Handremkabeldraai-eind.
Handremkabeldraai-eind.
Beste mensen,
Ik heb de handrem afgesteld. (schijfremmen). Het geheel werkt naar behoren! Korte trek aan handrem en wielen staan prachtig geblokkeerd!
Echter, "Olving" geeft aan dat de vrije lengte van het kabeldraaieind ongeveer 5MM moet zijn. Bij mij is dat 4 CM!!!
Is Olving fout of heb ik andere, langere kabels of is het de slijtage van de remblokjes. Er zat nog genoeg "vlees"op de blokjes en zo veel kan dat toch niet schelen?
Bij voorbaat dank voor uw meedenken!
Ik heb de handrem afgesteld. (schijfremmen). Het geheel werkt naar behoren! Korte trek aan handrem en wielen staan prachtig geblokkeerd!
Echter, "Olving" geeft aan dat de vrije lengte van het kabeldraaieind ongeveer 5MM moet zijn. Bij mij is dat 4 CM!!!
Is Olving fout of heb ik andere, langere kabels of is het de slijtage van de remblokjes. Er zat nog genoeg "vlees"op de blokjes en zo veel kan dat toch niet schelen?
Bij voorbaat dank voor uw meedenken!
Vrgrt.
Hassie.
Hassie.
- André Post
- Heavy user
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
hmmmm, moet ik toch eens gaan kijken wat ik dan anders moet afstellen. nadeel is dat ik de handrem voor het eerst in 4 jaar afgesteld heb (voor het eerst sinds ik hem rijdt) omdat ik hem overbodig vond. was alleen een beetje ijverig van de week. nu maar eens nieuwe moed verzamelen om te bekijken wat ik nu fout doe 
was best trots op mezelf dat ik eens in een auto met handrem rijd. niet dat ik hem nu wel gebruik maar het hoort er toch bij

was best trots op mezelf dat ik eens in een auto met handrem rijd. niet dat ik hem nu wel gebruik maar het hoort er toch bij

J B
just drive like you stole it
just drive like you stole it
- André Post
- Heavy user
De kabel stel je af zo dat de armpjes net een heel klein beetje vrij zijn van de eind blokjes,
daarna met de excentrieken verder tot het zaakje goed remt.
Kabel afstelling kom je daarna eigenlijk nooit meer aan.
daarna met de excentrieken verder tot het zaakje goed remt.
Kabel afstelling kom je daarna eigenlijk nooit meer aan.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
HANDREMKABELDRAAI-EIND
Beste mensen, ik begrijp nog steeds niet het verschil van mij: draadeinde kabel 4CM en de door Olving gegeven draadeinde kabel 5 MM.
Vrgrt.
Hassie.
Hassie.
De juiste procedure: De handremkabels (met de handrem los) zo afstellen dat de hefboompjes nog net tegen de nokjes op de remklauw rusten. Daarna met de excenters de remblokjes afstellen. Als je de excenters helemaal rond kunt draaien, zijn de blokjes te ver versleten. (Als je de kabels extra aandraait om versleten blokjes niet te hoeven vervangen, ben je niet goed bezig.)