Bericht
door engbokho » za 8 jun, 2013 21:17
Nee hoor, de Dyane kwam in 1967 op de markt met een 425 cc motor (nml de 18 pk uit de eend met een iets gewijzigd spruitstuk en andere carburateur zodat het blok opeens 21 pk kreeg.)
Deze Dyane was te krijgen in de uitvoering luxe (metalen eend stuur, voorbank kunstleer), confort (quillery stuur, voorbank stof en deurbakken) en commerciale (quillery stuur ,voorstoelen kunstleer optie stof, en neerklapbare achterbank en metalen laadvloer en kaartenbakken).
In de benelux kregen de wagentjes gelijk 12 volt en een gelijkstroom dynamo op het spruitstuk.
Maar omdat de pers de Dyane toch echt heel veel te traag vond ten opzichte van de te vervangen eend werd al snel een versie leverbaar met de motor van de Ami 6. Ziehier de geboorte van de Dyane D6. Ergens in 1968 heeft Citroen het vervolgens nodig gevonden om de motortjes geheel opnieuw te gaan ontwerpen met hogere compressie. (de super benzine was in opkomst!).
De Dyane werd toen vervangen door de Dyane 435 die de nieuwe 435cc motror kreeg met 24pk, de D6 kreeg de nieuwe motor uit de AK 350 en heette daarna Dyane 6.
In 1970 kreeg de Dyane 6 tenslotte de iets sterkere motor uit de Ami 8.
De motor zegt dus niet zoveel over het interieur.
------------------------------
Traction 11 BL 1950