2cv motor vervangen voor een Dyane motor?

Plaats reactie
Maarten Jan
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: do 14 feb, 2013 18:10

2cv motor vervangen voor een Dyane motor?

Bericht door Maarten Jan » wo 17 apr, 2013 20:12

Hallo,

Ik heb een vraag. Kan je een Dyane motor zonder aanpassingen monteren voor een 2cv versnellingsbak?

Zo ja, kan je dan de koeltunnel+ventiltor etc. van de 2cv dan ook gebruiken op de Dyane motor? En kan je de 2cv dynamo hier dan ook voor gebruiken?

Ik hoop dat iemand hier het antwoord op weet. Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door Maarten Jan op wo 17 apr, 2013 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
AK freak
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 9 dec, 2007 16:53
Locatie: Steensel

Bericht door AK freak » wo 17 apr, 2013 20:51

Ja, vooral als je de koeltunnel omzet
Kan afhankelijk van bwj een ander vliegwiel in zitten. Die moeten dezelfde dikte hebben. Anders ook evt omzetten

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3078
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » wo 17 apr, 2013 20:57

De overbrengingen van de Dyanebak zijn niet gelijk aan de 2CV-bak, zie de site van Cats.
Maar het kan wel, past prima.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5241
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 18 apr, 2013 00:48

Ik heb eens een complete dyane aandrijf unit in een eend gezet. Nooit zo'n snelle eend gehad ;-)
Je kunt inderdaad alles overzetten alleen kijken of de koppeling/vliegwiel van het zelfde type is.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1217
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » do 18 apr, 2013 06:13

@AZL57, hoe had je dat dan opgelost met de "dyane turbo"?
De slang van de koeltunnel naar het luchtfilterhuis past niet door dat de koplampstang in de weg staat :cry: :wink:
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » do 18 apr, 2013 07:25

Als je het type nummer van beide motoren opgeeft kunnen we een gerichter advies geven. Je vind de gegevens op het motorplaatje.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5241
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 18 apr, 2013 07:27

die slang heb ik weggelaten.... ;-)
diverse Citroens, wat anders.

Maarten Jan
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: do 14 feb, 2013 18:10

Bericht door Maarten Jan » vr 19 apr, 2013 23:29

Bedankt voor de reactie's.

Ik begrijp dus dat je een Dyane motor in principe zonder problemen voor een 2cv versnellingsbak kan bouwen. Koeltunnel etc. even ombouwen en kijken of het vliegwiel gelijk is. Is dit verschil trouwens duidelijk te zien, zit er veel verschil in dikte?

En is het een probleem als de overbrenging niet gelijk is? Of zijn er dan nog aanpassingen die je moet verrichten?

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » za 20 apr, 2013 08:30

Dikte vliegwiel is heel snel te zien, zelfs als je motor nog in de auto zit! Is echt een groot verschil!

Versnellingsbak die nu in de auto zit lekker gebruiken (als die goed is) en doe daar meteen ff een oliewissel (0,9 liter olie, ik dacht 80W90)

Om nog even te verduidelijken waarom je misschien je vliegwiel moet vervangen, het volgende:
Je versnellingsbak heeft een priseas met korte spline; vertanding (trommelbak) of met lange spline (schijvenbak)

het dikke vliegwiel moet je monteren i.c.m. De korte spline ( je koppelingsplaat komt dan verder naar je bak toe)

Het dunne vliegwiel gaat dus samen met de lange spline!

Succes met de ombouw!
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5241
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 20 apr, 2013 19:52

denk ook nog aan het verschil diafragma drukgroep of een veren drukgroep. Voor beiden een ander uitdruklager nodig.
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie