Deelrevisie 18pk motor
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1390
- Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
- Locatie: Culemborg
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 394
- Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Helaas, die zijn niet hetzelfde. Een 4'tje heeft ook 435 cc.
Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl
www.2cvtransahara.nl
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1390
- Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
- Locatie: Culemborg
Een 18 pk heeft 425 cc, een 2cv4 435 cc. Krukas is niet uitwisselbaar.
Een Ami 6 of 2cv4 motor gaat niet passen, balk voor de motorsteunen zit namelijk verder naar achteren bij een 18 pk.
2cv4 motor zou ik niet doen, te veel toeren en weinig snelheid. Als je een modernere motor erin wilt, zul je ook de bak moeten veranderen, priseas is ook anders, dus past ook niet.
Ga voor origineel 18 pk, heerlijke snorrende fijn rijdende motortjes. Zuinig ook. Even investeren in wat nieuwe spullen bij de EEEC en je kunt weer jaren vooruit. Ik meende dat er nog een door een vakman gereviseerd 18 pk blokje bij de EEEC te koop stond voor niet teveel geld.
Misschien is dat een optie?
Een Ami 6 of 2cv4 motor gaat niet passen, balk voor de motorsteunen zit namelijk verder naar achteren bij een 18 pk.
2cv4 motor zou ik niet doen, te veel toeren en weinig snelheid. Als je een modernere motor erin wilt, zul je ook de bak moeten veranderen, priseas is ook anders, dus past ook niet.
Ga voor origineel 18 pk, heerlijke snorrende fijn rijdende motortjes. Zuinig ook. Even investeren in wat nieuwe spullen bij de EEEC en je kunt weer jaren vooruit. Ik meende dat er nog een door een vakman gereviseerd 18 pk blokje bij de EEEC te koop stond voor niet teveel geld.
Misschien is dat een optie?
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1390
- Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
- Locatie: Culemborg
De originel 18pk blijft
In aanloop naar revisie vandaag de boel uit elkaar gehaald. Wie heeft er nog een tip om dynamo-anker van de krukas te krijgen. Wel een trekbout maar zit muur vast.
Kruk- en nokas hebben vertandingen die in elkaar grijpen. Dat gebeurd ter controle door de streepjes tegenover elkaar te zetten. Twee onder en 1 van krukas ertussenin.
Daarnaast wil ik centrifugaal weer werkend krijgen alleen zit er in krukas geen naaldlagertje meer. Zijn die los te vekrijgen en erin te persen?

Kruk- en nokas hebben vertandingen die in elkaar grijpen. Dat gebeurd ter controle door de streepjes tegenover elkaar te zetten. Twee onder en 1 van krukas ertussenin.
Daarnaast wil ik centrifugaal weer werkend krijgen alleen zit er in krukas geen naaldlagertje meer. Zijn die los te vekrijgen en erin te persen?
Citroén rolls better than a Rolls!
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1390
- Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
- Locatie: Culemborg
kruipolie lijkt me niet zo goed, oppassen dat ie niet op de wikkelingen komt.
Je je kunt een naaldlagertje daarin persen. Wel goed op de maat letten. Van mijn oude 12pk was er geen te vinden hebben dus een busje van lagerbrons gemaakt. Na een nachtje in de olie erin getikt werkt tot nu toe netjes.
Succes.
Je je kunt een naaldlagertje daarin persen. Wel goed op de maat letten. Van mijn oude 12pk was er geen te vinden hebben dus een busje van lagerbrons gemaakt. Na een nachtje in de olie erin getikt werkt tot nu toe netjes.
Succes.
diverse Citroens, wat anders.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1390
- Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
- Locatie: Culemborg
Doe voorzichtig enkel in de opening waar de ventilatorbout inzit. Hopelijk komt hij los en hoef ik geen geweld te gebruiken. Mogelijk een keer de luchtsleutel erop zetten of is dat verkeerd idee.
Is zo'n lagertje in de reguliere handel te verkrijgen.
Adressen mogen ook wel per pb.
Is zo'n lagertje in de reguliere handel te verkrijgen.
Adressen mogen ook wel per pb.
Citroén rolls better than a Rolls!
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1390
- Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
- Locatie: Culemborg
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 332
- Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
- Locatie: Ophemert
- Contacteer:
Toplager
Mogelijk kun je dan 2cv toplager 12x18x16 gebruiken en deze iets aanpassen indien nodig.AZL57 schreef:Mogelijk, het is een busvormig naaldlagertje dwz buitenkant is metaal naalden zitten binnen in. afmetingen 12x18x12
Dan heb je in elk geval een sinterbrons geolied busje.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/
https://lepatron.nl/webshop/
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1390
- Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
- Locatie: Culemborg
Zal ik je een foto van mij sturen, kun je het anker laten schrikken; misschien komt het dan los
Ik heb er ook al voor gestaan maar hielp ook niks

Wil de motor komend weekend weer opbouwen dus als iemand nog een los anker in de garage heeft staan hou ik mij aanbevolen. Weet dat ik er nog één heb liggen maar ligt erg noordelijk.
Dat zou wel ideaal zijn. De diameter op krukas is inderdaad 18mm en diepte die ik meet ligt +/- 14 a 16 mm. brakke centimeter.AZL57 schreef:
Mogelijk, het is een busvormig naaldlagertje dwz buitenkant is metaal naalden zitten binnen in. afmetingen 12x18x12
Mogelijk kun je dan 2cv toplager 12x18x16 gebruiken en deze iets aanpassen indien nodig.
Dan heb je in elk geval een sinterbrons geolied busje.
Liggen die lagertjes op voorraad?
Citroén rolls better than a Rolls!