doorrijden tijdens winter
- canard-bizar
- Gebruiker
- Berichten: 55
- Lid geworden op: zo 28 nov, 2010 14:16
- Locatie: anzegem
doorrijden tijdens winter
Hallo,
heeft er soms iemand tips om mijn 2PK'tje te beschermen tijdens de wintermaanden?
Ze is pas volledig gerestaureerd en eigenlijk een beetje te mooi nu om als daily te gebruiken,maar niks aan te doen ik heb ze elke dag nodig,winter en zomer dus.
Van mijn Dyane waar ik vroeger mee reed beschimmelde het dak altijd aan de binnenkant,ik zou het jammer vinden als dat nu ook weer het geval is want er ligt pas een nieuw dak op.
Heb al eens zitten kijken voor een hardtop maar dat is blijkbaar moeilijk te vinden...
alvast bedankt
greetz
heeft er soms iemand tips om mijn 2PK'tje te beschermen tijdens de wintermaanden?
Ze is pas volledig gerestaureerd en eigenlijk een beetje te mooi nu om als daily te gebruiken,maar niks aan te doen ik heb ze elke dag nodig,winter en zomer dus.
Van mijn Dyane waar ik vroeger mee reed beschimmelde het dak altijd aan de binnenkant,ik zou het jammer vinden als dat nu ook weer het geval is want er ligt pas een nieuw dak op.
Heb al eens zitten kijken voor een hardtop maar dat is blijkbaar moeilijk te vinden...
alvast bedankt
greetz
Er is niet één trucje om je auto van binnen droog te houden. Je kunt allerlei maatregelen treffen. Goede en goed aansluitende kachelslangen en goed afgestelde kachelklepjes, lekkages opsporen en verhelpen aan de ruitenwisserasjes, ventilatieklep, ruitrubbers, deurrubbers etc. Oude isolatielagen van geperste lompen van de hakkenplank verwijderen, afvoergaatjes boren in het laagste punt van de vloerplaatjes, ventileren tijdens het rijden. Wat ook helpt: om de dag een vers pak oude kranten op de achterbank. Dat haalt best wat vocht uit de lucht.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 791
- Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 13:01
- Locatie: Hengelo
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2082
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
In de winter regelmatig de pekel en bagger afspoelen ook uit de spatborden.
Waar bagger ophoopt blijft de onderkant langer nat.
Regelmatig goed controleren of de bodemplaten e.d. niet gaan roesten en waar nodig behandelen met RX of een andere roest stopper. En de laag waar mee hij is behandeld nog intact is.
Assen en fuses doorsmeren (maar dat moet in de zomer ook)
Verder kan je weinig doen.
Roesten gaat hij wel, dat houd je alleen tegen door hem binnen bij de kachel te parkeren. Of al het plaatwerk te verzinken. Je kan het proces alleen vertragen.
Maar rijden is leuker dan binnen parkeren toch.
Ik moet nu na 6 jaar door weer en wind ook weer het een en ander opknappen. Maar wel 70.000 km lol gehad. Als hij binnen had gestaan was hij nu nog als nieuw maar wat had je er dan voor lol van gehad.
Tip gewoon lekker rijden en over een paar jaar maak je hem gewoon weer als nieuw.
Waar bagger ophoopt blijft de onderkant langer nat.
Regelmatig goed controleren of de bodemplaten e.d. niet gaan roesten en waar nodig behandelen met RX of een andere roest stopper. En de laag waar mee hij is behandeld nog intact is.
Assen en fuses doorsmeren (maar dat moet in de zomer ook)
Verder kan je weinig doen.
Roesten gaat hij wel, dat houd je alleen tegen door hem binnen bij de kachel te parkeren. Of al het plaatwerk te verzinken. Je kan het proces alleen vertragen.
Maar rijden is leuker dan binnen parkeren toch.
Ik moet nu na 6 jaar door weer en wind ook weer het een en ander opknappen. Maar wel 70.000 km lol gehad. Als hij binnen had gestaan was hij nu nog als nieuw maar wat had je er dan voor lol van gehad.
Tip gewoon lekker rijden en over een paar jaar maak je hem gewoon weer als nieuw.
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2082
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
In de winter regelmatig de pekel en bagger afspoelen ook uit de spatborden.
Waar bagger ophoopt blijft de onderkant langer nat.
Regelmatig goed controleren of de bodemplaten e.d. niet gaan roesten en waar nodig behandelen met RX of een andere roest stopper. En de laag waar mee hij is behandeld nog intact is.
Assen en fuses doorsmeren (maar dat moet in de zomer ook)
Verder kan je weinig doen.
Roesten gaat hij wel, dat houd je alleen tegen door hem binnen bij de kachel te parkeren. Of al het plaatwerk te verzinken. Je kan het proces alleen vertragen.
Maar rijden is leuker dan binnen parkeren toch.
Ik moet nu na 6 jaar door weer en wind ook weer het een en ander opknappen. Maar wel 70.000 km lol gehad. Als hij binnen had gestaan was hij nu nog als nieuw maar wat had je er dan voor lol van gehad.
Tip gewoon lekker rijden en over een paar jaar maak je hem gewoon weer als nieuw.
Waar bagger ophoopt blijft de onderkant langer nat.
Regelmatig goed controleren of de bodemplaten e.d. niet gaan roesten en waar nodig behandelen met RX of een andere roest stopper. En de laag waar mee hij is behandeld nog intact is.
Assen en fuses doorsmeren (maar dat moet in de zomer ook)
Verder kan je weinig doen.
Roesten gaat hij wel, dat houd je alleen tegen door hem binnen bij de kachel te parkeren. Of al het plaatwerk te verzinken. Je kan het proces alleen vertragen.
Maar rijden is leuker dan binnen parkeren toch.
Ik moet nu na 6 jaar door weer en wind ook weer het een en ander opknappen. Maar wel 70.000 km lol gehad. Als hij binnen had gestaan was hij nu nog als nieuw maar wat had je er dan voor lol van gehad.
Tip gewoon lekker rijden en over een paar jaar maak je hem gewoon weer als nieuw.
- canard-bizar
- Gebruiker
- Berichten: 55
- Lid geworden op: zo 28 nov, 2010 14:16
- Locatie: anzegem
bedankt voor de reacties iedereen,zitten toch een paar goeie tips tussen.
Ik denk eraan om ook zo"n ventilatortje in de verwarmingsslangen te steken,dat zal mss ook al wat helpen.
Verder heb ik idd nog een lekje aan de airco klep,nochtans zit er een nieuwe rubber in.
...en idd een waarheid als een koe,ermee rijden is veel plezanter dan ernaar staan kijken in de garage
greetz
Ik denk eraan om ook zo"n ventilatortje in de verwarmingsslangen te steken,dat zal mss ook al wat helpen.
Verder heb ik idd nog een lekje aan de airco klep,nochtans zit er een nieuwe rubber in.
...en idd een waarheid als een koe,ermee rijden is veel plezanter dan ernaar staan kijken in de garage
greetz
- Oiseau blanc
- Regelmatige poster
- Berichten: 155
- Lid geworden op: zo 30 dec, 2012 03:11
- Locatie: Heusden
Een kachelventilator heb ik idd ook ingebouwd, werkt fantastisch zeker in de winter en bij regen.
Daarnaast heb ik nog een tip gehoord om vocht te verminderen, neem gewoon een oude emmer en zet daarin een huis-tuin-en-keuken vochtvreter. Gewoon zo'n ding van Bison o.i.d Door de emmer met vochtvreter goed secuur en vast in de auto te zetten, voorkom je dat het opgenomen vocht tijdens bochten weer uit de vochtvreter lekt. Ik ga bovenstaande in ieder geval komende winter proberen..
En doorrijden in de winter? Tja, een groot deel van de hier aanwezige forum gebruikers zal ervan gruwelen, omdat zij de eend als voorjaar, zomer toerauto zien. Ikzelf gebruik mijn AK als daily drive . Zolang je de auto goed bijhoudt met was en de onderzijde nauwlettend in de gaten houdt( en behandeld met goede producten zoals v.b RX5/7/10), is er niet zo veel aan de hand.
Zorg dat er weinig vuil(modder, zand) blijft zitten, en plan bijvoorbeeld 2 x per jaar een moment in dat je een week de auto echt grondig naloopt en op plaatsen waar nodig bijwerkt.
Daarnaast heb ik nog een tip gehoord om vocht te verminderen, neem gewoon een oude emmer en zet daarin een huis-tuin-en-keuken vochtvreter. Gewoon zo'n ding van Bison o.i.d Door de emmer met vochtvreter goed secuur en vast in de auto te zetten, voorkom je dat het opgenomen vocht tijdens bochten weer uit de vochtvreter lekt. Ik ga bovenstaande in ieder geval komende winter proberen..
En doorrijden in de winter? Tja, een groot deel van de hier aanwezige forum gebruikers zal ervan gruwelen, omdat zij de eend als voorjaar, zomer toerauto zien. Ikzelf gebruik mijn AK als daily drive . Zolang je de auto goed bijhoudt met was en de onderzijde nauwlettend in de gaten houdt( en behandeld met goede producten zoals v.b RX5/7/10), is er niet zo veel aan de hand.
Zorg dat er weinig vuil(modder, zand) blijft zitten, en plan bijvoorbeeld 2 x per jaar een moment in dat je een week de auto echt grondig naloopt en op plaatsen waar nodig bijwerkt.
La Liberte en 2CV!