Dit is er vooralsnog uit mijn poging tot meedenken gekomen. Deze schakeling is niet heel elegant met maar liefst 5 relais en een clignoteur en vereist behoorlijk wat aanpassingen aan de bedrading van je snater, maar het zou moeten werken, heeft synchroon knipperend alarmlicht en basale indicatiefunctie (geen indicatie voor kapot lampje helaas, dat kreeg ik niet geintegreerd in het idee zo gauw), en werkt omdat alles via relais loopt ook nog steeds als je bijvoorbeeld een aanhanger aankoppelt.
Enige uitleg:
S1 is de knipperlichtschakelaar waarvan het middencontact gevoed wordt vanaf een constante plus (anders dan in een standaard eendbedrading dus).
Via D1 of D2 wordt RY5 ingeschakeld zodra de richtingaanwijzerhendel (S1) een kant op wordt aangezet. Het schakelcontact van RY5 voedt de clignoteur, de gewone knipperlichten voor en achter (LS2/LS3, LS5/LS6) en de extra 'wegenwacht'-knipperlichten (LS4, LS7) en zorgt er dus ook voor dat de wegenwachtknipperlichten uit gaan als er geen richting wordt aangegeven. Dit relais is toegevoegd zodat niet alle stroom voor de knipperlichten door de diodes hoeft te lopen zodat je eea met goedkope diodes kunt bouwen.
RY1 en/of RY2 verbinden de clignoteur (S4) vervolgens met de gekozen kant. Op het moment dat S2 wordt aangezet zijn beide kanten tegelijk actief en heb je dus alarmlicht, alles synchroon knipperend (wat met schakelingen met voor elke kant een eigen clignoteur niet lukt) en de wegenwachtlampjes er tegenin.
Indicatielampje LS1 knippert altijd mee met de clignoteur. Deze is niet aangesloten op de aansluiting voor het lampje op de clignoteur, zoals in de oorspronkelijke bedrading van de eend, maar op de 'knipperuitgang' er van, anders zou 'ie wegens de geringe stroom door de clignoteur in deze schakeling maar 1 keer meeknipperen.
De clignoteur voedt niet meer rechtstreeks de lampjes, zoals bij een standaard eend, maar zet de spoelen van relais RY3 en/of RY4 aan en uit, de wisselcontacten van deze relais laten daardoor de knipperlichten afwisselend knipperen.
Er zijn manieren om dit eleganter te doen, maar dan kom je in de echte elektronica terecht. Ik heb nu geen inspiratie om dat te ontwerpen, vandaar de oplossing met 2 diodes en een boel relais. De bedrading moet je flink aanpassen, maar je kunt in elk geval de oorspronkelijke richtingaanwijzerhendel, de oorspronkelijke clignoteur en het oorspronkelijke indicatielampje hiermee hergebruiken en een simpele enkelvoudige schakelaar voor de alarmlichten pakken in plaats van een moeilijke dubbelpolige wisselschakelaar. En dit is zo hopelijk ook te snappen als je geen hogere elektronicakennis hebt.
Ik ben benieuwd of jullie dit lek kunnen schieten. Ik heb dit nog niet gebouwd of getest of zelfs maar gesimuleerd, maar in mijn vermoeide brein klopt het zo.