Ik gebruik 10W40 in mijn 18pk.
Het getal voor de W geeft de dikte bij koude motor, na de W bij warme motor.
Dus 15W40 of 20W40 geeft geen verschil bij warme motor maar wel bij een koude motor.
Hoe lager het getal voor de W hoe beter de smering bij koude motor.
Bij mijn 18pk begint de drijfstang al weer een beetje te rammelen bij warme motor dus heb ik afgelopen winter geëxperimenteerd met 15W50.
Hiermee bleek vooral de koude start veel slechter door de dikkere olie en het rateltje was er nog steeds.
Sowieso reed de dikke olie slechter.
Ik heb geen instructie boekje voor de oudere eenden maar in 2cv boekjes uit die tijd, jaren 60, wordt zelfs 10W30 geadviseerd.
Deelrevisie 18pk motor
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2182
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1390
- Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
- Locatie: Culemborg
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2182
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Als het uit de koppen komt zijn het gewoon versleten tuimelaars.
Haal maar eens los, kan je zien dat en de asjes en de tuimelaar zelf flink ruimte hebben gekregen.
Bij de latere motoren is dat flink verbeterd.
Deze motoren zijn gewoon niet gemaakt voor veel meer dan een ton.
De EEEC heeft misschien nog wel overmaat asjes en geruimde tuimelaars om die speling op te heffen.
De eerste serie daarvan had te weinig speling gekregen en konden vastlopen door gebrek aan smering.
Haal maar eens los, kan je zien dat en de asjes en de tuimelaar zelf flink ruimte hebben gekregen.
Bij de latere motoren is dat flink verbeterd.
Deze motoren zijn gewoon niet gemaakt voor veel meer dan een ton.
De EEEC heeft misschien nog wel overmaat asjes en geruimde tuimelaars om die speling op te heffen.
De eerste serie daarvan had te weinig speling gekregen en konden vastlopen door gebrek aan smering.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1390
- Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
- Locatie: Culemborg
Weer even paar uurtjes kunnen sleutelen en de tuimelaar en asjes van de oude koppen afgehaald. Hadden voelbaar minder speling dus gemonteerd. Kleppen stellen en liep weer netjes. Bij warme motor ook nog even gesteld en nu loopt ze weer stationair weeer super 
Nu nog ontdekken waar bij gasgeven het inhouden vandaan komt. We zijn er bijna

Nu nog ontdekken waar bij gasgeven het inhouden vandaan komt. We zijn er bijna

Citroén rolls better than a Rolls!