Accu vervangen, HELP

Plaats reactie
Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Accu vervangen, HELP

Bericht door Kulio » ma 20 mei, 2013 11:44

Ik heb de accu van mijn Dyane moeten vervangen. De oude accu had afmeting 17 x 17 x 17 cm. Maar die was nergens meer te krijgen. Dus ik kocht er een van 21 x 12 x 20 (lxbxh)

Als ik de accu met de lengterichting in de breedte van de auto monteer zijn zowel de plus als de min kabel te kort. Als ik hem 90 graden draai past de min kabel wel maar is de plus kabel net te kort. Bovendien past de accu dan niet goed in het rek waar hij op staat.

De vraag is: zijn accuklemmen met kabel er aan los verkrijgbaar of moet ik losse kabel lopen en die aan de accuklemmen bevestigen. Kan ik in dat laatste geval de oude accuklemmen gebruiken of kan ik beter nieuwe accuklemmen kopen?

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

badmuts
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door badmuts » ma 20 mei, 2013 14:58

Accu's zijn ook te koop met de polen andersom, de simpelste oplossing is om de nieuwe accu om te ruilen voor eentje die anders gepolariseerd is. Zouden ze niet moeilijk over moeten doen...

Bij de automaterialenzaak kun je losse massastrips en losse accuklemmen kopen in verschillende lengtes, met een beetje geluk kun je de boel dan zo plaatsen dat de pluskabel wél past en als bijkomend voordeel ben je van het iele standaard massakabeltje af. Als je de plus ook nog moet verlengen is dat ook te doen, wederom losse accuklem kopen, stuk dikke rode kabel (ze hebben genoeg bij automaterialenzaken die ook carhifi verkopen) en een oogje wat je er aan kunt persen met zo'n tang en wat past op het tapeind van je startmotor.

Allemaal een boel gedoe en ook niet heel goedkoop, dus ik zou eerst vragen of je die accu nog mag ruilen. Daarnaast zijn accu's in de juiste maat ook prima te vinden.
Schop nooit zomaar tegen een eend!

TB
Moderator

Bericht door TB » ma 20 mei, 2013 20:13

Weet je zeker dat de juiste maat niet te krijgen was? Of wilde men gewoon niet verder kijken? Misschien is het een idee om op het internet de juiste accu te zoeken. Dan weet je of die te krijgen is. Beter even zoeken ipv je kabels aanpassen en er later achter komen dat het wel kon.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

badmuts
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door badmuts » wo 22 mei, 2013 14:14

Ik heb gisteren nog 5 minuten voor sluitingstijd de juiste maat en polariteit bij Brezan opgehaald, was wel iets van 79 euro kwijt. Dat moet goedkoper kunnen, maar de nood was acuut en hoog.

TB
Moderator

Bericht door TB » wo 22 mei, 2013 14:41

Mooi geregeld! Dat is beter dan klooien met de verkeerde onderdelen.

Kan misschien wel iets goedkoper, je bent ook niet naar de goedkoopste gegaan. Maar zal hooguit om 10 tot 15 euro verschil gaan op een kwaliteitsaccu.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

elfried
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door elfried » wo 22 mei, 2013 16:46

heb er eentje gekocht voor 48 e en doet het nu al 3 j prima
heeft al aardig wat voor z'n kiezen gehad
veel eindeloos starten ook wel eens leeggestart bij het uitproberen van mijn lpg installatie
maar ze doet het nog steeds goed
ik hang hem wel elke dag aan de druppelaar
wonderlijk apparaatje voor geen geld

André Post
Heavy user
Heavy user

Bericht door André Post » wo 22 mei, 2013 17:00

Ik heb wel goede ervaringen met de Halfords accu's.
In de rode eend zit nu de accu uit de BX, die is nu ruim 7 jaar.
Deze accu's hebben het altijd meer dan 4 jaar gedaan.
Eerdere accu's van andere leveranciers haalden maar net aan de garantie periode.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

badmuts
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door badmuts » wo 22 mei, 2013 21:45

Goed te weten van die Halfords-accu's. Mijn 'nieuwe' Dyane (l'Accolade) is ook aan een nieuwe accu toe, de accu die ik er bij kreeg was zo dood als een pier. Ga ik de volgende bij Halfords halen. Mag best 70 euro kosten als ie het dan ook blijft doen een paar jaar. De vorige accu die ik nieuw kocht, een fantasiemerk van een autozaak (iets van "Vrooammm"), heeft amper 2 jaar gehaald en is eigenlijk overleden aan 1 keer de hele nacht de lampen aan laten staan in een koude nacht. Daarna heeft ie het nog even gedaan maar regelmatig startproblemen. En geen garantie meer..
Die accu heb ik dan maar ingeleverd bij Brezan, als je daar een nieuwe accu koopt en je levert de oude in krijg je iets van 7 euro retour voor de oude. Gelijk een nieuwe stekker gekocht voor mijn aanhangwagen en die kostte op de cent precies hetzelfde als wat ik terugkreeg voor die accu. Ook weer geregeld.

André Post
Heavy user
Heavy user

Bericht door André Post » do 23 mei, 2013 19:09

Die oud BX accu is zelfs beter dan je mag verwachten.
Twee keer volledig ontladen geweest, de laatste keer het laadproces pas weer aan de praat gekregen door te laden met 24volt.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Kulio » ma 3 jun, 2013 10:20

De oplossing was eenvoudiger dan eerst gedacht. Ik heb de accu zo geplaatst dat de plus klem paste. Vervolgens heb ik de aansluiting van de min klem op de versnellingsbak wat verplaatst naar de andere kant van de bak zodat de kabel lang genoeg was. Voila tout!

Ik moest alleen een nieuwe bevestiging maken om de accu vast te zetten maar dat was een no-brainer!
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

Plaats reactie