Olievulpijp schoonmaken??

Plaats reactie
Oiseau blanc
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Olievulpijp schoonmaken??

Bericht door Oiseau blanc » di 2 apr, 2013 21:34

Onder deze rubriek lees ik vaak bij olielekkage de tip "kijk ook eens of je olievulpijp nog goed is" . Er worden diverse tips gegeven over nieuwe imitatie olievulpijpen en hoe vast te stellen of ze daadwerkelijk slecht zijn dan wel verstopt zitten.

Mijn besteleend lekt olie, steeds enkele druppels per keer. Niet echt zorgelijk, maar wel irritant. Hij lekt een klein beetje op de aansluiting an de peilstokhouder op het blok, 1 aansluiting van de oliekoeler en waarschijnlijk ook via het ontstekingshuis. Het lijkt er dus op dat de motor de druk niet kwijt kan....en dus lijkt de oorzaak te liggen bij de olievulpijp?

Kun je een olievulpijp ook reinigen door hem in een bad met een of ander te laten weken? Of misschien door het ding door te blazen met perslucht?

Tips & tricks zijn meer dan welkom!
Niels :)
La Liberte en 2CV!

André Post
Heavy user
Heavy user

Bericht door André Post » di 2 apr, 2013 23:07

Ik heb de vulpijp van mijn rode 2cv een tijdje in de wasbenzine laten weken.
Er kwam best veel rommel uit en lijkt het alweer een jaar goed te doen.
In ieder geval geen olie lekkages.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » wo 3 apr, 2013 18:21

Ik heb laatst mijn oude vulpijp open gemaakt. De rubber klep was uitgehard en gescheurd, dus lap middelen werken dan niet meer.
Er heeft wel een keer iemand hier op het forum de klep vervangen door een nieuwe gemaakt van een siliconen bakvorm. Wil ik ook nog eens proberen.
Schultenbräu das ist mein Bier !

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » wo 3 apr, 2013 19:12

Een nacht in de diesel schijnt ook te helpen als de klep niet kapot is. Hij zou hier weer zacht van worden.
Ik zit zelf te denken aan de vulbuis van een ami 6 met 2 vogelbekjes die kun je eenvoudig vervangen indien nodig. Ik weet alleen niet of die past met het nieuwe spruitstuk en dynamo...
diverse Citroens, wat anders.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door achtpeter » wo 3 apr, 2013 20:47

Ik heb prima ervaringen met het revisiesetje uit Zutphen. Alle rubbers zitten er in. Onderste en bovenste helft tov elkaar markeren, felsrandje op halve hoogte zo zunig mogelijk losslijpen en derubbers vervangen (wijst zich vanzelf). Daarna heb ik de twee helften met vier laspuntjes op elkaar bevestigd en afgekit met tweecomponentenlijm. Werkt al 5000 km prima. Ze schijnen nu ook een knelkraag te hebben ontwikkeld voor wie niet kan lassen.

vanVeller
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door vanVeller » do 4 apr, 2013 08:16

achtpeter schreef: Ze schijnen nu ook een knelkraag te hebben ontwikkeld voor wie niet kan lassen.
Ik heb die knelkraag, probleemloos mee naar Benin gereden met de 710CC
Méhari: Kratje, Tomaatje, nr4, Pimpel.
Méhari Gifkikker: 4x4 Voisin, 710cc VGS
2CV Chic met daarachter een Gobanna, Solex 3800(2x)

Plaats reactie