startmotor eenmalige weigering

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Plaats reactie
j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

startmotor eenmalige weigering

Bericht door j b » ma 3 jun, 2013 11:24

we zijn afgelopen weekend naar parijs gereden en bij de notre dame de eerste stop (buiten het tanken) gemaakt. heb de motro laten draaien want er was van alles gaande en konden niet lang blijven staan. zakt het toerental terug en ik was te laat met gas bijgeven en motor valt uit. geen probleem want dan start ik hem toch weer. niet dus!!

startmotor reageert niet. motorkap open en hij geeft wel een tik van het relais maar verder niets. even de bedrading nagelopen maar zag niets vreemds. heb er dus nog een tijdje gestaan en heb me uiteindelijk maar laten aanduwen (waren meer mensen die wilde duwen dan ik plek had aan de achterzijde van de auto, er waren zelfs mensen die zijn blijven wachten omdat ze misschien mochten meehelpen :P ) na 5 meter sloeg ie aan en heb ze nog luidruchtig met de claxon bedank :D. vervolgens een parkeerplek gezocht bij de eiffeltoren (lang leve gratis parkeren in het weekend in parijs en volop parkeerplaatsen bij mooie lokaties) ik heb de auto zo geparkeerd dat ik makkelijk weg kon en indien nodig hem zelf kon aanduwen. maar ik test nog een keer de startmotor woor we weggaan en de starmotor deed het weer gewoon als voorheen ???

de startmotor is 2 jaar oud en heb er nog nooit problemen mee gehad en nadien ook niet meer. waar zou ik het in moeten zoeken dat ie dienst weigerde?
zou graag weten wat het geweest is voordat ik op vakantie ga met de caravan.

ps: met controleren wat het probleem kon zijn heb ik nog met een zakmest een bruggetje geslagen tussen de grote + bout op de startmotor en het schakelrelais. kreeg ook niet meer dan het getikt ervan hierdoor
J B

just drive like you stole it

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door frenkie » ma 3 jun, 2013 23:22

accu nog goed? Dynamo?

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door frenkie » ma 3 jun, 2013 23:24

niet dat ik er veel van weet hoor, maar gewoon alles een beetje nalopen en problemen uitsluiten. En kijken bij warm starten op het forum, weet ff niet uit mijn hooft hoe dat ook weer ging. Volgens mij gaspedaal helemaal indrukken tot ie loopt en dan nog heel ff ingedrukt houden?

Maus0611
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Maus0611 » di 4 jun, 2013 00:05

Als de startmotor weigert kan dat zoveel zijn. Misschien dat de tandjes precies op elkaar stonden en hij zo niet in kon vallen. Maar aanslingeren kun je ook altijd nog doen!

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door frenkie » di 4 jun, 2013 01:22

maar het toerental dat terugzakt dan?

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » di 4 jun, 2013 09:00

Stationair goed warm afstellen.
Het is mogelijk dat er een vuil stukje op de collector zit en alleen als de startmotor daar op stopt zal hij weigeren.

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door j b » di 4 jun, 2013 10:47

accu is nog perfect en had net 450 km gereden. ampere meter gaf het ook nog goed aan.

slingeren had ik geprobeerd maar lukte me dit keer niet en had geen zin om mijn pols te verkloten aan het begin van het weekend.

warme motor starten is ook nog nooit een probleem bij mij geweest. en nadien nog steeds niet.

het stilvallen kan komen omdat ik hem stationair aan de msischien lage kant heb staan ik merk wel vaker dat het toerental te laag komt (soms tot onder 600 toeren en dan geef ik gewoon een klein beetje gas bij en trek ik de toeren naar 1000 toeren. dit keer zat ik alleen niet in de auto :(
wat ik zelf nog dacht is dat het stilvallen kwam door een te kort aan brandstof. heb net een nieuwe tankdop die misschien geen ontluchting heeft.

het vreemde vond ik dat de keer erna zonder problemen werkt. zo'n vuiltje of de tanden verkeerd zou dus mogleijk zijn. het rondsel kwam iig niet naar voren
J B

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door frenkie » di 4 jun, 2013 10:55

als je er verder geen problemen meer mee hebt, zou ik daar maar vanuit gaan. Dat de slinger niet rond wilde verklaard volgens mij ook dat de motor vast liep door te weinig vermogen, op te lossen door wagen heen en weer tebewgen van voor naar achteren in de 2 en dan nog een keer proberen te starten.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » di 4 jun, 2013 11:38

waarschijnlijk gewoon startmotor die even ergens last van heeft (idd stukje vuil op collector of tandjes die niet lekker op elkaar vallen) als ie het daarna gewoon lekker doet niet teveel zorgen over maken. aanduwen kan ook altijd nog. als ie het echt vaker niet doet kun je denken aan vervanging. en in geval van weigering is meestal een klap met een hamer op de startmotor voldoende. of soms even in de versnelling auto heen en weer duwen. dan pak ie meestal wel weer
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door j b » di 4 jun, 2013 16:00

die tik had ik al heel snel gegeven met de slinger. al was het alleen maar om noodzakelijk af te reageren :P.. aan een beetje op en neer schommelen heb ik niet gedacht. kan mooi bij de standaard stappen om iets op te lossen :D
en verder idd geen problemen meer gehad en deed ie het perfect. vond het vreemd omdat het echt maar eenmalig was en vandaar dus mijn vraag
J B

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door frenkie » di 4 jun, 2013 19:28

en weer een tevreden klant :wink:

Thijs
Heavy user
Heavy user

Bericht door Thijs » di 4 jun, 2013 22:05

Ik heb dit probleem 2x gehad met verschillende auto's.

Beide keren bleek de massa-kabel de boosdoener.

1x bleek de massa-kabel los te zitten aan de bakzijde.

1x bleken de punten waar hij contact moest maken vervuild.

TB
Moderator

Bericht door TB » wo 5 jun, 2013 19:47

Klopt, heb dat ook eens gehad. Soms weigeren, maar meestal niets aan de hand. Beter vastzetten van kabeltje en opgelost.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Plaats reactie