cilinders overzetten
cilinders overzetten
Ik heb een 2cv4 gekocht met een kapotte motor van een 2cv6. Volgens de eigenaar heeft hij zonder olie gelopen maar er zit wel olie aan de peilstok dus dat is al een beetje vreemd. Nu draait het blok niet meer rond dus ik denk dat de cilinders stuk zijn en de zuigers. Ik heb nu ook een ik dacht een AK2 blok gekregen op vakantie die nog wel rond draait en zien er netjes uit. het blok dat in de auto zit is volgens mij een M06 blok. Nu vraag ik me af of de cilinders over te zetten zijn omdat het "vakantie" blok er verder niets op of aan heeft zitten.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1390
- Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
- Locatie: Culemborg
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
of nieuwe zuigers en cilinders?! kosten maar iets van 150-200 euro en dan is het helemaal fris. ten eerste weet je niet hoe goed die oude zuigers zijn, eten tweede zou ik er huiverig voor zijn dat de zuigerveren iets roteren waardoor ze eigenlijk opnieuw zouden moeten inlopen, wat bij een gebruikte set volgens mij niet lekker gaat.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
Zo te lezen weet je van beide blokken nog niet exact wat de staat is.
De motor die nu in de eend zit zou ik uitbouwen, deze zit vast.
Je weet nu ook nog niet of er inwendig meer schade is.
Als je de cylinders wilt verwijderen moet je toch alles afbouwen; spruitstuk, koppen, olieleidingen etc.
Dan ziet je blok er waarschijnlijk net zo uit als het AK2 blok dat je gekregen hebt.
Ik zou eerder voor het AK2 blok gokken.
Weet je iets van de historie en hoe lang het heeft stilgestaan ?
De motor die nu in de eend zit zou ik uitbouwen, deze zit vast.
Je weet nu ook nog niet of er inwendig meer schade is.
Als je de cylinders wilt verwijderen moet je toch alles afbouwen; spruitstuk, koppen, olieleidingen etc.
Dan ziet je blok er waarschijnlijk net zo uit als het AK2 blok dat je gekregen hebt.
Ik zou eerder voor het AK2 blok gokken.
Weet je iets van de historie en hoe lang het heeft stilgestaan ?
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987
AK350 schreef:Zo te lezen weet je van beide blokken nog niet exact wat de staat is.
De motor die nu in de eend zit zou ik uitbouwen, deze zit vast.
Je weet nu ook nog niet of er inwendig meer schade is.
Als je de cylinders wilt verwijderen moet je toch alles afbouwen; spruitstuk, koppen, olieleidingen etc.
Dan ziet je blok er waarschijnlijk net zo uit als het AK2 blok dat je gekregen hebt.
Ik zou eerder voor het AK2 blok gokken.
Weet je iets van de historie en hoe lang het heeft stilgestaan ?
Ik weet dat de ak2 blok 14 jaar onder een afkapje heeft gelegen. Ik dacht dat hij vast zat maar een beetje WD40 er ingespoten en een dag later kon ik hem weer rond draaien. de olie die er in zit is net stroop maar het lijkt dat de krukas geen speling heeft. Het blok dat is vast gelopen heb ik er ook bijna uit en hoop morgen te weten hoe de staat is van dit blok. Ik vraag me ook af hoe de koelvin er afgehaald moet worden. Ik heb de centrale bout er uit maar het zit goed vast. Is het gewoon een kwestie van los schrikken met een hamer en wat zijn de ervaringen van een 123 ontsteking. Ik hoorde van de oude citroen specialist in lelystad dat dit niet zo goed is als vaak wordt gezegd.
De bedoeling is goed toonbaar maken en rijden. wat roestige delen lassen en of vervangen en kijken wat het kost om voor een vriendenprijs te laten spuiten. ik heb hem voor 300 euro gekocht en hij was net apk gekeurd dus moet even kijken hoeveel budget ik er in wil pompen.TimVS schreef:Voor zeker te zijn zou ik alles loshalen.
De krukasspeling is moeilijk te voelen als alles in elkaar zit.
Even iets meer werk, maar dan heb je er lang plezier van.
Wat wil je voor de rest met de auto doen? rijden, restaureren,...
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Als het zo lang stil gelegen heeft zou ik het zeker even uit elkaar halen.
Kijken of er geen roest in zit. Wel is het voordelig dat er nog olie in het blok zat.
Ik zou beide blokken demonteren de goed onderdelen gebruiken om weer 1 goed blok van te maken.
Spuiten kan maar als het niet te veel mag kosten kan je hem ook rollen met autolak.
Er zijn een aantal eenden op dit forum die zijn gerold en er erg goed uit zien.
De eend van pa hebben we zelf gespoten. als je van dicht bij kijk is het niet zo glad als prof spuitwerk. Maar het ziet er niet slecht uit. (Wel een spuitcabine en prof spuit gebruikt)
Kijken of er geen roest in zit. Wel is het voordelig dat er nog olie in het blok zat.
Ik zou beide blokken demonteren de goed onderdelen gebruiken om weer 1 goed blok van te maken.
Spuiten kan maar als het niet te veel mag kosten kan je hem ook rollen met autolak.
Er zijn een aantal eenden op dit forum die zijn gerold en er erg goed uit zien.
De eend van pa hebben we zelf gespoten. als je van dicht bij kijk is het niet zo glad als prof spuitwerk. Maar het ziet er niet slecht uit. (Wel een spuitcabine en prof spuit gebruikt)
Zo ik ben weer een stapje verder. Ben er achter wet er aan de hand is met het blok wat er in zit. Het drijfstanglager is vastgelopen van 1 cilinder. Ik snap nu waarom waarom de motor niet rond draait. De cilinders zien er gelukkig wel goed uit. Geen krassen en kantelplekken er in en zo. Nou ik ga van het weekend maar blokken splitsen om verder te kijken.
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Het is al even geleden ben je nog verder gegaan met de blokken?
Door dat de zuigerveer groef een fractie breder is als de veer kan de veer iets kantelen tijdens het op en neer gaan. Hierdoor slijt de veer in een model waardoor hij niet meer precies vierkant is en beter afsluit.
Dat een veer verdraait tijdens demonteren maakt dus niet veel uit dat gebeurd tijdens het rijden ook.
Bij een 2 takt motor met spoelpoorten zit er om die reden een pennetje in de zuigergroef om dit draaien te voorkomen. Anders zou de slotopening in een spoelpoort kunnen haken en breken.
Dat heb ik ook altijd gedacht tot ik een artikel las over zuigerveren, die dingen draaien dus tijdens het rijden rond de zuiger.dyane_maniac schreef: tweede zou ik er huiverig voor zijn dat de zuigerveren iets roteren waardoor ze eigenlijk opnieuw zouden moeten inlopen, wat bij een gebruikte set volgens mij niet lekker gaat.
Door dat de zuigerveer groef een fractie breder is als de veer kan de veer iets kantelen tijdens het op en neer gaan. Hierdoor slijt de veer in een model waardoor hij niet meer precies vierkant is en beter afsluit.
Dat een veer verdraait tijdens demonteren maakt dus niet veel uit dat gebeurd tijdens het rijden ook.
Bij een 2 takt motor met spoelpoorten zit er om die reden een pennetje in de zuigergroef om dit draaien te voorkomen. Anders zou de slotopening in een spoelpoort kunnen haken en breken.