Stuurpignon

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
Ducksen
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Stuurpignon

Bericht door Ducksen » ma 12 aug, 2013 16:56

Hellup. Ik heb heel mijn stuurhuis gereviseerd, nieuwe stuurrondsel, nieuwe stuurkogels waar stuurstangen aan vast komen nieuwe geleider etc. Een complete revisie.
Er doet zich nu een probleem voor. Ik voel speling op het stuurhuis. Vandaag achter gekomen waar het zit. Bij het naar links en naar rechts draaien zie ik de as waar de stuurpijp op zit een halve centimeter omhoog komen, stuur ik naar rechts dan zakt hij weer. De grote moer heb ik muur en muur vast gedraaid maar zit deze misschien niet ver genoeg? Echter krijg ik hem met een sleutel niet verder aangedraaid. Wat kan het toch zijn?
Who let the duck out!!
2cv6 '86 custom 'Bibiche'
Mini cooper '11

Ducksen
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Ducksen » ma 12 aug, 2013 17:15

Ik weet even niet wat de nederlandse naam is maar de steering pinion heeftvdus een opwaartse speling van een halve centimeter in de steering pinion moer.
Who let the duck out!!
Mini cooper '11

bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Re: Stuurpignon

Bericht door bebe » ma 12 aug, 2013 17:28

Ducksen schreef:De grote moer heb ik muur en muur vast gedraaid maar zit deze misschien niet ver genoeg? Echter krijg ik hem met een sleutel niet verder aangedraaid. Wat kan het toch zijn?
Heb jij toevallig ook zo'n moer gekocht waar je een sleutel op kan zetten?

foto moer

Ik had die namelijk ook, leek me handig, maar ik heb 'm niet gebruikt. Ik kreeg 'm naar mijn idee niet ver genoeg aangedraaid en het leek wel of de pinion niet lekker wou draaien.

Uiteindelijk heb ik de oude originele moer weer hergebruikt, en toen draaide de boel goed.
Eendracht maakt macht.

Ducksen
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Ducksen » ma 12 aug, 2013 17:47

Jep aangezien mijn oude moer verrotgedraaid was moest ik wel en heb dus zo'n moer gekocht. Ik had bij het monteren al het idee dat ik hem inderdaad niet ver genoeg vastgedraaid kreeg. Dat wijst dus ook meteen de speling aan. Klopte mijn vermoeden is toch. Moer aandraaien ging al niet lekker en best zwaar.
Who let the duck out!!
Mini cooper '11

2cvzeeland
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door 2cvzeeland » di 13 aug, 2013 12:45

ducksen is weer aan t klussen!
2CV Transat speciál 1984
Xsara Picasso 1.8 2003

Ducksen
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Ducksen » do 15 aug, 2013 09:32

Inmiddels de koets van het chassis gehaald. Blijkt inderdaad als ik de stuurbuis op de stuurpigon zet en naar links en rechts draai je duidelijk ziet dat de pignon eerst een halve centimeter omhoog gaat voordat hij begint met sturen, de andere kant op zakt hij een halve dentimeter en dan kun je ook pas sturen? Zijn er verschillende soorten moeren of ligt de oorzaak ergens anders?
Who let the duck out!!
Mini cooper '11

Plaats reactie