Schokbreker montagefouten

Alles over de wielophanging
Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2049
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Haarlem

Bericht door André Post » vr 3 feb, 2012 09:39

De montagepunten bij de AZ zijn exact het zelfde als bij de nieuwere 2CV's.
Dus de zelfde montage methode.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Auke Schouwstra
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 28 mar, 2012 22:00

Bericht door Auke Schouwstra » wo 28 mar, 2012 22:03

Goedenavond,

Ik heb Sachs schokbrekers gekocht. Er zaten Lips-schokbrekers onder mijn eend, met de stofkappen bij de veerpotten.

Waar moeten de stofkappen van de Sachs schokbrekers komen? Bij de veerpotten of bij de wielen?

Hoor graag jullie advies,

Auke Schouwstra

Auke Schouwstra
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 28 mar, 2012 22:00

Schokbreker montage tip

Bericht door Auke Schouwstra » ma 16 apr, 2012 22:30

Hallo,

Heb hierboven nuttige dingen gelezen over schokbrekermontage. Er kan desondanks toch nog iets fout gaan...

Lees hier mijn ervaring: http://mijnautoblog.wordpress.com/2012/ ... ans-drama/

Uitlachen mag, maar tussendoor een beetje medelijden tonen is wel fijn :-)

Auke Schouwstra (@aukeschouwstra)

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 789
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » ma 16 apr, 2012 23:17

Op jouw foto's zie ik dat je voorschokbrekers (althans de platen waaraan ze zijn bevestigd) volkomen verkeerd gemonteerd zitten waardoor de schokbrekers idd een heeeeel korte levensduur krijgen...De platen moeten naar de veerpot toewijzen
Zie pagina 1 van dit onderwerp...
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Auke Schouwstra
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 28 mar, 2012 22:00

Bericht door Auke Schouwstra » di 17 apr, 2012 08:58

Goedemorgen,

Dank voor de opmerkzaamheid. Ik heb de Eend 12 jaar geleden geheel gedemonteerd. Toen heb ik ze wsch. verwisseld... Vreemd dat de 2cv6-specialist die de nieuwe monteerde, daar dan niets van gezegd heeft toen hij nieuwe schokbrekers monteerde...

Ik ga ze omwisselen.

Auke Schouwstra

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 17 apr, 2012 09:20

Dat is niet zo moeilijk Auke,Die (citroënspecialisten)Hebben monteurs in dienst,die een algemene opleiding hebben gehad,want Citroën leidt sinds 1990 niet meer voor 2cv op.
Sorry.

Auke Schouwstra
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 28 mar, 2012 22:00

Bericht door Auke Schouwstra » di 17 apr, 2012 09:39

OK.

heeft Engbokho gelijk trouwens, met zijn observatie?

Auke Schouwstra

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 17 apr, 2012 10:56

Nou Auke,dat was gezien het hele verhaal toch wel duidelijk.
Is hier eigenlijk wel een topic voor?

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » di 17 apr, 2012 11:01

Ja zeker, ze zitten verkeerd om.

Greetz David

Auke Schouwstra
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 28 mar, 2012 22:00

Bericht door Auke Schouwstra » di 17 apr, 2012 11:39

Ik twijfelde nog omdat de garagist die hier in 2005 nieuwe schokbrekers op monteerde iemand is die alleen Lelijke Eenden repareert... Heel vreemd dus dat die dit niet opmerkte.

Tja, 't is al weer zeven jaar geleden, anders zou ik er stomend naar toe rijden.

Hij heeft er trouwens ook niks van gezegd toen ik een paar weken geleden bij hem langs ging vanwege deze kwestie.

Dank voor jullie feedback,

Auke

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » di 17 apr, 2012 12:57

Mogelijk een garagist waar deze problematiek nog niet bekend was/is en altijd zo monteerd zoals ze eraf kwamen.

Misschien goed hem daarop te wijzen zodat hij ze in het vervolg bij alle eenden goed monteerd :)
Citroén rolls better than a Rolls!

Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Re: Schokbreker montagefouten

Bericht door bebe » ma 5 aug, 2013 22:18

PeterPaul schreef: Tussen de schokbrekerplaat en de schokbreker hoort geen dikke schijf. Aan de kant van de moer wel een dunne schijf.
Ik ben bezig een nieuw chassis op te bouwen en heb mijn eend jaren geleden gedemonteerd....
Weet niet meer hoe het allemaal precies zat, en of het toen wel goed gemonteerd was.
Kortom: Hele verhaal is duidelijk, maar hoe zit het bij de schokbreker montage aan de achteras? Ook daar geen dikke schijf, of juist wel?
Bij voorbaat dank!

*Test 6 aug: Komt dit bericht nu wel op 'forum actueel'?*
Eendracht maakt macht.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1551
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle

Bericht door RobM » di 6 aug, 2013 17:21

Het gaat om die dingen met een dubbel draadeind. Daar zit het draadeind op de moer gelast, en dat geeft een niet-gladde rand. Daar moet zo'n dike ring onder, zoals gezegd met de 'uitsparing' richting chassis.

dus: ja, bij de achteras bij alle vier de plaatsen waar je de schokbreker opschuift.

Gr Rob
2CV AZAM '67 gris dandy
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Bericht door bebe » di 6 aug, 2013 22:54

RobM schreef:Het gaat om die dingen met een dubbel draadeind. Daar zit het draadeind op de moer gelast, en dat geeft een niet-gladde rand. Daar moet zo'n dike ring onder, zoals gezegd met de 'uitsparing' richting chassis.

dus: ja, bij de achteras bij alle vier de plaatsen waar je de schokbreker opschuift.

Gr Rob
@Rob: Je bevestigt mijn vermoeden, bedankt!
Eendracht maakt macht.

Gebruikersavatar
AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » vr 9 mei, 2014 14:55

Ik heb nog een paar BOGE schokdempers liggen, die wil ik onder de eend monteren.

Nu weet ik al dat de stofkap hier naar de wielen toe moet.
Echter in de stofkap zitten aan het uiteinde ook drie gaatjes naast elkaar.

Moeten deze aan de onder of bovenzijde zitten ?

Ze zouden kunnen zijn voor afwatering of ventillatie ?
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Plaats reactie