Voortbestaan Citroen Club Nederland (CCNL) in gevaar?

Foto's en nabesprekingen van meetings.
Dyane
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Voortbestaan Citroen Club Nederland (CCNL) in gevaar?

Bericht door Dyane » zo 24 mar, 2013 17:32

Vandaag was de ALV van de CCNL. Naar ik begrepen heb is er geen nieuw bestuur gevonden. Dat zou betekenen dat het voortbestaan van de club in gevaar is. Zijn er geen mensen die in het bestuur van de club willen?

In het bijna 40-jarig bestaan van Citroën Club Nederland is de club uitgegroeid tot de grootste algemene Citroën Club van Europa. Met het organiseren en ondersteunen van Citroën-evenementen, -treffens en -meetings wil de club vooral de contacten tussen Citroën-rijders en -liefhebbers promoten. Wat we doen en welke voordelen het lidmaatschap van CCNL biedt, vindt u verder op onze site www.ccnl.nl.
Laatst gewijzigd door Dyane op zo 24 mar, 2013 19:38, 2 keer totaal gewijzigd.

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 24 mar, 2013 18:22

Heb je zelf geen interesse om deel te nemen?

Het zou inderdaad jammer zijn, als de club om deze reden moet worden opgeheven!!!
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Dyane
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Dyane » zo 24 mar, 2013 18:46

Nee, helaas. Die tijd heb ik helaas op dit moment niet. En in het organiseren van het Schermertreffen gaat al heel wat tijd in zitten, maar als er volgend jaar geen club meer is is er ook geen Schermertreffen meer.
Laatst gewijzigd door Dyane op zo 24 mar, 2013 20:23, 3 keer totaal gewijzigd.

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 24 mar, 2013 20:19

Hier hetzelfde probleem.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door schermer » zo 24 mar, 2013 20:42

Nog zo een. De eend moet nog af. Het grindpad moet worden bestraat. Dakkapel op zolder. Helpen bij het organiseren van het schermertreffen en toegezegd te helpen bij het organiseren van een leuke meeting aan het eind van het seizoen. En oh ja ook nog een jochie van 10 maanden waar ik 2 dagen op moet passen. Mijn tijd is een beetje op.

schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door schermer » zo 24 mar, 2013 20:44

En dan nog het gewone werk. Ik vind het niet erg om naar mijn werk te gaan hoor. Aleen jammer dat het zoveel tijd kost ;-)

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Spookeend » zo 24 mar, 2013 21:13

Dyane schreef:Nee, helaas. Die tijd heb ik helaas op dit moment niet. En in het organiseren van het Schermertreffen gaat al heel wat tijd in zitten, maar als er volgend jaar geen club meer is is er ook geen Schermertreffen meer.
waarom niet?? de club snap ik, maar zonder hulp kun je toch wel een meeting neerzetten?
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Dyane
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Dyane » zo 24 mar, 2013 21:36

Hoi Tjerk.

Organisatorisch geen probleem, maar financieel wel.

Stiekem gaat er veel geld in zo een meeting zitten. En dan hebben we echt wel zaken voor een hele lage prijs. Zeker als het bezoekers aantal niet hoog is (door bijvoorbeeld slecht weer zoals voorgaande 3 jaren). De vaste kosten ben je zo-ie-zo kwijt.

Er zijn maar 3 inkomsten bronnen. 1) inschrijvingen 2) verkoop drank 3) loterij. Dus met minder mensen minder inkomsten. Het deel dat we te kort komen betaald de CCNL. Dan hoop je natuurlijk beter uit te komen dan begroot, maar zoals het de laatste jaren gaat red je dat niet en kosten het de CCNL nog meer geld.

Helaas is de trend de laatste jaren dat er steeds minder mensen komen. Dat zie je ook op andere meetings en dat is jammer, want ook voor de mensen die zich vrijwillig voor dit soort dingen inzetten is het niet leuk. Dat zag je ook aan de Waggelmeeting, Kindermeeting, Paasmeeting en het Limburgtreffen. We moeten met zijn alle meer waarderen dat soort dingen nog georganiseerd worden en dat er een club is die dat soort dingen stimuleert. Maar toch zie je maar vaak genoeg dat er slecht gesproken wordt over de club etc.

Zonder vrijwilligers geen meetings en geen bestuur van een club.

Dus mensen stel je kandidaat indien je daar tijd en zin in hebt.

schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door schermer » zo 24 mar, 2013 21:51

Ook nieuwe redaktie voor het 2pk'tje gevraagd lees ik net. Tja er moet toch bij zo een grote club wel 3 man te vinden zijn voor een bestuur? Heb het er wel even over gehad, maar ik ga het echt niet redden. Alleen al met mijn werk: horeca, dus altijd 's avonds en in het weekend en wanneer zijn er vergaderingen? Juist dus.

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Spookeend » zo 24 mar, 2013 21:58

tja, als ik dan een duit in het zakje mag doen........

ik ben al even lid (hele leven), en ook best actief geweest, met name met meetings, maar nooit echt op bestuurs level.

Ik denk echter dat de manier van clubs, leden, meetings enz, tegenwoordig toch anders aan het gaan is dan we gewend zijn geworden.

Jaren is het voor zeer velen een manier geweest om (goedkoper) auto te kunnen rijden, vrienden te ontmoeten, op vakantie te gaan, etc. Langzamerhand zijn de manieren waarop mensen hun vrije tijd besteden veranderd. Delen van de club zijn daar in mee veranderd, maar wellicht dat sommige delen niet meer aansluiten op het "old skool" club manier regelen van dingen?

Er worden meer en meer (korte, 1 of 2 daags) events bedacht en georganiseerd, die zonder club te bezoeken zijn, ongedwongen, via internet geregeld, ons kent ons, of gewoon per toeval met een bekende mee.

Het houden van een hobby auto is er niet goedkoper op geworden, en de generatie "ons", waar ik mijzelf maar even bij tel, en jou in dit geval ook, doet de dingen al anders als onze ouders. Zo zie je ook heel duidelijk dat de generatie na ons het weer anders ervaart.

Ik ben erg benieuwd hoe het zal gaan met de CCNL, maar, het is een "trend" zo ondertussen. Niet het vallen van clubs, maar het terug lopen van ledenaantal en de interesse voor meetings op deze manier. In de topdagen, bijna 5000 leden, nu?? een 3de daarvan?

Ik draag deze club een warm hart toe, echt waar, maar als je nu ziet dat een club met zeg 2000? leden na een extra editie van het club blad met 15 personen naar een extra ALV komt...... (ik was er ook niet, mijn vader wel)

Zeg het maar..... wat is de gedachte dan??
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Dyane
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Dyane » zo 24 mar, 2013 22:36

Klopt wat je zegt. Ook ik ben al heel lang lid en zet mij al 15 jaar in voor de club middels het Schermertreffen. De opzet van meeting is om een leuk weekend te hebben die toch niet duur hoeft te zijn. Helaas zie je de laatste paar jaren dat alles duurder wordt. Zelf de vergunning bij de gemeente is vorig jaar 3,5 keer duurder geworden.

Mensen hebben het misschien tegenwoordig drukker dan vroeger. De eend is inderdaad niet meer die goedkope auto. En misschien worden er meer events bedacht en georganiseerd, maar je kan ook krachten bundelen. Zo hebben wij vorig jaar een evenement georganiseerd samen met het eendeei op het Schermertreffen. Het Eendeei deden het technisch evenement tijdens de meeting.

Alle clubs kampen met terug lopende leden aantallen. Sommige leden zeggen hun lidmaatschap op omdat ze het geld beter kunnen gebruiken en andere uit onvrede. En daar ligt denk ik ook een oorzaak. We moeten juist blij zijn dat dit soort clubs en meetings dingen nog bestaan en niet alleen in de negativiteit worden meegenomen. Uiteindelijk zal elke club en meeting ten onder gaan als er geen leden en vrijwilligers meer zijn. We moeten het met zijn alle doen zodat we nog lang van onze hobby kunnen genieten.

Hilke
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Hilke » zo 24 mar, 2013 23:03

Ik zou wel het maandblaadje willen maken.

Maar er zijn wat problemen,
1. ik ben niet lid, en ik ken de club ook niet zo goed! (das toch wel belangrijk!)
2. als er een vergadering o.i.d is, dan moet ik een kleine 180 km rijden :shock: . Zou dus kunnen betekenen dat ik soms niet bij een vergadering kan zijn.( ik neem aan dat vergaderingen in Westwoud worden gehouden)
3. Ik ben student, dus ik weet niet of ze daarop zitten te wachten.

Ik zal wel contact opnemen! Want ik vind drukwerk onwijs cool om te maken (ook al ben ik interactief designer)
Maar ik ben benieuwd :)

Dyane
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Dyane » zo 24 mar, 2013 23:21

Hoi Hilke,

De functie van de redactie van het 2pktje is volgens mij geen onderdeel van het bestuur. Dus hoef je niet bij de vergaderingen te zijn. De vergaderingen worden ook niet in westwoud gehouden. Dit was nu zo, omdat er niet zo snel iets te vinden was. Meestal is dat centraal in Nederland. En verder ligt het aan waar het bestuur woont, omdat het vaak bij de bestuurders thuis is. Het clubblad in elkaar zetten kan je dus gewoon thuis doen. De persoon die de website doet woont in Westwoud. Ik weet niet precies waar je woont, maar zo te zien ergens in Brabant? Als dit iets is wat je ook als vak op school leert is dat wellicht een mooi iets om je op toe te leggen !!

volgens mij maakt het niet uit of je student bent. Als je het maar leuk vind om te doen en met die programma's overweg kan. Maar dat lijkt mij in jouw geval niet zo een probleem geloof ik. :wink:

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door supercees » ma 25 mar, 2013 09:06

wat denk ik ook meespeelt is dat het een algemene club is, van de oudste tot de nieuwste citroen.

vroegah hadden mensen met een snoek of een cx altijd ook wel in een 2cv of dyane gereden toen ze student waren, hy rijders ook. nu zijn er een hoop mensen met een c1 of c3 of ds4 en noem ze maar op die helemaal niets hebben met eendjes of ribbelbussen, zelfs niet weten dat een 2cv ook een citroen is....

ik heb het zelf gemerkt op een ds bijeenkomst waar ik kwam met een oude roestbak en er 200 prachtige ds-sen stonden, ik voelde me niet op mijn gemak. het grootste gedeelte had nog nooit gereedschap aangeraakt.

je kan mensen nog steeds in hokjes stoppen, met de waggelmeeting kon je aan de hand van het uiterlijk van mensen vaak goed inschatten waar ze in reden (mannen met een baard rijden hy bijvoorbeeld...).

je zou moeten weten waar de leden van de club uit bestaan, welke leeftijdscategorien, in welke auto rijden ze, waarom zijn ze lid geworden.

ik ben zelf jaren en jaren geleden lid geworden vanwege de goedkope clubverzekering, nu hoeft dat ook geen reden meer te zijn, er zijn voldoende alternatieven tegenwoordig.

en wat meer gezegd is, het kost tijd en echt wel meer dan waarmee geadverteerd wordt in de vacatures.

ik zit zelf nu in een examenperiode, moet de schuur nog afbouwen, riolering vervangen, veranda en nog een overkapping maken, de tuin aanpakken enzovoorts.

met een bestuur wat afkomstig is uit de regio haaglanden zou ik het nog overwegen, maar die kans is niet zo groot.

en je weet natuurlijk van te voren dat je nooit iedereen tevreden kan houden, dus je hebt ook nog eens altijd gezeik aan je hoofd. niet echt een dankbare taak.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Contacteer:

Bericht door Daffy » ma 25 mar, 2013 18:02

Wat ik elke keer weer vreemd en vervelend vind, zijn de lamme excuses die worden bedacht om maar niet in het bestuur van een vereniging plaats te nemen.
Mensen die mij kennen weten dat ik een heel druk leven heb, met veel en verschillende interesses en bezigheden,
Toch zit ik dit jaar precies 34 jaar in besturen en/of organisaties van een vereniging, en weet er bijna altijd wel tijd voor te vinden.
Voor de bijdehandjes die met de opmerking komen dat ik dan wel in het bestuur van CCNL zou kunnen gaan: Heb ik al heeeeeeeeeeeel lang achter me.
Het probleem is gewoon, dat het grootste gedeelte van de leden van een vereniging te bedondert zijn om iets extra te doen en daar dan ook nog verantwoording voor moeten te dragen.
De smoesjes zijn niet te tellen die worden opgevoerd om maar niets te hoeven doen, en zeker niet als het nog gratis moet ook.
Als iedereen zo gaat redeneren is het gauw over met clubs , en dus met meetingen.
Het is dat ik bovenstaand al meerdere keren heb verkondigd, anders zou ik weer boos worden.
Overigens weet ik zeker dat ik met dit epistel mensen boos heb gemaakt, omdat zij vinden dat zij een legitieme reden hebben om geen bestuursfunctie op zich te nemen.
Is uitstekend, staan we quitte !!!!!!

Daffy
Afbeelding

Plaats reactie