Mijn 2CV6 heeft zo'n 3 jaar een 123-ignition. Mijn vrouw's 2CV6 heeft er sinds kort één. Wat mij opvalt is dat mijn vrouw's Eend bij lage toerentallen erg soepel blijft lopen. Als zij bij lage toerentallen volgas geeft dan trekt de auto op alsof het een moderne auto betreft. Mijn Eend moet je echter ouderwets op toeren rijden.
Beide eenden hebben een A06/664 motor.
Op toeren rijden beide Eenden gelijk. De top is gelijk (120 km/h); olie- en benzienverbruik zijn gelijk. De ene eend heeft 140.000 km gelopen; de ander 132.000 km. Ik onderhoud beide eenden zelf.
Kortom beide eenden zouden ongeveer gelijk moeten rijden, maar in werkelijkheid is er een wereld van verschil
Laatst zei iemand me dat de eerste 123-ignitions niet goed vervroegen bij lage toerentallen. Weet iemand of dat zo is?
(Als er geen eenduidig antwoord komt ga ik, onder protest van mijn vrouw, de ontstekingen eens verwisslen.)
verschil oude- en nieuwe 123-ignition?
- André Post
- Heavy user
In mijn Mehari heb ik nu ook zo'n 3 jaar 123 zitten, en daar was toch
duidelijk merkbaar beter gedrag bij lage toeren als resultaat.
Mijn 18PK heeft sinds kort ook 123 en daarmee is de verandering
echt een verbetering in de orde van grootte dat het wel een andere motor lijkt .
Daarvoor moest ik het tijdstip van ontsteking wel 3 graden vroeger zetten
voor het beste resultaat.
Ik denk dat de productie tolerantie's van de motor blokken al voor
verschillen zorgen.
Je zou wat kunnen experimenteren met het ontstekings tijdstip.
Bij een eend is dat niet zo bewerkelijk.
Je weet het denk ik inderdaad pas zeker bij uitwisseling van de units.
duidelijk merkbaar beter gedrag bij lage toeren als resultaat.
Mijn 18PK heeft sinds kort ook 123 en daarmee is de verandering
echt een verbetering in de orde van grootte dat het wel een andere motor lijkt .
Daarvoor moest ik het tijdstip van ontsteking wel 3 graden vroeger zetten
voor het beste resultaat.
Ik denk dat de productie tolerantie's van de motor blokken al voor
verschillen zorgen.
Je zou wat kunnen experimenteren met het ontstekings tijdstip.
Bij een eend is dat niet zo bewerkelijk.
Je weet het denk ik inderdaad pas zeker bij uitwisseling van de units.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
- Gerard2cv
- Super eendkenner
De verschillende type motoren hebben niet dezelfde vervroegingskromme en orgineel is
de vervroeger van een eend bij 3000t/minuitgewerkt,maar de nieuwe 123 gaat dan nog
verder en regelt fe vervroeging in kleinere stapjes zodat de ontsteking altijd beter op tijd
staat,want het is de bedoeling van een motor dat als de zuiger boven komt het benzine-
mengsel uitgebrand is en daardoor de grootste druk naar beneden geeft,dus hoe sneller
een motor draait,hoe eerder het ontsoken moet worden.
de vervroeger van een eend bij 3000t/minuitgewerkt,maar de nieuwe 123 gaat dan nog
verder en regelt fe vervroeging in kleinere stapjes zodat de ontsteking altijd beter op tijd
staat,want het is de bedoeling van een motor dat als de zuiger boven komt het benzine-
mengsel uitgebrand is en daardoor de grootste druk naar beneden geeft,dus hoe sneller
een motor draait,hoe eerder het ontsoken moet worden.