poging tot renovatie
poging tot renovatie
hallo,
ik ben zopas begonnen met het demonteren van onze 2CV. Mijn technische kennis ligt heel dicht bij het vriespunt, dus ik zou het helemaal leuk vinden als er hier wat tips zouden kunnen gegeven worden door de ervaren forumleden.
Ik rij al een paar jaar met veel plezier rond in een "geitje", en na de laatste kerststallentocht van de platinnekes is de moment gekomen om minstens een nieuw chassis te steken.
vorig weekend begonnen met bouten en moeren los te draaien.
vandaag koestwerk losgekregen
maandagavond een beetje hulp gekregen om de juiste moeren te identificeren om de motor los te zetten (foto is van vandaag)
Ik heb intussen de motor + versnellingsbak wat kunnen optillen om de hele uitlaat weg te halen.
Schokdempers zijn ook losgemaakt; het begint er toch al wat kaal uit te zien !
nu komen er stilaan wat vragen:
* de motor + vernellingsbak en heel de zwik hangen nog aan mekaar. Dat is met andere woorden loodzwaar. Welke zware onderdelen kan ik loswijzen en apart opslaan zonder dat ik moeren losdraai die echt wel best blijven waar ze zijn ? (ik heb de startmotor al weggenomen, die was ook al behoorlijk zwaar)
* kan ik die motor gewoon op de grond leggen, zonder dat ik iets stuk maak ?
* ik heb een nieuw chassis besteld. Wat doe ik nu ? in welke volgorde ga ik verder ? (ik vermoed bv. dat ik echt wel best eerst de motor ergens op een propere plaats opberg, vooraleer ik de draagbalken begin los te maken )
* mijn motor draaide altijd goed, maar lekt een klein beetje olie. Nu ik toch zover ben, is het de moeite om de motor te laten reviseren, of blijf ik er beter af zolang alles goed gaat ?
ik ben zopas begonnen met het demonteren van onze 2CV. Mijn technische kennis ligt heel dicht bij het vriespunt, dus ik zou het helemaal leuk vinden als er hier wat tips zouden kunnen gegeven worden door de ervaren forumleden.
Ik rij al een paar jaar met veel plezier rond in een "geitje", en na de laatste kerststallentocht van de platinnekes is de moment gekomen om minstens een nieuw chassis te steken.
vorig weekend begonnen met bouten en moeren los te draaien.
vandaag koestwerk losgekregen
maandagavond een beetje hulp gekregen om de juiste moeren te identificeren om de motor los te zetten (foto is van vandaag)
Ik heb intussen de motor + versnellingsbak wat kunnen optillen om de hele uitlaat weg te halen.
Schokdempers zijn ook losgemaakt; het begint er toch al wat kaal uit te zien !
nu komen er stilaan wat vragen:
* de motor + vernellingsbak en heel de zwik hangen nog aan mekaar. Dat is met andere woorden loodzwaar. Welke zware onderdelen kan ik loswijzen en apart opslaan zonder dat ik moeren losdraai die echt wel best blijven waar ze zijn ? (ik heb de startmotor al weggenomen, die was ook al behoorlijk zwaar)
* kan ik die motor gewoon op de grond leggen, zonder dat ik iets stuk maak ?
* ik heb een nieuw chassis besteld. Wat doe ik nu ? in welke volgorde ga ik verder ? (ik vermoed bv. dat ik echt wel best eerst de motor ergens op een propere plaats opberg, vooraleer ik de draagbalken begin los te maken )
* mijn motor draaide altijd goed, maar lekt een klein beetje olie. Nu ik toch zover ben, is het de moeite om de motor te laten reviseren, of blijf ik er beter af zolang alles goed gaat ?
balancer comme une triplette de Belleville
- dezilverlinde
- Regelmatige poster
- Berichten: 217
- Lid geworden op: wo 24 aug, 2011 07:28
- Locatie: Heeze
- Contacteer:
Allereerst is het verstandig na te gaan waar de motor lekt? Is dat bij de brilrubbers, of lekt je carterring of kleppendeksel pakkingen gewoon?
Daarnaast zou ik wachten tot het chassis gearriveerd is. Dan kun je de onderdelen gewoon 1 op 1 overzetten. Qua gewicht scheelt het een boel als je de bak en motor van elkaar scheidt. Dit is een kwestie van 4 bouten losdraaien. of vijzen op zijn belgisch..... Probeer de motor naar voren toe te lossen van de bak, zodat de priseas geen zijwaartse belastingen te verduren krijgt. Heel veel succes met deze leuk uitdaging. Al doende leert men!
Daarnaast zou ik wachten tot het chassis gearriveerd is. Dan kun je de onderdelen gewoon 1 op 1 overzetten. Qua gewicht scheelt het een boel als je de bak en motor van elkaar scheidt. Dit is een kwestie van 4 bouten losdraaien. of vijzen op zijn belgisch..... Probeer de motor naar voren toe te lossen van de bak, zodat de priseas geen zijwaartse belastingen te verduren krijgt. Heel veel succes met deze leuk uitdaging. Al doende leert men!
Dyane 435 luxe 1974
Hy 1977
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold
Hy 1977
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold
motor eraf; wat nu
Ik heb de motor en de bak toch voorlopig aan mekaar gelaten. en met wat hefbomen de motor proper en veilig op de grond gezet.
Nu is het geitje toch al wat kaler aan het worden
hoe ga ik nu verder ? eerst de veerpotten eraf en dan de draagarmen of omgekeerd ?
Intussen een nieuw chassis in bestelling ...
Nu is het geitje toch al wat kaler aan het worden
hoe ga ik nu verder ? eerst de veerpotten eraf en dan de draagarmen of omgekeerd ?
Intussen een nieuw chassis in bestelling ...
balancer comme une triplette de Belleville
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 173
- Lid geworden op: zo 14 aug, 2011 15:53
- Locatie: Elahuizen
- Contacteer:
Vondt deze topic.
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=6076
Heb je hem met een ingeslagen nummer gekocht?
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=6076
Heb je hem met een ingeslagen nummer gekocht?