Vrijstelling belasting verdwijnt!!
Volgens mij hebben zo nog geen jaar geleden het veranderd van 25 naar 30 jaar en nu dus naar 40 jaar.... dat betekend nu dus dat een auto van ouder dan 1973 pas belasting vrij is...
Klikt als zo een lekker hapje voor te houden, maar elke keer denk dat je in de rekening valt deze net weer wordt aangepast en je dus weer moet wachten.
Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers
De afspraken uit het regeerakkoord over motorrijtuigenbelasting voor oldtimers worden versoepeld. Dat is het gevolg van een akkoord dat staatssecretaris Frans Weekers (Financiën) heeft gesloten met een aantal brancheverenigingen die de belangen van eigenaren van oldtimers vertegenwoordigen. Bronnen in Den Haag bevestigen berichtgeving daarover bij BNR. De leeftijdsgrens voor belastingvrije benzineauto's gaat naar 40 jaar. Voor benzineauto's ouder dan 26 jaar komt er een zogeheten 'kwarttarief', met een maximum van 120 euro per jaar. Diesels en lpg-auto's zijn uitgezonderd van het kwarttarief. Verder komt er een overgangstermijn voor personen- en bestelauto's die rijden op benzine, voor motorfietsen, bussen en vrachtauto's ouder dan 26 jaar. Overleg over de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers was een opdracht van de Tweede Kamer, die de maatregel uit het regeerakkoord om oldtimers niet langer vrij te stellen van wegenbelasting te ver vond gaan. De Kamer vreest dat veel liefhebbers die op zondag met hun oldtimer een ritje maken gedwongen worden door de hoge kosten hun 'rijdend cultureel erfgoed' te verkopen. Oud-minister Jan Kees de Jager van Financiën speelde de afgelopen dagen nog een bemiddelende rol in het overleg tussen Weekers en de 'oldtimeralliantie'.
Weekers is verheugd dat er uit het overleg een voor iedereen acceptabel alternatief is gerold. „Dit is uiteindelijk de meest eenvoudige oplossing binnen de door de Tweede Kamer gestelde voorwaarden, en een die de minste rompslomp betekent voor de rijders.” De maatregel uit het regeerakkoord moest de schatkist 153 miljoen euro opleveren; het eerste voorstel van de brancheverenigingen zou Weekers 126 miljoen euro per jaar kosten. In de uiteindelijke deal haalt Weekers 125 miljoen op voor de schatkist. De Kamer spreekt donderdag over het oldtimerakkoord.
Klikt als zo een lekker hapje voor te houden, maar elke keer denk dat je in de rekening valt deze net weer wordt aangepast en je dus weer moet wachten.
Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers
De afspraken uit het regeerakkoord over motorrijtuigenbelasting voor oldtimers worden versoepeld. Dat is het gevolg van een akkoord dat staatssecretaris Frans Weekers (Financiën) heeft gesloten met een aantal brancheverenigingen die de belangen van eigenaren van oldtimers vertegenwoordigen. Bronnen in Den Haag bevestigen berichtgeving daarover bij BNR. De leeftijdsgrens voor belastingvrije benzineauto's gaat naar 40 jaar. Voor benzineauto's ouder dan 26 jaar komt er een zogeheten 'kwarttarief', met een maximum van 120 euro per jaar. Diesels en lpg-auto's zijn uitgezonderd van het kwarttarief. Verder komt er een overgangstermijn voor personen- en bestelauto's die rijden op benzine, voor motorfietsen, bussen en vrachtauto's ouder dan 26 jaar. Overleg over de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers was een opdracht van de Tweede Kamer, die de maatregel uit het regeerakkoord om oldtimers niet langer vrij te stellen van wegenbelasting te ver vond gaan. De Kamer vreest dat veel liefhebbers die op zondag met hun oldtimer een ritje maken gedwongen worden door de hoge kosten hun 'rijdend cultureel erfgoed' te verkopen. Oud-minister Jan Kees de Jager van Financiën speelde de afgelopen dagen nog een bemiddelende rol in het overleg tussen Weekers en de 'oldtimeralliantie'.
Weekers is verheugd dat er uit het overleg een voor iedereen acceptabel alternatief is gerold. „Dit is uiteindelijk de meest eenvoudige oplossing binnen de door de Tweede Kamer gestelde voorwaarden, en een die de minste rompslomp betekent voor de rijders.” De maatregel uit het regeerakkoord moest de schatkist 153 miljoen euro opleveren; het eerste voorstel van de brancheverenigingen zou Weekers 126 miljoen euro per jaar kosten. In de uiteindelijke deal haalt Weekers 125 miljoen op voor de schatkist. De Kamer spreekt donderdag over het oldtimerakkoord.
Belastingvoordeel oldtimers blijft, maar wordt beperkt
Leeftijdsgrens voor benzine- én dieselauto's naar 40 jaar - Kwarttarief mogelijk, maar dan 's winters niet rijden.
24 april 2013 - 18:58Door:Robbert Keegel5439x bekeken
De vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor oldtimers blijft toch, zij het in beperkte vorm. Staatssecretaris Weekers (Financiën) heeft alsnog een akkoord gesloten met de oldtimeralliantie over de motorrijtuigenbelasting op oldtimers. Dat meldt BNR.
De leeftijdsgrens voor belastingvrije benzineauto’s wordt in het nieuwe plan opgetrokken naar 40 jaar. Dat was 25 jaar. Voor benzineauto’s ouder dan 26 jaar kan echter een kwarttarief (maximaal 120 euro) aan worden gevraagd, maar dan mag daar tijdens de wintermaanden december, januari, februari niet mee worden gereden. 

 Bedrijfsvoertuigen en motorfietsen komen ook in aanmerking voor het kwarttarief. Ook de leeftijdsgrens van diesels en auto’s op LPG gaat naar 40 jaar. Er komt hier geen overgangsregeling. De oude schorsingsregels blijven van kracht. Daarmee is de dagenkaart van de baan. 


Waarom de leeftijdsgrens voor het kwarttarief op 26 jaar is gesteld, moet nog blijken. De genoemde maanden december, januari en februari worden waarschijnlijk als de meest geschikte wintermaanden gezien, een tijd waarin vele liefhebbers van oldtimers hun trotse bezit in de stalling hebben staan en 'dagelijks oldtimerrijden' op die manier kan worden ontmoedigd.
'Het gaat heel erg pijn doen'
Volgens de alliantie (van ANWB, BOVAG, FEHAC, FOCWA, KNAC en RAI Vereniging) steekt Weekers met deze plannen wel 'zijn nek uit', maar zal de klassiekerliefhebber toch zwaar worden getroffen. “Het gaat heel erg pijn doen, vooral bij onze achterban. Maar helaas is er in deze politieke werkelijkheid niet meer te halen. We zijn absoluut niet blij met deze regeling, maar we verzetten ons er niet meer tegen”, zegt Peter Staal, directeur van de KNAC.


Weekers haalt met de maatregel 28 miljoen euro minder op dan eigenlijk zou moeten. De nieuwe plannen gaan de schatkist zo'n 125 miljoen euro opleveren. 

De brief met het nieuwe plan van staatssecretaris Weekers zal vanavond, woensdag 24 april, naar de Tweede Kamer gaan. Donderdag is er overleg. In hoeverre de bemiddeling van ex-minister De Jager een rol heeft gespeeld bij het nieuwe plan, is niet bekend. Vanochtend werd bekend gemaakt dat Weekers hem gevraagd had te bemiddelen. De Jager bezit zelf een oldtimer.
Leeftijdsgrens voor benzine- én dieselauto's naar 40 jaar - Kwarttarief mogelijk, maar dan 's winters niet rijden.
24 april 2013 - 18:58Door:Robbert Keegel5439x bekeken
De vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor oldtimers blijft toch, zij het in beperkte vorm. Staatssecretaris Weekers (Financiën) heeft alsnog een akkoord gesloten met de oldtimeralliantie over de motorrijtuigenbelasting op oldtimers. Dat meldt BNR.
De leeftijdsgrens voor belastingvrije benzineauto’s wordt in het nieuwe plan opgetrokken naar 40 jaar. Dat was 25 jaar. Voor benzineauto’s ouder dan 26 jaar kan echter een kwarttarief (maximaal 120 euro) aan worden gevraagd, maar dan mag daar tijdens de wintermaanden december, januari, februari niet mee worden gereden. 

 Bedrijfsvoertuigen en motorfietsen komen ook in aanmerking voor het kwarttarief. Ook de leeftijdsgrens van diesels en auto’s op LPG gaat naar 40 jaar. Er komt hier geen overgangsregeling. De oude schorsingsregels blijven van kracht. Daarmee is de dagenkaart van de baan. 


Waarom de leeftijdsgrens voor het kwarttarief op 26 jaar is gesteld, moet nog blijken. De genoemde maanden december, januari en februari worden waarschijnlijk als de meest geschikte wintermaanden gezien, een tijd waarin vele liefhebbers van oldtimers hun trotse bezit in de stalling hebben staan en 'dagelijks oldtimerrijden' op die manier kan worden ontmoedigd.
'Het gaat heel erg pijn doen'
Volgens de alliantie (van ANWB, BOVAG, FEHAC, FOCWA, KNAC en RAI Vereniging) steekt Weekers met deze plannen wel 'zijn nek uit', maar zal de klassiekerliefhebber toch zwaar worden getroffen. “Het gaat heel erg pijn doen, vooral bij onze achterban. Maar helaas is er in deze politieke werkelijkheid niet meer te halen. We zijn absoluut niet blij met deze regeling, maar we verzetten ons er niet meer tegen”, zegt Peter Staal, directeur van de KNAC.


Weekers haalt met de maatregel 28 miljoen euro minder op dan eigenlijk zou moeten. De nieuwe plannen gaan de schatkist zo'n 125 miljoen euro opleveren. 

De brief met het nieuwe plan van staatssecretaris Weekers zal vanavond, woensdag 24 april, naar de Tweede Kamer gaan. Donderdag is er overleg. In hoeverre de bemiddeling van ex-minister De Jager een rol heeft gespeeld bij het nieuwe plan, is niet bekend. Vanochtend werd bekend gemaakt dat Weekers hem gevraagd had te bemiddelen. De Jager bezit zelf een oldtimer.
40 jaar , dat is 1973. Toch wel lang geleden. Rare regeling.
En verder in de winter met de bus voor een kwart tarief, Hilke. Dat heb je goed door. Dankzij de belangengroeperingen zijn we niet volkomen geknipt en geschoren .
Links en rechtsom wordt de auto gemolken. Hier gaan heel veel forummers van balen.
Gelukkig geen dagen-knip-kaart. Dat was helemaal om te janken.
Jammer dat je zo vaak met een bezuiniging wordt geconfronteerd de laaste tijd .
@je zal een cadillac van 2.400 kilo op lpg hebben, betaal je 259 euro, per maand , maar brengt wel weer flink wat op bij de oudijzerboer
En verder in de winter met de bus voor een kwart tarief, Hilke. Dat heb je goed door. Dankzij de belangengroeperingen zijn we niet volkomen geknipt en geschoren .
Links en rechtsom wordt de auto gemolken. Hier gaan heel veel forummers van balen.
Gelukkig geen dagen-knip-kaart. Dat was helemaal om te janken.
Jammer dat je zo vaak met een bezuiniging wordt geconfronteerd de laaste tijd .
@je zal een cadillac van 2.400 kilo op lpg hebben, betaal je 259 euro, per maand , maar brengt wel weer flink wat op bij de oudijzerboer
tweeceevees zijn leuk!
Met de eend is het wel te doen. Alleen vind ik het krom dat de belasting wel brieven stuurt dat je geen belasting meer hoeft te betalen zodra je auto de juiste leeftijd heeft bereikt.. Kennelijk is hun woord niets waard en je zal er vast geen rechten aan kunnen ontlenen.
Je zal idd maar een auto zo rond de 2500 kg hebben waar je een paar km per jaar mee rijdt... Kun je wel dumpen dan want de waarde zal ook flink kelderen.
Je zal idd maar een auto zo rond de 2500 kg hebben waar je een paar km per jaar mee rijdt... Kun je wel dumpen dan want de waarde zal ook flink kelderen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
Er is 1 voordeel, al die oude 25 jaar oude import stinkdiesels (BMW en Mercedes) zijn niet meer lonend om binnen te halen.
Verder is het natuurlijk een kloteregeling, mijn autootje zal wel onder de overgangsregeling gaan vallen, met haar 31 jaar, maar voor veel klassieker rijders, mn degene met wat zwaardere auto's is de lol er gauw af, en zal er wel een aardig aanbod op MP en speurders komen.
Verder is het natuurlijk een kloteregeling, mijn autootje zal wel onder de overgangsregeling gaan vallen, met haar 31 jaar, maar voor veel klassieker rijders, mn degene met wat zwaardere auto's is de lol er gauw af, en zal er wel een aardig aanbod op MP en speurders komen.
Geen eend, maar een Dyaantje (beige colorado)
http://dyaantje.blogspot.nl/
http://dyaantje.blogspot.nl/
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... imers.html
Hier is de brief.
In de brief staat een fout, moet 1973 zijn ipv 1963.
Maar betalen zullen we.....
Dus de LPG-installatie overbouwen in mijn andere Dyane. Die is van 1974.
Dat is beter voor het milieu.
Hier is de brief.
In de brief staat een fout, moet 1973 zijn ipv 1963.
Maar betalen zullen we.....
Dus de LPG-installatie overbouwen in mijn andere Dyane. Die is van 1974.
Dat is beter voor het milieu.
Klopt ja. Ze zullen toch niet zo dom zijn 1963 in de definitieve wet te zetten?Thijs schreef:In de brief staat een fout, moet 1973 zijn ipv 1963.
Ik moet als ik het goed uitgerekend heb voor mijn SPOT van 1 januari 2014 tot oktober 2016 het kwarttarief gaan betalen. S'winters op stal deed ik toch al.
Valt dus wel mee. Vol tarief is 13 euro per maand geloof ik dus kwarttarief is dan 3,25 euro.
Gelukkig is mijn HY ouder dan 40 jaar en kan ik er een goedkope LPG installatie voor scoren want die worden bij de auto's van 26 - 40 jaar bijna allemaal uitgebouwd denk ik.
A-type rijder sinds 1980.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een Berlingo Multispace 1.6 benzine.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een Berlingo Multispace 1.6 benzine.
Klopt; Lpg wordt uitgebouwd, en in een auto gebouwd ouder dan 40 jaar wat hebben ze dan verdiend????????????SPOTeend schreef:Klopt ja. Ze zullen toch niet zo dom zijn 1963 in de definitieve wet te zetten?Thijs schreef:In de brief staat een fout, moet 1973 zijn ipv 1963.
Ik moet als ik het goed uitgerekend heb voor mijn SPOT van 1 januari 2014 tot oktober 2016 het kwarttarief gaan betalen. S'winters op stal deed ik toch al.
Valt dus wel mee. Vol tarief is 13 euro per maand geloof ik dus kwarttarief is dan 3,25 euro.
Gelukkig is mijn HY ouder dan 40 jaar en kan ik er een goedkope LPG installatie voor scoren want die worden bij de auto's van 26 - 40 jaar bijna allemaal uitgebouwd denk ik.
of ik nu in een 2cv6 van 25 of 40 rij wat is het verschil?????????
Enigste die echt in de problemen komen zijn Dieselaars, pure kapitaal vernietiging zoals ook al met grijs kenteken eerder gebeurt is enz.
Allemaal ombouwen naar benzine en verder rijden, (maart tot november)