Aansluiten Pioneer DEH-X5500BT lukt niet

Aansluiten van een radio, extra luidsprekers, versterkers, etc.
pch
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 3 mar, 2013 09:29

Aansluiten Pioneer DEH-X5500BT lukt niet

Bericht door pch » zo 3 mar, 2013 09:37

Goedemorgen allen!

Vrijdag mijn nieuwe rode 2CV gehaald bij de garage, gister bij de Halfords meteen een nieuwe radio + speakers gekocht en proberen aan te sluiten. Mee terug naar de winkel geweest maar deed het wel gewoon. Gisteren hele avond gelezen op dit forum en nu net weer geprobeerd maar ik krijg er geen leven in....

Eerste wat ik gedaan heb was niet zo slim volgens de jongens van de Halfords en zullen jullie hier vast beamen: ik heb meteen wat kabels doorgeknipt aangezien de stekker natuurlijk niet past op een eend, die heeft die aansluiting niet... Heb ik nu spijt van, maar hij zou het toch moeten doen! Geel, rood en blauw kon ik loskoppelen dus daar niets doorgeknipt, de zwarte aarde wel doorgeknipt en verder alle speakerkabels...

Maar goed, met een "losse" gele, rode en zwarte zou ik uiteraard wel leven in moeten krijgen lijkt me!
Gisteren bezig geweest in de auto, vanochtend bezig geweest onder de motorkap.
Geel is voor continu, rood is voor geschakeld via contact en zwart is aarde, zoveel is me wel duidelijk. Ik las ergens dat rood en geel ook samen mogen.

Ik net onder de motorkap en volgende gedaan: geel aangesloten op de plus van de accu, zwart op de aarde... Geen leven.
Wat doe ik fout?

Zal proberen er nog een foto bij te plaatsen...

Gr. Paul.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 3 mar, 2013 09:41

Rood moet natuurlijk ook aangesloten worden.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

pch
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 3 mar, 2013 09:29

Bericht door pch » zo 3 mar, 2013 09:51

André Post schreef:Rood moet natuurlijk ook aangesloten worden.
Rood en geel mochten toch samen las ik ergens?
Maar goed, als ik onder de motorkap rechtstreeks bij de accu bezig ben en geel aan de plus van de accu heb hangen en zwart aan de koets heb hangen, waar sluit ik rood dan op aan? Ook aan de plus van de accu of met hele lange kabel ff naar binnen tot onder het contactslot?
Let wel: dit is allemaal nog een testopstelling uiteraard! :D

Gr. Paul.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 3 mar, 2013 11:28

Juist geel en rood moeten op de accu dan.

Beter is natuurlijk om rood over contactslot aan te sluiten, maar doe eerst maar eens zoals boven, dan kun je daarna altijd nog verder kijken.

pch
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 3 mar, 2013 09:29

Bericht door pch » zo 3 mar, 2013 12:14

Geel en rood nu allebei direct op de plus van de accu gedaan, de zwarte aarde op aardepunt van het chassis: geen leven!!!
Pffff
Wat doe ik of gaat er fout?
En ja, de radio doet het wel... gisteren er mee terug geweest naar de winkel en daar doet ie het gewoon...

Gr. Paul.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » zo 3 mar, 2013 14:41

Is de accu niet leeg? Een draadbreuk in een van de aangelegde draden? Een zekering die kapot is? Of is de massa niet goed genoeg?

Lastig om van een afstand te beoordelen wat er aan de hand kan zijn.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

pch
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 3 mar, 2013 09:29

Bericht door pch » zo 3 mar, 2013 15:15

TB schreef:Is de accu niet leeg? Een draadbreuk in een van de aangelegde draden? Een zekering die kapot is? Of is de massa niet goed genoeg?

Lastig om van een afstand te beoordelen wat er aan de hand kan zijn.
Snap ik dat dat lastig is...

Maar goed, nieuwe accu en compleet vol!
Draadbreuk? Doe de gele en rode rechtstreeks vanaf de radio op de plus van de accu.
Zekering kapot dus nvt lijkt me.
Massa niet goed genoeg? Zwarte draad heb ik op de massa van de auto waarop alle andere kabels (4?) vanaf het zekeringen kastje ook naar toe gaan.
Enige wat ik me nu nog kan bedenken is dat de connector die aan de achterkant in de radio zit kapot is! Toen ik gisteren met de radio terug ging haalden ze namelijk die connector eruit en sloten hem aan met de connector van dezelfde radio uit de wand... Toen deed ie het gewoon...
Dus morgen maar eens alles doormeten!!!

Gr. Paul.

Gebruikersavatar
AK freak
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 9 dec, 2007 16:53
Locatie: Steensel

Bericht door AK freak » zo 3 mar, 2013 15:45

Zekering kastje is toch de plus...
Zet je zwarte massa draad eens hard op het chassis of op de versnellingsbak of min accu

pch
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 3 mar, 2013 09:29

Bericht door pch » zo 3 mar, 2013 16:01

AK freak schreef:Zekering kastje is toch de plus...
Zet je zwarte massa draad eens hard op het chassis of op de versnellingsbak of min accu
Hard op chassis en op de neg van de accu ook al geprobeerd!
Krijg er gewoon geen leven in, baal ik wel van aangezien het me anders altijd wel lukt en ik niet dom ben! hahahaha
Maar goed, wil dit gewoon winnen! :D

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » zo 3 mar, 2013 16:19

De radio heeft waarschijnlijk ook een zekering op de achterzijde. Hoe is die?

En anders de connector goed bekijken. Of makkelijker, een andere proberen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

pch
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 3 mar, 2013 09:29

Bericht door pch » zo 3 mar, 2013 16:28

TB schreef:De radio heeft waarschijnlijk ook een zekering op de achterzijde. Hoe is die?

En anders de connector goed bekijken. Of makkelijker, een andere proberen.
Zekering idd ook al bekeken, is gewoon goed en als je de connector eruit haalt blijft die zekering gewoon zitten en in de winkel met de daar aanwezige aansluiting in de wand deed ie het gewoon, dus zekering ligt het niet aan!

Nieuwe connector zeiden ze in de winkel kost maar liefst €60,-!!! Klopt dat wel?
Lijkt me vrij duur...

Maar goed, ik ga er morgen weer ff mee verder.
Snap gewoon niet waar de fout zit, dit moet op te lossen zijn!

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » zo 3 mar, 2013 16:36

Natuurlijk zegt men dat.... Gewoon op marktplaats, speurders, ebay etc. kijken.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

pch
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 3 mar, 2013 09:29

Bericht door pch » zo 3 mar, 2013 16:53

TB schreef:Natuurlijk zegt men dat.... Gewoon op marktplaats, speurders, ebay etc. kijken.
ok, Brezan misschien ook goedkoper?
Of kan ik ff lenen om te testen met auto voor de deur ofzo?

Maus0611
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 22:54
Locatie: Rotterdam

Bericht door Maus0611 » zo 3 mar, 2013 23:00

Die stekkers kosten rond de 10 euro bij een goeie autozaak. Ik haal ze zelf altijd bij Slager automaterialen. Maar iets zegt me dat er iets mis is met de bedrading. Kun je een foto maken van de opstelling en bedrading?

Je hebt uiteraard het frontje goed op de radio zitten....?
Geen enkele draad maakt sluiting? Ook niet de speakerkabels dus.

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » ma 4 mar, 2013 08:38

hier 2 duidelijke linkjes naar aansluitschema's

http://img18.imageshack.us/img18/6144/standard20iso.png
http://www.snarfvz.nl/iso2.JPG

de vraag is hoe wil je je radio schakelen?
optie 1: contact uit; radio uit?
optie 2: radio kan altijd aan ongeacht of de auto op t contact staat (uitzetten met t knopje op de radio of door t frontje eraf te halen)

optie 1 is t makkelijkst: geel EN rood bij elkaar en op de + van de accu. Zwart op een schroef ergens op de carrosserie (oogje aan de draad knijpen)

optie 2: geel op de + van de accu, rood via een geschakelde + van het contactslot en zwart zals bij optie 1

als je het zo doet, moet de radio het doen! heb je een multimeter? dan meten of je spanning hebt tussen je + en - aansluiting! kan ook met een proeflampje, maar dan weet je t voltage niet.

wat ik zelf altijd doe in de voedingsdraad vanaf de accu is een extra zekering aanleggen, als er dan wat misgaat met de draad onderweg vliegt je eend iig niet in de fik!

waar woon je? dan kan er misschien iemand hier van t forum een keer komen kijken.

greetzzzzzzzzzzz

Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Plaats reactie