Meharibak

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
Plaats reactie
Alexandre
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 20 jan, 2008 09:50
Locatie: Zuid-Limburg

Meharibak

Bericht door Alexandre » za 6 jul, 2013 13:18

Ik ben van plan een Mehari te kopen.
Om een Mehari te beoordelen op originaliteit is denk ik, niet heel erg moeilijk.
Alleen hoe kan ik zien of de bak een originele Mehari bak is?
Ik wil een nieuw type met het oude dashbord. Dus een met schijfremmen.

Alexandre

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » zo 7 jul, 2013 15:06

Hier ben ik ook benieuwd naar, ik heb hier ook enkele bakken liggen waaronder een Meharibak.
Maar kun je dit aan de buitenkant zien / testen of moet het bovendeksel er af om tanden te tellen ?
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » zo 7 jul, 2013 15:53

Als je in de overbengingen weet van de diverse types (staan in de Olyslager vraagbaken en op de site van Jeroen Cats) dan kan je door een trommel vast te zetten en bijv een gemerkte koppelingsplaat als metertje te gebruiken de andere trommel rond draaien en zo achter de verhoudingen komen. (uiteraard moet je daarvoor wel de versnelling inschakelen die je wil testen).
Als het om een originele Mehari bak gaat: die hebben een iets kortere schakelpook op het deksel!
------------------------------
Traction 11 BL 1950

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » zo 7 jul, 2013 20:06

engbokho schreef:Als je in de overbengingen weet van de diverse types (staan in de Olyslager vraagbaken en op de site van Jeroen Cats) dan kan je door een trommel vast te zetten en bijv een gemerkte koppelingsplaat als metertje te gebruiken de andere trommel rond draaien en zo achter de verhoudingen komen. (uiteraard moet je daarvoor wel de versnelling inschakelen die je wil testen).
Als het om een originele Mehari bak gaat: die hebben een iets kortere schakelpook op het deksel!

Je kunt beter beide wielen tegelijk rond laten draaien, want in je differentieel zit ook nog een verhouding, wat de zaken vertroebelt..

Als je beide wielen (gelijktijdig) rondraait (b.v. om te beginnen beide ventielen naar beneden) dan moet je op de vehoudingen van Cats en co uitkomen...


Bij een losse bak is dit geen probleem, bij een complete auto is dit iets moeilijker...
(beide wielen opkrikken, bougies eruit en slingeren maar!!!)


zo uit mijn hoofd...

2cv4 = +/- 28 omwentelingen van prise-as voor 1 omwenteling van de wielen
2cv6 = +/- 23 " "
dyane6/ami 8 = +/-21 "

Je moet je bak dan in de 1e versnelling zetten..... "

Meharie 4x2 weet ik helaas niet uit mijn hoofd.....

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 7 jul, 2013 21:12

Differentïeel is simpel, gewoon delen door 2 dan.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Plaats reactie