Enkele rem vraagjes + allerhande

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
Plaats reactie
dietervh
Beginner
Beginner
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 16 jun, 2013 22:31

Enkele rem vraagjes + allerhande

Bericht door dietervh » ma 29 jul, 2013 21:56

Hello!

ik ben sinds een 6-tal weken trotse eigenaar van een Dyane 435 uit 1970.

Sinds een 2-tal weken ben ik gestart met de eerste opknapbeurt (mechanische controle + keuring). Volgend jaar volgt dan een motorrevisie en het herspuiten van de koets.

Een van de belangrijke zaken (naast ophanging/vering & banden), is natuurlijk de remmen.

Na een eerste controle, leek het erop dat zowel de rempompjes als de leidingen (preventief) aan vervanging toe waren.

Ook werd er in mijn ogen, door mijn voorganger de verkeerde remvloeistof gebruikt.
Ik trof namelijk (groene) LHM remolie aan in het reservoir. Terwijl de wagen volledig beschikt over trommelremmen (=DOTx vloeistof). Correct me if I'm wrong.

Ik heb dus maar een volledige set leidingen gekocht, rubbertjes, 4x pompjes een nieuwe remcilinder. Allemaal gebaseerd op DOT.

Nu heb ik nog een aantal vraagjes (die ik na heel veel zoeken nog niet specifiek heb gevonden)

-> De nieuwe remcilinder die ik heb aangekocht, heeft 2 aansluitingen voor een reservoir. Terwijl mijn huidige cilinder er maar eentje heeft; maw , ik heb dus maar een reservoir met 1 aansluiting. Kan ik die andere aansluiting op mijn nieuw reservoir gesloten houden? Of dien ik toch een dubbelreservoir te bestellen?

-> Bij het monteren van de nieuwe leidingen heb ik op verschillende pagina's al informatie gevonden. De 2 achterste leidingen lopen via de as tot een bepaald koppelstuk, die op zijn beurt is verbonden met de cilinder onder de motorkap. Dat is me allemaal duidelijk.
maar heeft iemand toevallig foto's van de setup en installatie van de remleidingen op de voorste trommels? Die net naast de motorblok?

Zijn er zaken waar ik zeker moet op letten tijdens het installeren van deze zaken? Ik ben op de hoogte hoe ik de trommelremmen zelf moet afstellen aan de hand van de 2 bouten achteraan de trommel.

Alvast bedankt!

Dieter

Gebruikersavatar
Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door Daffy » wo 31 jul, 2013 19:02

Je kunt de hoofdremcilinder ( HRC) met 2 aansluitingen wel monteren, maar dan moet je een andere reservoir monteren dei beide gaten bedekt.
De HRC met 2 reservoir gaten is namelijk voor een gescheiden remsysteem.
Dit betekent, dat het gat dat je open zou laten, remvloeistof moet hebben om de aangesloten remcilinders te bedienen.
Je hebt eigenlijk gewoon een verkeerde hoofdremcilinder.
Overigens zitten er nog meer haken en ogen aan dit probleem, want zover ik week, heeft een 2CV met een gescheiden remsysteem, remcilinders met een andere diameter dan een 2CV met slechts één remvloeistof reservoir.
Misschien schiet je hier wat op :
[/url]http://www.cipere.fr/fr/Citroen-2CV/2CV ... szylinder/

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2669
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » wo 31 jul, 2013 19:15

En een tipje, nu je toch alle rubbers en leidingen gaat vervangen, neem in het remsysteem dot 5.0 remolie. Deze is niet hygroscopisch als dot 3,4 en 5.1 maar kan heel goed in een trommelsysteem. Het grote voordeel van dot 5.0 is dat het dus geen vocht aantrekt en het probleem met scheeftrekken dat bij trommelbakken vaak voorkomt verhelpt. Zeker als de auto niet dagelijks gebruikt wordt :D

dietervh
Beginner
Beginner
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 16 jun, 2013 22:31

Bericht door dietervh » ma 30 sep, 2013 13:46

Bedankt voor jullie antwoorden heren!

Ik heb gekozen om de huidige remcilinder te laten zitten. Hij leek nog te voldoen na korte revisie.

Groeten,
Dieter

Plaats reactie