klaarmaken apk

Alles in, over, rond en op de koets.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
simon-95
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 121
Lid geworden op: wo 27 jun, 2012 14:39
Locatie: Poppel

klaarmaken apk

Bericht door simon-95 » zo 14 apr, 2013 09:38

ik heb gisteren een ex keuringsmeester na mijn 2cv laten kijken om te zeggen wat er nog aan moet gebeuren en dit is het voornaamste:
-achterste aandrijfashoes vervangen
-remleiding achteraan vervangen
-minder speling op de stuurkogel denkt hij
-lampjes verder na voren kunnen kantelen

dus om over te gaan tot mijn vragen;

*wat is de makkelijkste manier om de aandrijfashoes te vervangen?
hij had het over flexibele ashoezen waarvoor je alleen je homokeneet uit elkaar moet halen en die je dan over de koppeling kunt trekken bij de voorband? maar hebben jullie hier ervaring mee?

*is het mogelijk om enkel het achterste deel vd remleiding te vervangen, met de carrosserie nog op het chassis? zo ja hoe doe ik dit het best?

* hoeveel mm is de originele fabrieks--speling op de stuurkogel (dichtst bij de voorband)? ik dacht dat fabrieksspeling + 1mm wettelijk mag?

*mijn lampjes kunnen niet verder kantelen , alsof er te weinig schroefdraad op die stelstang zit? kan in hiervoor vooraan die bus wat bijslijpen?

alvast zeer hartelijk bedankt!! mvg simon
Ons eigen geluk hangt af van de glimlach van de anderen.
foto's van mijn 2cv;
https://plus.google.com/100098640953596 ... Qyjuob8j1E

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3081
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 14 apr, 2013 10:28

Na de zoekterm 'ashoes' op dit forum vond ik dit:
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden maar je moet je wiel lekker laten zitten.

Grofweg zijn er 2 methodes:

1 Je motorsteunen vooraan lasmaken en de auto aan die zijde vooraan opkrikken zodat je aandrijfas zo ver mogelijk uitstrekt.
Dan een krik onder je motorblok en de as valt vanzelf uit elkaar.
Dan kun je ALLE rubbers van die kant vervangen.

2 Je Draait de 4 bouten en 2 moeren los aan de bakzijde van de aandrijfas. De remschijf hang er dan ook los bij
Dan kun je dus ook de as uit elkaar trekken.
Let op dat je de moeren en bouten met Loctite MOET borgen en je deze op het juiste moment (kracht') moet vast zetten.

3 Haal je wiel er af en sleutel tot je een ons weegt..... niet doen....

Gebruikersavatar
simon-95
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 121
Lid geworden op: wo 27 jun, 2012 14:39
Locatie: Poppel

Bericht door simon-95 » zo 14 apr, 2013 19:22

Thijs schreef:Na de zoekterm 'ashoes' op dit forum vond ik dit:
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden maar je moet je wiel lekker laten zitten.

Grofweg zijn er 2 methodes:

1 Je motorsteunen vooraan lasmaken en de auto aan die zijde vooraan opkrikken zodat je aandrijfas zo ver mogelijk uitstrekt.
Dan een krik onder je motorblok en de as valt vanzelf uit elkaar.
Dan kun je ALLE rubbers van die kant vervangen.

2 Je Draait de 4 bouten en 2 moeren los aan de bakzijde van de aandrijfas. De remschijf hang er dan ook los bij
Dan kun je dus ook de as uit elkaar trekken.
Let op dat je de moeren en bouten met Loctite MOET borgen en je deze op het juiste moment (kracht') moet vast zetten.

3 Haal je wiel er af en sleutel tot je een ons weegt..... niet doen....
dat vond ik ook,maar dat is dus een gewoon originele ashoes?
Weet verder nog iemand een andwoord op mn vragen?
Merci!
Ons eigen geluk hangt af van de glimlach van de anderen.
foto's van mijn 2cv;
https://plus.google.com/100098640953596 ... Qyjuob8j1E

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1951
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Re: klaarmaken apk

Bericht door deusjevo » zo 14 apr, 2013 23:58

simon-95 schreef:-remleiding achteraan vervangen
Waarom moet die vervangen worden?
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Re: klaarmaken apk

Bericht door supercees » ma 15 apr, 2013 09:46

simon-95 schreef: *mijn lampjes kunnen niet verder kantelen , alsof er te weinig schroefdraad op die stelstang zit? kan in hiervoor vooraan die bus wat bijslijpen?
mijn apk keurmeester loste dat op door met twee handen een koplamp beet te pakken, 1 hand op het glas en 1 hand aan de achterkant en de lamp op die manier wat verder naar voren te buigen. het heeft vaak maar weinig nodig om ze goed te krijgen.

andere manier is om de auto achter wat hoger te zetten door de trekstangen achter wat in te draaien.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » ma 15 apr, 2013 10:23

simon-95 schreef: dat vond ik ook,maar dat is dus een gewoon originele ashoes?
Weet verder nog iemand een andwoord op mn vragen?
Merci!
Vervangen is voor elke ashoes hetzelfde.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1949
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » ma 15 apr, 2013 11:21

je kan de ashoes ook zo vervangen:
voorkant auto op assteun
wiel er af
naafmoer er af, aandrijfas naar binnen schuiven
stuur draaien tot uiterste stand
nu kan je de aandrijfas er nét uitschuiven.
let er bij montage op dat het aandraaimoment van de naafmoer 400Nm is, dat is 40 kg op een pijp van een meter. Of 80 op een pijp van een halve meter.

koplampen: de koplamen zitten geklemd op de koplampbuis. Aan de onderkant van de koplamp zit een grote moer. Als je die losdraaid kan je de lamp net zo hoog en zo laag zetten als je zelf wilt.

remleiding NAAR achter, of remleiding NAAR de wielen?
Remleiding naar wielen vervangen is een klereklus. Als je de achteras los hebt is het een eitje, met de as in de auto heb je in elk geval een brug of smeerkuil nodig. Je moet de nieuwe leiding door een paar gaatjes pielen en die kan je met gemonteerde as niet zien.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Plaats reactie