Opgepast doorgerotte eend

Wat is een goede prijs voor een eend, een onderdeel of de reparatie.
dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » wo 3 apr, 2013 12:10

LPGo schreef:Lijkt mij sterk dat je APK zo kunt kopen, en al helemaal die indianen verhalen van ik heb via via gehoord dat ergens een bedrijfje zit......

Neem maar van mij aan de RDW heeft dit zo in de smiezen...... en trekt de APK status van de APK meester in......

Nou wie gaat er kijken welke APK garage er op het APK formulier staat, dan kunnen we allemaal met onze rotte eenden erheen!!!!!! een APK'tje halen........

Hebben jullie wel eens goed nagekeken hoe rot een eend überhaupt mag zijn en dan toch nog door de keuring komen, verbaas me elke 2 jaar weer met mijn eigen eend.....
Er mag dus nog best veel rottigheid aan een eend zijn, alleen willen de meeste APK-meesters daar hun vingers niet aan branden en beginnen maar te schreeuwen dat het afkeur is....... terwijl als je de boeken erbij pakt hij toch nog goed gekeurd wordt....

Kijk eens naar dit filmpje vanaf 2.00 en toch gewoon APK erop.......

https://www.youtube.com/watch?v=_oEY5LSovEI
zo hoort een eend eruit te zien :)

en ik ben het idd met je eens. inderdaad zijn er een hoop rotte eenden ook een hoop die te ver heen zijn, maar nu de eend weer in trek is als "leuke oldtimer voor de zondag" en er via dit soort media een hoop kennis opgedaan kan worden waarbij men wel de bel heeft horen luiden... zie ik ook wel vaak chassis het stempel krijgen als helemaal doorgerot waarvan ik denk dat het best te repareren is.

ik heb jaren terug een chassis gehad waar ik echt het eea aan heb moeten lassen. de halve voorpoot was doorgerot. dit heb ik gedaan (en was eigenlijk helemaal niet veel werk) en ik rij er nu nog steeds mee en tot nu toe nix mee aan de hand. en dan heb ik de veiligheid echt wel hoog in het vaandel, maar ben ik ook wel voorzichtig geworden met verhalen van met name eendengarages, over chassis die vervangen zouden moeten worden omdat het levensgevaarlijk zouden zijn.

nu is het ook zo dat idd voor eendengarages het veelal minder kostbaar is om een chassis te vervangen dan aan te lassen want dat is vrij arbeidsintensief.

ook weten we in dit geval niet 100% zeker of er iets aan deze eend is gedaan (lijkt me idd sterk, maar je weet het niet). een iets mildere waarschuwing lijkt me op z'n plaats.

of eigenlijk liever gezegd: men dient ten alle tijden bij elke eend en elke auto ed gewoon goed op te letten en zo nodig deskundig advies in te winnen.

dat APK niet veel tot nix zegt over de staat van een auto lijkt me eigenlijk een open deur.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

TB
Moderator

Bericht door TB » wo 3 apr, 2013 19:29

Ik durf wel te stellen dat een een liefhebber zijn auto goed zal bijhouden en snel merkt wanneer er iets mankeert aan de auto. En al voor een APK zijn gebreken gerepareerd.

Er zijn ook mensen die een dagelijks koekblik, elke dag aftrappen en dat vele km per jaar. Onderhoud mag natuurlijk niets kosten en het liefst gewoon niet. Tja, dan is een APK misschien erg nuttig.

Mijn ervaring met de APK is wisselend. Ik heb een prima adres voor mijn 2cv gevonden. Gewoon goed, vertrouwd en niet zoekerig.
Maar ik heb ook meegemaakt dat een keurmeester een auto direct afkeurde op het lichtbeeld. Lampje zat er scheef in... Gewoon te belazerd om 3seconden de handen uit de mouw te steken.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Thijs
Heavy user
Heavy user

Bericht door Thijs » wo 3 apr, 2013 19:42

Maar hoe weten we nu dat de topicstarter de waarheid spreekt en niet gewoon een meningsverschil heeft met de aanbieder van de 2CV?

Vroeger dacht ik dat iedereen de waarheid sprak, inmiddels weet ik beter....

schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door schermer » wo 3 apr, 2013 20:15

Als je het hele.topic doorleest zie je dat de eend inmiddels.door een bekende 2cv garage van de weg is gehaald, wegens levensgevaarlijk vehikel.

JanR
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door JanR » wo 3 apr, 2013 21:03

Als topicstarter zal ik nog even reageren, of ik wel of niet de waarheid spreek dat moet ieder voor zich weten.

De Eend waar het omgaat heb ik in December 2011 gekocht van een man in Zeeland. Op de foto's zoals ze stond aangeboden op Marktplaats zag ze er redelijk netjes uit.
Ik was op dat moment een redelijke leek op het gebied van Atypes, had een bescheiden budget en mijn liefde voor Eend en Dyane was vooral gebaseerd op mijn jeugd en studententijd.
Ik had alleen iets van ik wil ooit eens een Eend of nog liever een Dyane, als leek ben ik me op de markt van Atypes gaan begeven.
De eerste auto die ik bekeek was een Dyane, een leuke auto, paste in het budget, in gereden en achteraf had ik die moeten kopen. Ik heb dat toen niet gedaan, en ben verder wezen zoeken.
Na de nodige advertenties bekeken te hebben, kwam ik deze witte eend tegen. Ben wezen kijken en zoals ze erbij stond een nette eend, met zeker vanbuiten keurig gepoetst.
En aardige man, die 100 uit vertelde over zijn liefde voor eenden en zijn nieuwe project de restauratie van een 2cv Transat.
Een proefrit gemaakt, rond de auto gekeken, een jaar APK, hij deed na wat onderhandelen nog wat van de prijs af en de afspraak dat ik hem zou bellen. Na 2 dagen de knoop doorgehakt en de auto gekocht, een week later de auto opgehaald en betaald.

In de auto zaten achterin geen gordels, die wilde ik erin hebben, en heb bij een garage in de buurt (de eigenaar had in een ververleden nogal eens aan eenden gewerkt) er een gordel in laten zetten, toen ik de Eend kwam halen, kreeg ik te horen dat het een wrak was en dat het Chassis onder de motor krom was en opgevuld met een soort kopervet en daaroverheen tectyl.
Tevens waren de binnenschermen gerepareerd met glasvezelmat en kunstig geplamuurd en afgelakt, eigenlijk waren er geen bevestigingspunten meer voor de gordel.

Later bleek ook nog de uitlaat lek te zijn, en nog wat kleine dingen, enigste wat de auto wel altijd deed was starten.

Uiteindelijk ben ik met de Eend naar de bekende Amsterdamse Eensdengarage geweest, daar werd door degene die bij dit topic reageerde geconstateerd dat het Chassis dus echt rot was. Vervangen was mogelijk, maar gezien de staat van de koets zou dat een hele dure grap worden, er was op veel meer plekken gewerkt met glasvezel.

Ik heb uiteindelijk de Eend te koop gezet en verkocht aan iemand uit Sassenheim, deze jongen heb ik gewezen op de slechte staat van het Chassis en de slechte koets, hij heeft hem gekocht. Vlak voor het verlopen van de APK stond ze weer te koop op Marktplaats, en nu kwam ik haar dus weer tegen.

Inmiddels is de Eend dus terecht gekomen bij die Amsterdamse garage en daar dan echt van de weg gehaald.

Gisteren heb ik nog op de website van de RDW gecheckt wat er met de eend is gebeurd en inderdaad is ze op 2 April weer van eigenaar veranderd.

Ik heb toendertijd de verkoper van de Eend benaderd en hem mijn verhaal verteld wat ik hoorde van de garage die mij de gordels er in zette, zijn verhaal was dat niemand er verstand van had, hij deskundig was, dat elke eend weleens een wat krom Chassis had, dat dat opvullen geen kwaad kon ed.

Uiteindelijk heeft het mij geld gekost, en is het een dure les geweest. Gelukkig heb ik later nog een masseltje gehad, en kwam ik de Dyane tegen. De verkoper had geen enkel probleem met een keuring bij een onafhankelijke garage. Er zaten een hoop nieuwe onderdelen op, perfect nee dat is ze niet, maar ze is wel veilig. Een bekende eendengarage uit de zaanstreek heeft er een electronische ontsteking ingezet, heeft de remblokjes nog een keer vervangen en het slot vernieuwd nadat de sleutel er niet meer in wilde.

Uiteindelijk was het een dure les, maar is het voor mij goed afgelopen, ik had het geluk dat ik de Eend nog kon verkopen, en dat ik de Dyane voor weinig geld kon kopen.

Ik ben allang blij dat de eend van de weg is, en moet er niet aandenken wat er had kunne gebeuren, ook omdat ik geregeld mijn dochter meenam in de Eend
Geen eend, maar een Dyaantje (beige colorado)
http://dyaantje.blogspot.nl/

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door supercees » wo 3 apr, 2013 21:03

Gerard2cv schreef: Wat je als keurmeester niet Kan zien wordt als goed beoordeeld.
klopt! met de tapijteend hoor ik ook nooit wat over roest aan de koets! wel een regel op het apk formulier dat het niet goed te beoordelen is...
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Erikjan
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Erikjan » wo 3 apr, 2013 22:32

Wat een ellende kan je hebben met een auto.
De eend van pa die we nu aan het restaureren zijn had ook een verse apk.

Het chassis was al aan het doorzakken en onder de mat bij de voeten was de bovenplaat weggerot en opgevuld met PURSCHUIM!

De bout waarmee de gordel houder van de bestuurder aan het chassis hoort te zitten er maar een paar slagen in.

Maar het gekste moet nog komen, de versnellingsbak steun was zo verrot dat de bak omhoog kwam met remmen en met een bonk weer terug viel op het chassis als je de rem los liet. Er zat al een complete deuk in het chassis waar de bak op het chassis viel....

APK kopen ik geloof wel dat het kan een beetje keurmeester zou zijn punten niet op het spel hebben gezet voor dat wrak.

Nu wisten wij het en waren toch van plan om een nieuw chassis te monteren en de koets leek op het eerste gezicht nog vrij goed.

Plaats reactie