controle druklager

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
pieterc
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 55
Lid geworden op: za 25 feb, 2012 15:00
Locatie: Halderberge

controle druklager

Bericht door pieterc » do 4 jul, 2013 20:38

Mijn versnellingsbak van een 2 cv uit ca 1985 in mijn ami giert en schakelt moeilijk,ik dubbel clutch vaak om gekraak te voorkomen.Dus ik denk dat de bak gereviseerd moet worden. Nu heb ik ook een visamotor met ca 80.000 km. Daarnaast heb de originele lange Amibak van april 68. Zou ik bij de revisie van de huidige schijvenbak het inwendige van de amibak(trommel) kunnen combineren dat ik een lange bak heb icm de Visamotor?
Laatst gewijzigd door pieterc op ma 24 mar, 2014 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Niets heeft zoveel haast, dat het onveilig kan

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » do 4 jul, 2013 23:39

Volgens mij is die 68er bak er eentje met de pook los achter op de bak, dan is het niet uitwisselbaar helaas (volgens mij), zijn wel de langst gegierde bakken die er zijn.....

Nou schiet me maar weer lek Engbo en co.....

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » vr 5 jul, 2013 06:44

De 68er bak is volgens mij totaal anders met schakelvork achterop. Zou opzoek gaan naar een visabak of een goede 2cv6 bak of bestaande reviseren.
Citroén rolls better than a Rolls!

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 808
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » vr 5 jul, 2013 07:18

Zal ik dan maar :wink:
Als je mazzel hebt heb je een bak met de handle op het deksel, zo nee dan zou ik op zoek gaan naar een goede gebruikte schijvenbak van een Dyane 6 (geen acadiane) of Ami 8. Die hebben ook een lange 4.
------------------------------
Traction 11 BL 1950

pieterc
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 55
Lid geworden op: za 25 feb, 2012 15:00
Locatie: Halderberge

Bericht door pieterc » vr 5 jul, 2013 08:49

De versnellingsbak heeft 1 deksel en ziet er net zo uit als mijn huidige schijvenbak, dus dan zou ik het inwendige kunnen gebruiken als het nog goed is. Ik zal dus maar eens gaan tellen zoals op de site van Cats beschreven of de bak echt zo lang is en dan maar verder kijken. Een leuk klusje voor het najaar/winter. Ik hoorde dat er wel eens revisiedagen werden gehouden waar je onder begeleiding in 1 of 2 dagen je bak onderhanden kan nemen. Weet 1 van jullie misschien of, en zo ja waar, dit nog gebeurt? Alvast Bedankt
Niets heeft zoveel haast, dat het onveilig kan

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » vr 5 jul, 2013 09:37

Ik heb een kleine 2 jaar geleden mijn Ami 6 Club Break bak aan laten passen, althans, de verhoudingen van die bak in een schijvenbehuizing laten zetten.

Toen ik m ami kocht, zat er een 2cv bak in, en er zit toch wat verschil in qua lengte van de 4e versnelling.
Nu dus de originele verhoudingen, maar wel schijfremmen :)
Win win!
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Le Patron
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 332
Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
Locatie: Ophemert
Contacteer:

pignon kroonwiel

Bericht door Le Patron » vr 5 jul, 2013 09:53

Dan zet je het pigonon en kroonwiel van de Ami in de 2cv.

Wel even de pignon diepte cintroleren en de differentieellagers afstellen.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » vr 5 jul, 2013 10:24

Je kunt het je ook makkelijk maken met een deelrevisie van die gierende en krakende bak. Pignonas en dif lekker laten zitten, lagerwerk en vertragingsveertjes op de primaire as vervangen. Scheelt veel tijd, poen en gepriegel, en onderin is meestal toch niets mis...

Le Patron
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 332
Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
Locatie: Ophemert
Contacteer:

revisie

Bericht door Le Patron » vr 5 jul, 2013 11:05

Dat kan, maar als je een langer bak wil zul je wat over moeten zetten.

Als je lagers gaat vervangen neem een origineel voorste prise as lager.

Dit zijn versterkte uitvoering van een standaard lager, 20% sterker.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » vr 5 jul, 2013 12:23

Visabak werkt niet (kunt er geen remmen aanbakken) LN(A) bak zou nog kunnen met de nodige aanpassingen maar is naar mijn mening veel te hoog gegierd voor een eend Ami en Dyane, niet doen bij het optrekken rijdt je alleen maar op de koppeling, en topsnelheid haal ook niet........
zelfs niet als je er een standaard visa motor voorhangt en hele kleine banden gebruikt...

2cv6 moet je ook niet doen want die zijn dan weer te kort en een vias motortje gaat dan (al gauw) over zijn toeren heen (max. 5800) toeren....

Bull Frog Bleu schreef:De 68er bak is volgens mij totaal anders met schakelvork achterop. Zou opzoek gaan naar een visabak of een goede 2cv6 bak of bestaande reviseren.

Le Patron
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 332
Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
Locatie: Ophemert
Contacteer:

Bericht door Le Patron » vr 5 jul, 2013 12:53

LPGo schreef:2cv6 moet je ook niet doen want die zijn dan weer te kort en een vias motortje gaat dan (al gauw) over zijn toeren heen (max. 5800) toeren....
Pignon en kroonwiel overzetten geeft ongeveer 11% langere bak, dat moet die dan wel kunnen trekken natuurlijk.

Visamotor bij 5800 over de toeren? Is nieuw voor mij.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » vr 5 jul, 2013 18:31

Le Patron schreef:
LPGo schreef:2cv6 moet je ook niet doen want die zijn dan weer te kort en een vias motortje gaat dan (al gauw) over zijn toeren heen (max. 5800) toeren....
Pignon en kroonwiel overzetten geeft ongeveer 11% langere bak, dat moet die dan wel kunnen trekken natuurlijk.

Visamotor bij 5800 over de toeren? Is nieuw voor mij.
2cv 6 8/33 = 4,125

dyane 6 of ami 8 8/31 = 3.875

verschil 6,0645%

dus 11 % ???


Omzetten vanuit oudere bakken is volgens mij niet mogelijk en als wel

Ami 6 29/8 = 3,625 verschil zou dan 13,8% zijn.



Heb nog even gezocht naar die 5800 toeren, maar kan het nu even niet vinden. Kwam dit laatst ook op internet tegen volgens mij in een kopie van een instructieboekje , en for me it's making sense....


De originele visa zuigers zijn te zwaar dus als je deze te hoog in de toeren gaat gooien dan wordt het dode gewicht op het omslagpunt van de zuigers zo groot dat de motor tegen zichzelf gaat werken.... Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel...

pieterc
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 55
Lid geworden op: za 25 feb, 2012 15:00
Locatie: Halderberge

Bericht door pieterc » vr 5 jul, 2013 22:53

Volgens de site van Cats heeft een Ami van tussen februari en mei 1968 een eindoverbrenging van 8/29 dat is 3,625.de v1000 is 23,14 km/h Op diezelfde site staat dat een visamotor van het type V06/630 het maximaal vermogen bij 5250 toeren levert. Zou de eendmotor het erg zwaar krijgen als ik deze overbrenging erachter zou knopen? het gaat niet om de topsnelheid maar meer om cruisen. Ik heb er vandaag rubber ondertapijt en overtapijt van de Kwantum in gelegd, scheelt alweer een beetje.
Niets heeft zoveel haast, dat het onveilig kan

Le Patron
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 332
Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
Locatie: Ophemert
Contacteer:

visa

Bericht door Le Patron » za 6 jul, 2013 11:43

LPGo schreef:
2cv 6 8/33 = 4,125

dyane 6 of ami 8 8/31 = 3.875

verschil 6,0645%

dus 11 % ???


Heb nog even gezocht naar die 5800 toeren, maar kan het nu even niet vinden. Kwam dit laatst ook op internet tegen volgens mij in een kopie van een instructieboekje , en for me it's making sense....


De originele visa zuigers zijn te zwaar dus als je deze te hoog in de toeren gaat gooien dan wordt het dode gewicht op het omslagpunt van de zuigers zo groot dat de motor tegen zichzelf gaat werken.... Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel...
Begrijp het wel ik heb zeker zitten choogelen met de getallen.
Maar neemt niet weg dat wij met de visa motortjes net zoveel toeren draaien als een 2cv motor en ook wel meer.

Ik kom op internet vaker tegen over toerenbeperking van de Visa, maar nog nooit uit een boekje of zo, alleen "van horen zeggen", dus ik ben wel benieuwd. Dat de zuigers zwaarder zijn ok dat begrijp ik en zou dan logisch zijn, maar dat geeft nog niet aan wat het maximum toerental is.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/

Le Patron
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 332
Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
Locatie: Ophemert
Contacteer:

Bericht door Le Patron » za 6 jul, 2013 11:50

pieterc schreef:Volgens de site van Cats heeft een Ami van tussen februari en mei 1968 een eindoverbrenging van 8/29 dat is 3,625.de v1000 is 23,14 km/h Op diezelfde site staat dat een visamotor van het type V06/630 het maximaal vermogen bij 5250 toeren levert. Zou de eendmotor het erg zwaar krijgen als ik deze overbrenging erachter zou knopen? het gaat niet om de topsnelheid maar meer om cruisen. Ik heb er vandaag rubber ondertapijt en overtapijt van de Kwantum in gelegd, scheelt alweer een beetje.
Als het niet om de snelheid gaat zou ik gewoon je huidige ami bak reviseren dan weet je zeker dat hij het trekt.
Bakken combineren is leuk met een visa motor en als je dan een lichte wagen hebt, kitcars zijn er vanaf 420 kg, dan heb je er wat aan.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/

Plaats reactie