Nieuwe aanwinst. Dyane 4 1967

Hier kun je jezelf voorstellen, of met je nieuwe 2cv gaan pronken.
Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2664
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » za 8 jun, 2013 19:08

LPGo schreef:Mooie auto maar (volgens mij) niet helemaal orgineel.
Een 425 hoort geen hekjes op de achterbumper te hebben en vlakke platen als deurbekleding met een gat erin om de deuropener te bedienen.
Stoelbekleding is volgens mij ook niet orgineel...

Maar nu lig ik te muggeziften, eigenlijk ben ik gewoon jaloers..... wie schiet me dit keer lek....
- azam-beugels zijn standaard van 1967 tot halverwege 1969.
- deurbekleding is óf vlakke plaat met kunstleer (commerciale) of van voorgevormd kunststof (luxe), vaak in wit.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » za 8 jun, 2013 20:19

Voor mij is dit een "echte" 425 ik zie geen hekjes/beugels en vlakke platen in de deuren en geen wieldoppen. Kijk ook eens naar de speciale constructie van de voorstoelen, een 425 was vroeger het instap-model die moest dus zo goedkoop mogelijk zijn......

http://www.ritzsite.demon.nl/Citroen68/Dyane_L.htm

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » za 8 jun, 2013 21:17

Nee hoor, de Dyane kwam in 1967 op de markt met een 425 cc motor (nml de 18 pk uit de eend met een iets gewijzigd spruitstuk en andere carburateur zodat het blok opeens 21 pk kreeg.)
Deze Dyane was te krijgen in de uitvoering luxe (metalen eend stuur, voorbank kunstleer), confort (quillery stuur, voorbank stof en deurbakken) en commerciale (quillery stuur ,voorstoelen kunstleer optie stof, en neerklapbare achterbank en metalen laadvloer en kaartenbakken).
In de benelux kregen de wagentjes gelijk 12 volt en een gelijkstroom dynamo op het spruitstuk.

Maar omdat de pers de Dyane toch echt heel veel te traag vond ten opzichte van de te vervangen eend werd al snel een versie leverbaar met de motor van de Ami 6. Ziehier de geboorte van de Dyane D6. Ergens in 1968 heeft Citroen het vervolgens nodig gevonden om de motortjes geheel opnieuw te gaan ontwerpen met hogere compressie. (de super benzine was in opkomst!).

De Dyane werd toen vervangen door de Dyane 435 die de nieuwe 435cc motror kreeg met 24pk, de D6 kreeg de nieuwe motor uit de AK 350 en heette daarna Dyane 6.
In 1970 kreeg de Dyane 6 tenslotte de iets sterkere motor uit de Ami 8.
De motor zegt dus niet zoveel over het interieur.
------------------------------
Traction 11 BL 1950

TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 526
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
Locatie: Overpelt, België

Bericht door TimVS » ma 10 jun, 2013 13:52

Hier kan je een folder bekijken van 1967
http://citroendyane.nl/folders/nl_67_07.html
edit: bovenstaande te laat gelezen --> enkel nuttige aanvulling

Jimmy
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 189
Lid geworden op: zo 25 apr, 2004 22:02
Locatie: Born
Contacteer:

Bericht door Jimmy » ma 10 jun, 2013 23:31

Als het goed is komt morgen de nieuwe hoofdremcilinder, en dan morgenavond plaatsen. Wil nu wel weer rijden, maar met een rempedaal dat tot op de bodem gaat is dat niet prettig.
Even geen 2cv

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » ma 10 jun, 2013 23:35

Jimmy schreef:Als het goed is komt morgen de nieuwe hoofdremcilinder, en dan morgenavond plaatsen. Wil nu wel weer rijden, maar met een rempedaal dat tot op de bodem gaat is dat niet prettig.
Heb je de remmen al eens gesteld en ontlucht, kan een stuk schelen (5cm pedaaldiepte). Remvloeistof verversen kan ook nooit kwaad.
Maar waarschijnlijk hoef ik je dit niet te vertellen.....
Ik zie het al; hij/zij?? wordt lekker vertroeteld bij jou :wink: :wink:

Jimmy
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 189
Lid geworden op: zo 25 apr, 2004 22:02
Locatie: Born
Contacteer:

Bericht door Jimmy » ma 10 jun, 2013 23:48

Het is een zij hè. (Lizzy) 😉 remvloeistof afgelopen weekeinde vernieuwd en ontlucht maar probleem blijft. Vloeistof zie je ook weer terug het reservoir inlopen dus waarschijnlijk de cup lek. Ziet er wel naar uit dat het nog de eerste cilinder is dus die mag wel eens kapot gaan.
Even geen 2cv

Jimmy
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 189
Lid geworden op: zo 25 apr, 2004 22:02
Locatie: Born
Contacteer:

Bericht door Jimmy » di 11 jun, 2013 22:47

Zo de nieuwe remcilinder zit erin, en wonder boven wonder ging alles goed los en paste alles ook nog in een keer. Wat kunnen trommelremmen hard remmen. Merk bijna geen verschil met de schijven van de eend 😀
Even geen 2cv

Plaats reactie