eerste versnelling

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
Gesloten
Gebruikersavatar
colast
Beginner
Beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 4 mei, 2005 08:35
Locatie: Assen

eerste versnelling

Bericht door colast » wo 4 mei, 2005 08:38

Heren en dames,

even vorostellen. Corné Last, in bezit van een eend die bestaat uit verschillende onderdelen uit verschillende leeftijden...

Mijn probleem momenteel is dat de eerste versnelling behoorlijk kraakt. Hij rijdt ook een beetje als ik de koppeling helemaal ingetrapt heb....
De koppeling en de drukgroep zijn nog goed.
Ik ben bang dat het iets met het synchroniseren te maken kan hebben.
Kan iemand mij helpen?

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » wo 4 mei, 2005 08:58

De eerste versnelling is niet gesynchroniseerd.
De meeste eend rijders gebruiken de truc om eerst even de tweede
versnelling te selecteren, daarmee zet je de bak stil en daarna naar één.
Wil dat ook niet helpen zal de koppeling misschien niet goed vrijkomen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Menno2cv1964
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 97
Lid geworden op: ma 17 jan, 2005 14:26
Locatie: Bennekom

Bericht door Menno2cv1964 » wo 4 mei, 2005 09:05

André Post schreef: Wil dat ook niet helpen zal de koppeling misschien niet goed vrijkomen.
Dat is zeker het probleem, want de koppeling mag niet aangrijpen als je m ingetrapt hebt. dan komt ie dus ook niet vrij bij het schakelen, geen wonder dus dat eea kraakt!

dus zsm koppeling afstellen
2cv l'amour toujours

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » wo 4 mei, 2005 11:07

mee eens! koppeling komt niet goed vrij!
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Gebruikersavatar
colast
Beginner
Beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 4 mei, 2005 08:35
Locatie: Assen

Bericht door colast » vr 6 mei, 2005 11:53

Nou weet ik het echt niet meer. Koppeling op 20 verschillende manieren afgesteld, met telkens hetzelfde krakende resultaat. Zowel in de eerste versnelling als de achteruit.
De 2e, 3e en 4e gaan wat moeilijk, je moet ze soms even erin 'duwen'.
Verder rijdt ie als een zonnetje, maar elke keer even stoppen, motor uitzetten, in de 1 schakelen, motor aanzetten, wegrijden vind ik een beetje te veel werk.
Waar zou het nog meer aan kunnen liggen? De koppeling en de drukgroep zijn nog goed....

abr2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 3 jan, 2005 20:42

Bericht door abr2cv » vr 6 mei, 2005 18:14

Je vertelt dat je eend uit verschillende onderdelen van verschillende leeftijden bestaat. Heb je de goede combinatie koppeling, drukgroep en vliegwiel?
AK 400 in restauratie.
2cv6 rijdende onderdelen donor.

Gebruikersavatar
colast
Beginner
Beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 4 mei, 2005 08:35
Locatie: Assen

Bericht door colast » za 7 mei, 2005 13:40

Yep, die kloppen allemaal met elkaar...

Gebruikersavatar
colast
Beginner
Beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 4 mei, 2005 08:35
Locatie: Assen

Bericht door colast » di 10 mei, 2005 11:36

Hoi allemaal,

het is opgelost! :lol:
Het probleem zat 'm in de busjes tussen de versnellingsbak en de motor. Er horen 2 busjes in te zitten, die in een daarvoor bestemde ronding rond de bouten van de motor vallen. Een vorige eigenaar heeft zelf een busje gefabriceerd. In de nieuw ingebouwde motor paste dit busje niet. Gevolg, een speling van een halve centimeter tussen de versnellingsbak en de motor .... en dat gaat niet werken.

Alles goed vastgedraaid, busje platgedrukt met waterpomptang, geheel sluit weer aan en alles schakelt weer als een tierelier...

Gesloten