olielek

Plaats reactie
Gebruikersavatar
inmijneendje
Moderator
Berichten: 1619
Lid geworden op: do 26 mei, 2005 22:48
Locatie: Kaatsheuvel
Contacteer:

olielek

Bericht door inmijneendje » ma 29 jul, 2013 13:54

Ik heb een olielek aan de achterkant van de motor, tussen motor en versnellingsbak, waar kan het lek zijn? Het komt er met een draaiende motor met een stroompje uitlopen, motor uit geen lekkage. Vliegwiel blijft schoon.
Op de foto zie je een druppel hangen, daar waar het bij draaiende motor met een stroompje uitkomt.

Wie kan mij een oorzaak vertellen, ik wil dat graag weten voordat ik de motor demonteer, want anders kan ik nog rijdend naar een eenden specialist.

graag hoor ik van jullie.

Afbeelding

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » ma 29 jul, 2013 14:16

Blijft het vliegwiel schoon? Als dat zo is is het niet een krukaskering maar erger een lekje tussen de twee carterhelften :S

Probeer hem ander even goed schoon te maken daar en stationair te laten draaien. Als het de krukaskering is komt er meestal wel wat op het vliegwiel wat dan is de rondte wordt geslingerd.
Citroén rolls better than a Rolls!

KeesU
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 29 jul, 2013 14:20
Locatie: Nispen

Bericht door KeesU » ma 29 jul, 2013 14:26

Heb dit ook gehad. Vliegwiel bleef schoon, maar wel regelmatig druppels olie aan de onderkant van de motor. Bij mij lag het aan de krukaskeerring die te ver in de motor was gedrukt. Keerring er uit gehaald (daarbij helaas niet heel gebleven), nieuwe er op de juiste manier weer in en probleem opgelost. Kan natuurlijk ook komen door een verouderde/versleten keerring.

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » ma 29 jul, 2013 14:31

Ik vermoed ook een lekkende achterste keerring. Verwijderen en monteren vereist wat uitleg:

http://www.burtoncar.com/pages/nl/handl ... vangen.asp
La vie est belle.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 29 jul, 2013 14:38

Op die plek zit ook het oliepomphuisje. De deksel daarvan wordt afgedicht met een o-ring. Dat is ook een mogelijkheid. Maar een krukaskeerring is meer voor de hand liggend.

In beide gevallen moeten de motor en bak van elkaar af worden gehaald. Echt niet moeilijk, maar het kost gewoon wat tijd.

Ook wel handig om te testen of de olievulpijp goed zijn werk doet. Als de carterdruk te hoog wordt kan er ook van alles gaan lekken.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
inmijneendje
Moderator
Berichten: 1619
Lid geworden op: do 26 mei, 2005 22:48
Locatie: Kaatsheuvel
Contacteer:

Bericht door inmijneendje » ma 29 jul, 2013 15:54

Motor reeds eruit genomen, koppeling en vliegwiel eraf, ik denk dat de oorzaak van de lekkage de krukas lager is.

hierbij de foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
inmijneendje
Moderator
Berichten: 1619
Lid geworden op: do 26 mei, 2005 22:48
Locatie: Kaatsheuvel
Contacteer:

Bericht door inmijneendje » ma 29 jul, 2013 16:01

Als ik het goed heb, zitten er maar 3 openingen aan die zijde van het blok

kurkaskering
o-ring Oliepomp deksel
en nog een klein dekseltje met een o-ring.

als ik daar alles vervang moet het toch oke zijn.

Ik denk er ook aan om de olievulpijp te vervangen want de oorzaak moet ergens vandaan komen en die heb ik in de 15 jaar dat ik deze 2cv heb nog nooit vervangen, denk ook niet dat de vorige eigenaar dat ooit heeft gedaan.

graag hoor ik van jullie alles wat mij kan helpen.

Gebruikersavatar
inmijneendje
Moderator
Berichten: 1619
Lid geworden op: do 26 mei, 2005 22:48
Locatie: Kaatsheuvel
Contacteer:

Bericht door inmijneendje » ma 29 jul, 2013 16:22

De krukas kering

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
inmijneendje
Moderator
Berichten: 1619
Lid geworden op: do 26 mei, 2005 22:48
Locatie: Kaatsheuvel
Contacteer:

Bericht door inmijneendje » ma 29 jul, 2013 17:32

Reeds een nieuwe besteld, ook gelijk een nieuwe olievulpijp, weten we straks zeker dat hij niet te veel druk heeft.

Nu alles even rust. Weer verder als de onderdelen binnen zijn.

Afbeelding

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 29 jul, 2013 20:29

Het ligt voor de hand dat de vulpijp verhard is van binnen. Een 'nieuwe' olievulpijp zegt niets. Er zitten nog veel slechtere exemplaren tussen helaas, dus wel even testen. Ik ga er vanuit dat je zo een imi ding hebt dat op een originele lijkt. Er zijn ook betere en prijziger exemplaren te krijgen. Of een revisiesetje voor de oude.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » vr 9 aug, 2013 17:15

revisiesetje nemen!!! werk perfect! Ik heb daar foto's van gemaakt en zal binnenkort even een verslagje van schrijven!
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » vr 9 aug, 2013 17:51

Heb ik ook gedaan. Erg eenvoudig en leuk om te doen. Werkt nu weer perfect!
Eend voor allen, allen voor eend..

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2133
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » di 8 okt, 2013 10:31

Ben je er al uit wat het probleem is, ik heb nu het zelfde probleem na een revisie.
Ik heb het idee dat het tussen het deksel van de pomp vandaan komt. Woensdag gaat het blok er weer uit.

De kleine keerring op je foto kan de lekkage niet veroorzaken trouwens. De grote rode op de onderste foto wel. dat kleine dekseltje met o-ring zo als jij het noemt zit aan de oliezeef.
Die kan je alleen vervangen als je het blok splitst.

Plaats reactie