Gisteren na een geslaagde klusdag, waar ik een hoop lopende zaken heb opgelost, wilde ik als allerlaatst nog de olievulpijp eraf halen en schoonmaken. Om er goed bij te komen, haalde ik de dynamo los, waardoor er kortsluiting ontstond. Ontzettend dom om niet de accu los te halen, maar gelukkig was ik helder genoeg om snel de accupolen los te halen, na het ontstaan van veel witte rook.
Kort gezegd: elk nadeel heb zijn voordeel! Ik irriteerde mij al een tijdland aan de kabelboom die voorin lag, gezien het slechte hobbywerk van vorige eigenaren. Nu heb ik dus de kans om een compeleet nieuwe kabelboom op te bouwen volledig naar wens.
Naar voorbeeld van dit, dit en dit ben ik ideeen aan het verzamelen om de huidige kabelboom te vervangen en te verbeteren.
Een aantal zaken wil ik er in verwerken / verbeteren:
- Aansluiting voor de accesoires: radio, verstralers, achterruitverwarming, trekhaak, extra claxon, startknop, interval ruitenwisser, alarmlichten, 12 volt aansluiting
- de huidige type stekkers vervangen voor beter/betrouwbaardere (multi)stekkers (Iemand suggesties?)
- labeling en draadkleuren verbeteren
- meer relais verwerken
- verbeterde zekering (Is 1 zekering een verbetering?)
- behoud van het clubdashboard met uitbreiding van originele lampjes / schakelaars.
Mijn vraag is eigenlijk of mensen die zelf de boom hebben verbeterd, daar een schema van hebben, zodat ik ideeen kan op doen. Dit is een ideale gelegenheid om een behoorlijke irritatie omtrend het electriek in eens te verbeteren.
Grtz,
R
Kabelboom vervangen en verbeteren
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1919
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
op de vorige eend heb ik één hele grote hoofdzekering geplaatsts. Die zou jou ook behoed hebben voor de kabelboom-smelterij. Groot nadeel: als ie doorgaat in het donker heb je een black-out.
en een aparte zekering voor een constante plus, handig voor het geheugen van de radio en de sigaretten aansteker / navigatievoeding.
Als ik een hele nieuwe boom moest maken zou ik de plus niet van de accu naar de startmotor laten lopen, maar van de accu naar het zekeringenkastje. Vandaar kan je dan een slimme verdeling maken met voldoende zekeringen. Ook de huidige constructie waarbij in de kabelboom allerlij draden aan elkaar zitten zou ik niet nabouwen. Je krijgt iets meer draad onder de motorkap maar het is veel makkelijker storing zoeken als er een keer iets mis is.
Gr Rob
en een aparte zekering voor een constante plus, handig voor het geheugen van de radio en de sigaretten aansteker / navigatievoeding.
Als ik een hele nieuwe boom moest maken zou ik de plus niet van de accu naar de startmotor laten lopen, maar van de accu naar het zekeringenkastje. Vandaar kan je dan een slimme verdeling maken met voldoende zekeringen. Ook de huidige constructie waarbij in de kabelboom allerlij draden aan elkaar zitten zou ik niet nabouwen. Je krijgt iets meer draad onder de motorkap maar het is veel makkelijker storing zoeken als er een keer iets mis is.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
- Rens
- Veelvuldig poster
- Berichten: 624
- Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
- Locatie: Omgeving Meppel
- Contacteer:
@Rob: Dank voor het meedenken. Van alle vertakkingen wil ik ook af idd. Naar idee van Spookeend wil ik eens gaan kijken naar een modernere zekeringkast, dan maar iets meer lengte in de bedrading.
Ook vind ik de draad die van rechts naar links langs de carburateur loopt niet heel gelukkig.
Een aparte zekering voor constante plus is een handige. Scheelt codes opzoeken van een radio.
Heb je een tip voor stekkers?
Ook vind ik de draad die van rechts naar links langs de carburateur loopt niet heel gelukkig.
Een aparte zekering voor constante plus is een handige. Scheelt codes opzoeken van een radio.
Heb je een tip voor stekkers?
2cv6 club '80, klik voor meer info over de eend!
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1919
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
stekkers heb ik nog nooit naar gezocht. Eens bij de brezan kijken?
of zoiets:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/7344 ... Detail=005
nadeel van dit soort connectoren is dat het uiteindelijk toch ook weer heel veel storingen op kan leveren. Ik rij al lang BX en Peugeot en kan boeken vol schrijven ofer slechte contacten in connectoren.
Als ik met losse stekkers zou gaan werken, dan met die ronde ANP connectoren.
Je wilt met kleuren gaan werken; goed idee. Wat ook handig is: er zijn ronde plastic ringetjes verkrijgbaar met nummertjes er op. bv witte ringetjes met zwarte cijfertjes. Ringetjes om draadje, connector beestigen en de nummering gaat nooit verloren.
Gr Rob
of zoiets:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/7344 ... Detail=005
nadeel van dit soort connectoren is dat het uiteindelijk toch ook weer heel veel storingen op kan leveren. Ik rij al lang BX en Peugeot en kan boeken vol schrijven ofer slechte contacten in connectoren.
Als ik met losse stekkers zou gaan werken, dan met die ronde ANP connectoren.
Je wilt met kleuren gaan werken; goed idee. Wat ook handig is: er zijn ronde plastic ringetjes verkrijgbaar met nummertjes er op. bv witte ringetjes met zwarte cijfertjes. Ringetjes om draadje, connector beestigen en de nummering gaat nooit verloren.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
- Rens
- Veelvuldig poster
- Berichten: 624
- Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
- Locatie: Omgeving Meppel
- Contacteer:
Het liefst zou ik een stekker hebben met 8 draden waar de gehele verlichting etc naar voren toe in zit. Ik moet hier wel echt betrouwbare stekkers voor hebben, anders blijft het ellende.
Bedoel je deze stekkers:
Bedoel je deze stekkers:
2cv6 club '80, klik voor meer info over de eend!
bij de 2cv club van Luik gebruikten ze een caravanstekker om het hele voorgedeelte van de motor etc van de kabelboom los te koppelen. Vooral bij een motorwissel tijdens de race bespaarde dat veel tijd. En tegenwoordig heb je 13 polige caravan stekkers, dan kom je al een heel eind
diverse Citroens, wat anders.