Chassiswissel van m'n groene

Reparaties, modificaties en onderhoud
Frank1976
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 153
Lid geworden op: za 25 feb, 2012 19:53
Locatie: Velsen

Bericht door Frank1976 » di 11 jun, 2013 09:59

Geen idee. Ik zal een driehoekje weghalen, eens kijken of ik het dan beter kan zien. Hij moet er toch op staan...

JanR
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 686
Lid geworden op: zo 27 nov, 2011 22:10
Locatie: Zaandam

Bericht door JanR » di 11 jun, 2013 10:28

Twécévé schreef:Maar hoe is die auto dan afgelopen jaren door de APK gekomen, want dan wordt het chassisnr altijd gecontroleerd.
Als je geluk hebt, en je hebt een APK keurmeester die het niet zo nauw neemt, dan lukt het wel.
Geen eend, maar een Dyaantje (beige colorado)
http://dyaantje.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » di 11 jun, 2013 11:33

Wat bedoel je met driehoekje?
Je zal het complete voorspatbord moeten verwijderen.

De regels zijn erg streng tegenwoordig. De RDW moet de auto schouwen voor dat je hem demonteert. Dan worden er loodjes aan het oude chassis en de koetst gemonteerd.

Je vervangt het chassis en dan ga je met het stuk chassis waar het oude nummer en het loodje aan zitten naar het RDW en dan zetten ze het over.

Doe je het in een andere volgorde heb je aan het eind van de rit een waardeloze auto zonder chassisnummer.

Wel zeker weten dat het chassis nummer orgineel is als je het hebt gevonden anders ben je nog verder van huis. Een kennis van ons ging met de eend naar het RDW voor een schouwing en kon gelijk haar auto papieren inleveren om dat het chassisnummer niet origineel was. Dat heeft een hoop ellende en een verrotte donor eend gekost om hem weer op de weg te krijgen.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » di 11 jun, 2013 19:40

Bij de apk hoeft er alleen maar het nummer in te staan. De plaats maakt tegenwoordig niet eens uit vertelde men bij het rdw. Ik vind het wel bijzonder.

Kortom: de apk lukt wel. Bij andere situaties wordt het lastiger.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1876
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » di 11 jun, 2013 22:06

Erikjan schreef: Een kennis van ons ging met de eend naar het RDW voor een schouwing en kon gelijk haar auto papieren inleveren om dat het chassisnummer niet origineel was. Dat heeft een hoop ellende en een verrotte donor eend gekost om hem weer op de weg te krijgen.
sterker nog: ik ging zelf met een eend naar de RDW om hem te laten schouwen en labellen voor een restauratie. Blijkt er toch een stuk in de chassisbalk gelast te zijn, en wel het stuk met het nummer er in. De papieren mocht ik houden maar wel met het verzoek eea charmant op te lossen en 'we gaan dit kenteken wel volgen'. Dus verkopen zat er niet in. Met een chassis met koets met papieren eerst er weer een rijdende eend van gemaakt en die laten schouwen. Alles dik voor elkaar.

Het is al gezegd maar hier komt ie nog een keer: het beste is met een rijdende auto bij de RDW te komen. Schouwen, loodjes er aan en dan pas demonteren.

Ik ben nu met m'n 2e restauratie bezig. Voor de 2e restauratie een poos gezocht naar een vastgelopen project. Die zijn er zat te vinden; allemaal niet geschouwd, nieuw chassis er onder gezet en oude weggegooid. Dat komt dus nooit meer goed met de papieren.

Bij de verkoop van mijn 1e eend heeft de koper voor mijn eend gekozen omdat het chassinummer door de RDW was ingeslagen en de papieren in orde waren. Er waren er te koop die nog grondiger gerestaureerd waren (ik had niets aan de motor gedaan) maar het papierwerk gaf toch de doorslag.

Geloof me; je staat op het punt om in ieder geval 1000 euro uit te geven en waarschijnlijk nog wel wat meer; je gaat er achteraf lol aan beleven als je de papieren in orde hebt.

Gr en succes met de wissel.
Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » di 11 jun, 2013 22:24

Het kan ook zonder vooronderzoek bij een oudere restauratie. Moet je wel aantonen dat motor en koets bij het originele chassis horen. Zo heb ik het zelf ook al 2 keer kunnen regelen. Foto's van begin tot eind is dan wel erg belangrijk. Misschien heb ik wel geluk gehad. Het kan dus wel, maar een vooronderzoek is gewoon de beste manier.

En laat je niet door de rdw afwimpelen! Ze willen weleens zeggen dat het niet per se hoeft. Tref je bij de uiteindelijke keuring 'een zeur' dan kun je alsnog problemen krijgen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2162
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » di 11 jun, 2013 23:03

Je kan ook mazzel hebben.
Mijn rode is geschouwd met het oude chassis, bij de inslag van het nieuwe chassis
constateerde de man van de RDW dat het oude nummer al een keer in het oude chassis gelast was.
Hij heeft toch de inslag gedaan.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » di 11 jun, 2013 23:20

Dat is nog eens wat je noemt mazzel hebben!
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

sneuper2000
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: za 25 aug, 2012 20:52
Locatie: FRANEKER

Bericht door sneuper2000 » wo 12 jun, 2013 14:42

hallo,

Ik heb recent een chassis wissel gedaan(met een kenteken)omdat mijn huidige roest vertoonde(achter boven zijde)en ik geen tijd heb om deze chassis snel op te knappen.....nu heb ik dus een ander chassis nummer dan de carroserie nummer,is zo`n aluminium plaatje nog ergens te krijgen zodat ik het chassis nummer kan over zetten?

Gr Ronald
Ronald heeft een 2cv6 1982

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » wo 12 jun, 2013 15:47

Aluminium plaatje is volgens mij nog wel te krijgen blanco maar wijkt af van het origineel.
Als je een chassis koopt met papieren altijd controleren of het carroserieplaatje erbij zit want anders kan je nog wel eens problemen krijgen bij de apk/rdw.
Mogelijk heb je mazzel dat op de papieren enkel de vermelding staat van de plaats van het chassisnummer op het chassis. zo ja dan kan je mogelijk het huidige carroserieplaatje achterwege laten.
Citroén rolls better than a Rolls!

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » wo 12 jun, 2013 18:52

Jullie begrijpen toch wel dat dit niet helemaal legaal is?
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

sneuper2000
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: za 25 aug, 2012 20:52
Locatie: FRANEKER

Bericht door sneuper2000 » wo 12 jun, 2013 18:54

Hallo Bull Frog Bleu,

Er staat op deel 1 nummer op R.Balk onder motorkap(op rechter chassis balk dus)verder staat er niets op...ik was een paar weken terug bij een eenden liefhebber voor onderdelen(had op bij zijn erf zo`n 30 a 40 eenden staan bdw)deze vroeg of de eend voor de handel was of voor mij zelf....nou deze heb ik zo langzamerhand volledig op nieuw gebouwd dus wordt deze voor mij zelf,dan zou het geen problemen op leveren .

Dus ik denk dat ik het zo laat misschien dat ik er later een ander plaatje op zet. dank voor je reactie.

Gr Ronald van der Meer-snits
Ronald heeft een 2cv6 1982

sneuper2000
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: za 25 aug, 2012 20:52
Locatie: FRANEKER

Bericht door sneuper2000 » wo 12 jun, 2013 19:01

Hallo TB,

Het was de bedoeling om de eend rijklaar te maken(na 11 jaar stilstand) was begonnen met het plaatsen van een nieuw raamframe,daarna waren de vloerdelen aan de beurt,deze waren zeer slecht en voor dat ik eigenlijk in de gaten had toch maar de carosserie er afgetild tjah verkeerde volgorde dus had misschien eerst beter naar de rdw moeten gaan ben ben nu zo lekker bezig(bijna klaar inmiddels)blijkt het chassis zo slecht dat ik een andere heb gekocht deze was reeds al opgeknapt door een goser om er een kidcar van te maken.....helaas zat er geen plaartje meer bij maar wel een goed leesbaar chassis nummer ...mocht het bij een apk niet goed gaan is het mijn eigen risico.

Gr Ronald van der Meer
Ronald heeft een 2cv6 1982

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » wo 12 jun, 2013 19:08

Graag gedaan.
Een goede koets op een goed hard donorchassis is niks mis mee zodra er niet met nummers en plaatjes is gerommeld. Beter zo dan apk onwaardig brobbelwerk. Bekende eendengarage verkocht laatst zo'n eend en werd netjes bij de advertentie gemeld. Van 2 eenden 1 goede gemaakt. Dat is pas eerlijke handel :)
Een chassis waar aan gerommeld is qua nummers heb ik meer moeite mee en is voor mij oud ijzer.
Citroén rolls better than a Rolls!

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » wo 12 jun, 2013 19:49

sneuper2000 schreef:Hallo TB,

Het was de bedoeling om de eend rijklaar te maken(na 11 jaar stilstand) was begonnen met het plaatsen van een nieuw raamframe,daarna waren de vloerdelen aan de beurt,deze waren zeer slecht en voor dat ik eigenlijk in de gaten had toch maar de carosserie er afgetild tjah verkeerde volgorde dus had misschien eerst beter naar de rdw moeten gaan ben ben nu zo lekker bezig(bijna klaar inmiddels)blijkt het chassis zo slecht dat ik een andere heb gekocht deze was reeds al opgeknapt door een goser om er een kidcar van te maken.....helaas zat er geen plaartje meer bij maar wel een goed leesbaar chassis nummer ...mocht het bij een apk niet goed gaan is het mijn eigen risico.

Gr Ronald van der Meer
Duidelijk verhaal. Ook wel te begrijpen dat je hiervoor hebt gekozen. Heb je eigenlijk eerst nog contact gehad met de rdw of er nog mogelijkheden waren?
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Plaats reactie