Voortbestaan Citroen Club Nederland (CCNL) in gevaar?

Foto's en nabesprekingen van meetings.
JanR
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door JanR » ma 25 mar, 2013 23:39

Het is een algemene trend, het is moeilijk om verenigingen en clubs overeind te houden. Over het algemeen is de aanwas van jongeren laag. Je ziet het bij de kleindierverenigingen, geitenclubs, oldtimerclubs ed.
1 van de oorzaken is de 24 uurs economie, een veranderende interesse, meer wordt afgesproken via Social media ed.
Het is jammer, maar op termijn zullen vele clubs ter ziele gaan, door gebrek aan leden en actieve leden
Geen eend, maar een Dyaantje (beige colorado)
http://dyaantje.blogspot.nl/

BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » di 26 mar, 2013 00:19

Ik herken het ook bij de muziekverenigingen waar de aanwas ook laag is. Je kan er nog zoveel aan doen en je moet blijven volhouden.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

Hanzelman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Hanzelman » di 26 mar, 2013 08:28

Sinds heel wat jaren ook lid (geweest) van CCNL, omdat we eigenlijk niks meer doen met meetings en ze zo heel af en toe eens een dagdeel bezoeken toch maar besloten om het lidmaatschap dit jaar te stoppen. Zo af en toe schreven we een stukje voor het blad en dat was het dan eigenlijk wel. De meetings zijn helaas door de strenge regels ook veranderd. De laatste jaren dat ik ze nog bezocht moest alles rustiger en zonder kampvuurtje. Nu hoeft ook niet tot diep in de nacht de volumeknop op 10 natuurlijk maar een meeting is in mijn ogen altijd een feest geweest en geen rustoord. Het zou jammer zijn als de club zou verdwijnen, mocht er echt nood zijn kenne ze altijd bellen :wink:
~:-)~

schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door schermer » di 26 mar, 2013 11:01

Het probleem is volgens mij niet zo zeer het teruglopend ledenaantal. Ok het zijn er niet zoveel meer als in de hoogtijdagen, maar nog steeds is het een grote club. Als ik dan lees dat er slechts 15 mensen op de extra alv waren is dat wel erg zielig. Ok ik geef toe ik was er ook niet. Maar het blijft een feit dat er van de 1500?? Leden bijna niemand iets wil doen voor de club. Dat geeft toch te denken. Het groepje dat wel wat wil doen is al jaren hetzelfde clubje mensen. Zowel in het bestuur als bij het organiseren van meetings. Maar dit groepje word wel steeds kleiner. Van de oude garde zijn er de laatste jaren al heel wat (veel te jong) overleden. De rest van deze groep heeft er misschien ook niet zo'n zin meer in. Want wat volgens mij een groot.probleem is: je doet het nooit goed! Zoals spook al zegt er is een groot verschil tussen generaties, iedereen wil en doet dingen anders. Je ziet het ook met het organiseren van een meeting, je moet iedereen tevreden houden, maar dat lukt nooit. Wel of geen live muziek? Net als vroeger op een weiland of op een camping? Waarom doen jullie geen puzzeltocht op het treffen? (omdat er dan maar drie man meedoet! Echt waar). Het is best moeilijk en ik snap dat veel mensen daardoor ook geen zin meer hebben om in een bestuur te stappen, laat nu maar eens een ander in het gezeik zitten.

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » di 26 mar, 2013 11:39

schermer schreef:Het probleem is volgens mij niet zo zeer het teruglopend ledenaantal. Ok het zijn er niet zoveel meer als in de hoogtijdagen, maar nog steeds is het een grote club. Als ik dan lees dat er slechts 15 mensen op de extra alv waren is dat wel erg zielig. Ok ik geef toe ik was er ook niet. Maar het blijft een feit dat er van de 1500?? Leden bijna niemand iets wil doen voor de club. Dat geeft toch te denken. Het groepje dat wel wat wil doen is al jaren hetzelfde clubje mensen. Zowel in het bestuur als bij het organiseren van meetings. Maar dit groepje word wel steeds kleiner. Van de oude garde zijn er de laatste jaren al heel wat (veel te jong) overleden. De rest van deze groep heeft er misschien ook niet zo'n zin meer in. Want wat volgens mij een groot.probleem is: je doet het nooit goed! Zoals spook al zegt er is een groot verschil tussen generaties, iedereen wil en doet dingen anders. Je ziet het ook met het organiseren van een meeting, je moet iedereen tevreden houden, maar dat lukt nooit. Wel of geen live muziek? Net als vroeger op een weiland of op een camping? Waarom doen jullie geen puzzeltocht op het treffen? (omdat er dan maar drie man meedoet! Echt waar). Het is best moeilijk en ik snap dat veel mensen daardoor ook geen zin meer hebben om in een bestuur te stappen, laat nu maar eens een ander in het gezeik zitten.
Ik denk dat je hier een heel eind de spijker op de kop slaat.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Dyane
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Dyane » di 26 mar, 2013 18:57

Toch wel apart dat er op de website van de CCNL er totaal niet iets staat over het feit dat de CCNL op zoek is naar een nieuw bestuur. Enkel dat ze opzoek zijn naar een nieuwe redactie. Ik denk dat een nieuw bestuur toch nog iets belangrijker nu is dan een nieuwe redactie.

vanVeller
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door vanVeller » wo 27 mar, 2013 10:54

De webmaster wordt aangestuurd door het bestuur, als er geen bestuur is krijgt hij ook geen input.
Als Louis op eigen houtje berichten gaat plaatsen is het niet meer een officieel orgaan van de CCNL. Maar gezien de extra uitgave zou het wel goed zijn als er iets op de site komt.
Méhari: Kratje, Tomaatje, nr4, Pimpel.
Méhari Gifkikker: 4x4 Voisin, 710cc VGS
2CV Chic met daarachter een Gobanna, Solex 3800(2x)

Dyane
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Dyane » wo 27 mar, 2013 12:42

Volgens mij zit Louis nu in het tijdelijk bestuur van de CCNL. Maar het lijkt mij dat niet zo strik naar dat soort lijnen moet worden gekeken. Als je dat gaat doen gaat dat echt ten koste van de club en de vrijwilligheid. Dat wordt het net een gemeente met allemaal regeltjes. :(

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 27 mar, 2013 13:49

Ik denk dat ze zich beter kunnen bezighouden met het samenstellen van een bestuur. Ieder lid heeft het extra clubblad gehad. Op de site wordt volgens mij niet meer zoveel gekeken. Ik heb in iedergeval niet het idee, dat een bericht op de site gaat zorgen voor een stormloop aan bestuursleden.

Ik denk dat een fusie van clubs in deze tijd misschien nog de beste optie is, maar dan moeten wel alle cultuurtjes passen.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door schermer » wo 27 mar, 2013 13:56

Maar voor.een nieuw bestuur heb je wel mensen nodig. Behalve via via is er nog niets bekend gemaakt. Maar he het is nu woensdag en de alv was zondag. Dan moet het allemaal wel erg snel. Maar een klein berichtje/oproep op de site zou natuurlijk snel te realiseren zijn. Gezocht voorzitter en secretaris aanmelden bij??

vanVeller
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door vanVeller » wo 27 mar, 2013 14:28

schermer schreef:Maar een klein berichtje/oproep op de site zou natuurlijk snel te realiseren zijn. Gezocht voorzitter en secretaris aanmelden bij??
Je hebt dit toch ook gemaild naar Louis???? Of alleen maar hier gemeld???
Méhari: Kratje, Tomaatje, nr4, Pimpel.
Méhari Gifkikker: 4x4 Voisin, 710cc VGS
2CV Chic met daarachter een Gobanna, Solex 3800(2x)

Dyane
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Dyane » wo 27 mar, 2013 15:51

Ik neem aan dat Louis toch wel zo pro-actief is? :lol: (om maar even zo een populaire kreet te gebruiken). Maar ik heb wel doorgegeven aan het tijdelijk bestuur dat ik het vreemd vind dat het niet op de website staat. Ik laat het aan het tijdelijk bestuur over wat ze er mee gaan doen. Door deze oproep hier op het forum te plaatsen hoop ik wel dat het bij de mensen aankomt dat het toch wel belangrijk is dat mensen zich aanmelden als die interesse er voor is.

joopsmit
Gebruiker
Gebruiker

CCNL

Bericht door joopsmit » wo 27 mar, 2013 16:29

Veel verenigingen in Nederland gaan ter zielen opdat men geen bestuurs leden of medewerkers kan krijgen . Zelf heb ik een Tai Chi groep op gestart jaren geleden en tot nu toe is het mij niet gelukt om iemand te vinden die een bestuurlijke rol wil spelen.Welnu, nu doe ik alles alleen boekhouding bestuur web site en geef ook nog Tai Chi les . Heb zelfs een betaalde kracht aan moeten trekken om te helpen met lessen voor groep gevorderden. Ook de plaatselijke wijk voetbal club is ter zielen gegaan door tekort aan medewerkers.
Naar mijn inzien zijn er te veel citroen clubs in Nederland en meestal ontstaan door onderlinge onmin binnen een club. Het lijkt mij hoog tijd dat al deze afgescheiden clubs eens de handen ineen slaan want we hebben toch een gemeenschappelijk doel. Ook pleit ik ervoor om regionaal een coördinator te willen opstellen. Hier in het zuiden van Limburg Maastricht ken ik div. , lieden die een eend of dergelijke rijden maar geen lid zijn van een club en dit ook niet willen om de reden dat alles toch te ver weg is bevoordeeld midden het land. Zelf heb ik 10 jaar lang pinkstertreffen mooi Bemelen in een gezet en deed dat voor mijn club CCNL. Maar de animo om naar Limburg af te zakken was maar matig.Van de 60 inschrijvingen waren er hooguit maar 20 CCNL leden aanwezig. De rest was lid van anderen club.s
Of helemaal geen lid van een club maar was wel in bezit van een citroen. Ook valt het me op dat steeds meer nieuwe wagens met grote sleur hutten de meetings bezoeken en de a type, s zwaar in de minderheid zijn. De nostalgie is nog ver te zoeken en de nieuwe generatie kijkt anders tegen meetingen aan hebben geen tijd meer. Er is veel veranderd in de afgelopen jaren en de clubs die schrompelen ineen en draaien soms nog op een paar mensen die uit eindelijk ook nog een hoop bagger over zich heen krijgen op dat ze het in andermans ogen toch nooit goed doen.Ja, met dit alles in je achterhoofd vind je ook geen vrijwilliger meer om een taak op zich te nemen. Jammer jammer . Om maar verder niet te spreken over de ego minnende figuren te spreken die in div. clubs ook mee huppelen.
Gewoon 2cv

Thijs
Heavy user
Heavy user

Bericht door Thijs » wo 27 mar, 2013 21:13

Maar we kunnen dit nu allemaal wel sneu en akelig vinden maar als er geen animo is dat is het toch niet anders?
Bij mij komt er ook geen bakker meer aan de deur. Sterker nog er is helemaal geen winkel meer in het dorp terwijl er vroeger 3 bakkers waren.
Hiermee wil ik alleen aangeven dat de wereld verandert.
Is dat erg? Tja, als je 'hangt' aan het verleden dan wel.
We sleutelen nu toch ook elektronische ontsteking in onze oude brikken of laten ze zelfs verzinken.
We hangen er GPS apparatuur in.
Dat had André ook allemaal nooit voorzien.

De noodzaak om lid te zijn van een club kan ik ook niet bedenken.
Ik ben vorig jaar lid geworden van de DVN maar waarom weet ik eigenlijk niet.
De onderdelen haal ik bij mijn leverancier een dorp verderop veel goedkoper.
Het is ook nog eens dichterbij, het DVN-magazijn is aan de andere kant van Nederland.
Mijn Dyane is via internet verzekerd, voor 5,51 Euro per maand. Daar hoef ik geen klassiekerverzekering (inclusief verplicht lidmaatschap merkenclub) voor...
Technische kennis is gratis op dit forum en bij mijn leverancier krijg je bijna geld toe en op internet is ook erg veel te vinden.
Vrijwel alle meetings zijn toegankelijk voor niet-leden dus dat is ook geen reden.
Als je wat om je heen kijkt zijn er ook andere initiatiefnemers voor meetings die geen club zijn zoals de 2CVFriends met hun wintermeeting (aanrader trouwens!).

Ik probeer niemand onder te schoffelen. Ik ken de hele CCNL niet eens.
Maar wat ik probeer te zeggen:

De wereld verandert nou eenmaal....

:D

Overigens heb ik geen goed woord over voor mensen die op een meeting gaan lopen klagen. Het zijn allemaal vrijwilligers.....

JanR
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door JanR » wo 27 mar, 2013 21:28

Dat is ook precies het punt, de wereld veranderd, natuurlijk kan een clubblaadje leuk zijn, binnen een club heb je een gemeenschappelijk doel. Maar er zijn genoeg momenten, waar je zonder clublidmaatschap toch mede Atype rijders kunt ontmoeten. En het klopt wel onderdelen kan ik bij de plaatselijke eendeboer kopen, desnoods bestel ik ze op internet.
Heb ik geen zin in zelf onderhoud doen, dan ga ik naar de eendengarage en laat het doen.
En wellicht is het een idee om al die Citroenclubs op 1 hoop te gooien, want samen sta je sterker, want naast die prachtige Eenden, Dyanes en Ami's, kan ik ook vreselijk genieten van een DS, een CX, een BX, zelfs een AX heeft een zekere bekoring. En hoe meer mensen hoe makkelijker het is om een bestuur samen te stellen, en binnen zo'n club blijft het altijd mogelijk om specifieke A type ritten, te organiseren
Geen eend, maar een Dyaantje (beige colorado)
http://dyaantje.blogspot.nl/

Plaats reactie