Bouten vooras lossen

Alles over de wielophanging
Gebruikersavatar
Mous
Beginner
Beginner
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 16 jun, 2013 13:02

Bouten vooras lossen

Bericht door Mous » zo 25 aug, 2013 15:21

Ik ben druk bezig geweest het chassis wat ik heb aangeschaft te ontdoen van alle onderdelen. Helaas kreeg ik met geen mogelijkheid de bouten van de vooras los. Uiteindelijk heb ik de boel maar doorgeslepen. Op dit moment zitten eigenlijk alleen de draadpennen nog in het chassis. En zelfs nu kan ik ze er niet uit tikken. Blijkbaar is het zo vast geroest dat het wel gelast lijkt.

Iemand nog tips hoe ze er uit te krijgen?

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » zo 25 aug, 2013 15:44

uitboren
J B

just drive like you stole it

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » zo 25 aug, 2013 18:51

Ik begrijp dat je de traversebouten bedoelt die door het chassis de as vasthouden. Als je de koppen eraf hebt geslepen dan kan je, als de koets eraf is de as omhoog eraf lichten.
Dan de as in een bankschroef. Uiteinden van de bout goed schoonmaken. Kruipolie of wd 40 in laten trekken en dan de bout met een griptang er uitdraaien. Dat moet goed komen!
tweeceevees zijn leuk!

Gebruikersavatar
Mous
Beginner
Beginner
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 16 jun, 2013 13:02

Bericht door Mous » zo 25 aug, 2013 19:14

marcopr schreef:Ik begrijp dat je de traversebouten bedoelt die door het chassis de as vasthouden. Als je de koppen eraf hebt geslepen dan kan je, als de koets eraf is de as omhoog eraf lichten.
Dan de as in een bankschroef. Uiteinden van de bout goed schoonmaken. Kruipolie of wd 40 in laten trekken en dan de bout met een griptang er uitdraaien. Dat moet goed komen!
Zo werkte het inderdaad bij het kentekenloze chassis die ik bij de onafgemaakte kitcar heb zitten. Helaas lukte het niet bij dit chassis. Ik heb uiteindelijk dus de as er ook maar afgeslepen. De traversebouten zitten nog steeds muurvast in het chassis. Ongeacht hoeveel geweld en kruipolie ik ook gebruik. :cry:

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » zo 25 aug, 2013 20:04

Dat is toch sterk, ben benieuwd naar de oplossing.
Olie laten inwerken, en eventueel onder een pers. Of creatief met een krik de zaak eruit duwen.
We goed afsteunen!
tweeceevees zijn leuk!

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 26 aug, 2013 18:21

Inderdaad wat wd 40 erin spuiten.

Na een tijdje intrekken, lostikken met bv een pendrijver. Dan moeten ze wel los komen na een paar ferme tikken. Verhitten kan ook helpen.

Neem er de tijd voor. Uiteindelijk lukt het altijd.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » ma 26 aug, 2013 19:23

Het punt is dat de bouten in het midden gaan roesten, de roest bakt zich aan het chassis vast, zo krijg je nooit de bout eruit (naar boven of naar onderen) er ontstaat dus een soort wig waardoor je bout er niet meer uitkrijgt.
Ik zou de puntlassen van de plaat uitboren waar de bouten inzitten en dan de complete plaat met bouten erin eraf halen/slopen. Dan kun je je de bouten van de achterkant eruit halen.... de plaat weer in fatsoen maken en weer teruglassen.

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » ma 26 aug, 2013 19:57

Ik had het zelfde probleem, en heb daarbij mijn draagarmen naar de kl*ten gebracht. Achteraf hadden we iets op de boutkop moeten lassen en daarna losdraaien. Boutkop eraf slijpen is nooit echt handig heb ik geleerd...

Gebruikersavatar
Mous
Beginner
Beginner
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 16 jun, 2013 13:02

Bericht door Mous » ma 26 aug, 2013 20:02

Lars Faber schreef:Ik had het zelfde probleem, en heb daarbij mijn draagarmen naar de kl*ten gebracht. Achteraf hadden we iets op de boutkop moeten lassen en daarna losdraaien. Boutkop eraf slijpen is nooit echt handig heb ik geleerd...
Hoe heb jij het uiteindelijk weer in orde gekregen als ik mag vragen?

Aan de rest; bedankt voor het meedenken! :D

Gebruikersavatar
Mous
Beginner
Beginner
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 16 jun, 2013 13:02

Bericht door Mous » za 31 aug, 2013 09:56

TB schreef:Inderdaad wat wd 40 erin spuiten.

Na een tijdje intrekken, lostikken met bv een pendrijver. Dan moeten ze wel los komen na een paar ferme tikken. Verhitten kan ook helpen.

Neem er de tijd voor. Uiteindelijk lukt het altijd.
Ik heb de eerst gedeeltelijk uitgeboord en in de holte WD40 gespoten. Na een tijdje inweken kon ik hem met flink ram en roswerk er uit tikken.

Nog 3 te gaan! :D

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » za 31 aug, 2013 10:05

goed bezig!
tweeceevees zijn leuk!

inde2cv
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 102
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 11:24
Contacteer:

Bericht door inde2cv » za 31 aug, 2013 10:59

Je kan er ook een tijdje een brander op zetten en de boel goed warm stoken. En dan nog een poging wagen. Op die manier is het mij gelukt.
Acadiane 1983
Dyane 1982
Mehari 1978

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » za 31 aug, 2013 20:56

Mous schreef:Hoe heb jij het uiteindelijk weer in orde gekregen als ik mag vragen?
Met de achterkant van een bijl op de draagarmen geslagen, en net zolang door geramd totdat de as eraf viel (chassis op de kop gezet). Later kon ik het overige deel van de bout eruit draaien.

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » za 31 aug, 2013 20:57

Mous schreef:Hoe heb jij het uiteindelijk weer in orde gekregen als ik mag vragen?
Met de achterkant van een bijl op de draagarmen geslagen, en net zolang door geramd totdat de as eraf viel (chassis op de kop gezet). Later kon ik het overige deel van de bout eruit draaien.

Heeft me trouwens wel 2 draagarmen gekost..

Gebruikersavatar
Mous
Beginner
Beginner
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 16 jun, 2013 13:02

Bericht door Mous » za 31 aug, 2013 21:30

Lars Faber schreef:
Mous schreef:Hoe heb jij het uiteindelijk weer in orde gekregen als ik mag vragen?
Met de achterkant van een bijl op de draagarmen geslagen, en net zolang door geramd totdat de as eraf viel (chassis op de kop gezet). Later kon ik het overige deel van de bout eruit draaien.

Heeft me trouwens wel 2 draagarmen gekost..
Aha, letterlijk met de botte bijl dus! :lol:

Plaats reactie