooit vanuit dat de auto voor je wel doorrijdt, kijk voor je voor je vol gas geeft.....
Ik kijk voor me en zie tot mijn verbijstering dat de auto voor me voorbij de stopstreep alsnog stopte. Remmen was geen optie meer, ik denk dat ik tachtig reed. De BX paste nog net tussen de auto en de paal van het verkeerslicht door (linkerwielen door het gras)....
Ga er nooit vanuit dat de auto voor je wel doorrijdt, kijk voor je voor je vol gas geeft.....
Zo heb ik er één achterin mijn eend gehad.
"Ik dacht dat je doorreed."
"Nee hoor ik stop gewoon vooor oranje."
Kijk vervolgens rond waar dat gierende gerem vandaan komt en zie nog net een Toyota Hiace van te dichtbij in mijn achteruitkijkspiegel. Kaboem en daar ging ik als nog door het rode stoplicht naar het midden van de kruising.
Nu nog steeds, ruim twintig jaar later, last van mijn nek en schouder.
"Ja", was het commentaar, "ik dacht dat je gewoon doorrreed."
"Ik dacht dat je doorreed."
"Nee hoor ik stop gewoon vooor oranje."
Kijk vervolgens rond waar dat gierende gerem vandaan komt en zie nog net een Toyota Hiace van te dichtbij in mijn achteruitkijkspiegel. Kaboem en daar ging ik als nog door het rode stoplicht naar het midden van de kruising.

Nu nog steeds, ruim twintig jaar later, last van mijn nek en schouder.
"Ja", was het commentaar, "ik dacht dat je gewoon doorrreed."

tweeceevees zijn leuk!
Re: Bijna dood ervaring met een A type...
Ik vind een weg met dikke bomen aan weerszijden helemaal niet overzichtelijk.dezilverlinde schreef:Het is een overzichtelijke weg met dikke eiken aan twee zijden.
A-type rijder sinds 1980.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een Berlingo Multispace 1.6 benzine.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een Berlingo Multispace 1.6 benzine.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 856
- Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
een keer in mijn leven ook echt trillend uit de auto gestapt.
Wel vaker moment gehad dat ik dacht, nou dat had geen 1 of 2 seconden eerder of later moeten zijn gebeurt.
Maar 1x niet met mijn 2CV maar destijds met mijn R19. Ik wilde afslaan op een doorgaande weg, 80 km weg. Ik rolde voorzichtig door, mocht iemand niet opletten en ik heb nog ruimte nodig dan kan ik doortrekken.
Komt er een vrachtwagen achterop, niet een supergrote, maar een iets kleiner formaat met een bak erachter. Hij had totaal niet door dat ik stil stond. dus tja.... Ik rolde nog een beetje en zag dat hij het niet door had, kon dus nog net iets gas bijgeven, dat heeft misschien mijn leven wel gered. Hij wist op het laatste moment mij nog te ontwijken, stuiterde door de berm, miste een verkeersbord en we kwamen beide tot stilstand. We zijn beiden bleek en klapperend uitgestapt. Je wilt geen vrachtwagen met 80 naar binnen hebben rijden.
Sinds die tijd nog voorzichtiger geworden...
Wel vaker moment gehad dat ik dacht, nou dat had geen 1 of 2 seconden eerder of later moeten zijn gebeurt.
Maar 1x niet met mijn 2CV maar destijds met mijn R19. Ik wilde afslaan op een doorgaande weg, 80 km weg. Ik rolde voorzichtig door, mocht iemand niet opletten en ik heb nog ruimte nodig dan kan ik doortrekken.
Komt er een vrachtwagen achterop, niet een supergrote, maar een iets kleiner formaat met een bak erachter. Hij had totaal niet door dat ik stil stond. dus tja.... Ik rolde nog een beetje en zag dat hij het niet door had, kon dus nog net iets gas bijgeven, dat heeft misschien mijn leven wel gered. Hij wist op het laatste moment mij nog te ontwijken, stuiterde door de berm, miste een verkeersbord en we kwamen beide tot stilstand. We zijn beiden bleek en klapperend uitgestapt. Je wilt geen vrachtwagen met 80 naar binnen hebben rijden.
Sinds die tijd nog voorzichtiger geworden...