Electrische ontsteking
Electrische ontsteking
Beste,
ik ben recent trotse eigenaar geworden van een Dyane 435.
(Momenteel ben ik deze opnieuw aan het opbouwen).
Echter werd me van verschillende kanten wijsgemaakt dat ik best voor een Electronische ontsteking zou gaan. Gezien de originele ontstekingen vaak de geest geven.
Wat zijn jullie ervaringen met electrische ontstekingen?
Is dit aan te raden? Kunnen jullie bepaalde producten aanbevelen?
Alvast héél erg bedankt voor de tips!
Groeten,
Dieter
ik ben recent trotse eigenaar geworden van een Dyane 435.
(Momenteel ben ik deze opnieuw aan het opbouwen).
Echter werd me van verschillende kanten wijsgemaakt dat ik best voor een Electronische ontsteking zou gaan. Gezien de originele ontstekingen vaak de geest geven.
Wat zijn jullie ervaringen met electrische ontstekingen?
Is dit aan te raden? Kunnen jullie bepaalde producten aanbevelen?
Alvast héél erg bedankt voor de tips!
Groeten,
Dieter
Wat wil je met je Dyaantje gaan doen??? Alleen s'zomers met mooi weer, dan zou ik er nu nieuwe contactpuntjes (en condensator) inzetten en lekker rijden de komende 3 jaar.
Eendjes hebben zeker 30 jaar rondgereden zonder electronica en mij hebben ze nooit in de steek gelaten.....
Wil je er dagelijks mee gaan rijden dan een elektronische ontsteking, uiteraard het liefst die van mij, maar die andere zijn ook goed hoor
Eendjes hebben zeker 30 jaar rondgereden zonder electronica en mij hebben ze nooit in de steek gelaten.....
Wil je er dagelijks mee gaan rijden dan een elektronische ontsteking, uiteraard het liefst die van mij, maar die andere zijn ook goed hoor
Waarom zijn puntjes onderhouds gevoeliger???? Oke het kost je een half uurtje werk in een dyaantje om de 10000km maar dan moet er zowieso een grote beurt uitgevoerd worden en het is je hobby of niet (als je zelf kunt sleutelen)....
Nogmaals als je hem (of haar) alleen gebruikt om s'zomers ermee te toeren, gewoon puntjes erinzetten..... is tie ook nog eens lekker origineel......
(Ik weet ik ben nu tegen mezelf wil graag een 1-2 spark verkopen (als jullie namen noemen doe ik het ook, maar dit is mijn mening)......
Voordeel van mijn ontsteking is dat de originele ontsteking kan blijven zitten dat kan met alle overige 2cv ontstekingen niet....... dus je hebt altijd een backup (kabeltjes wisselen duurt minder dan 1 minuut zou zelfs nog over een relais kunnen...)
Nogmaals als je hem (of haar) alleen gebruikt om s'zomers ermee te toeren, gewoon puntjes erinzetten..... is tie ook nog eens lekker origineel......
(Ik weet ik ben nu tegen mezelf wil graag een 1-2 spark verkopen (als jullie namen noemen doe ik het ook, maar dit is mijn mening)......
Voordeel van mijn ontsteking is dat de originele ontsteking kan blijven zitten dat kan met alle overige 2cv ontstekingen niet....... dus je hebt altijd een backup (kabeltjes wisselen duurt minder dan 1 minuut zou zelfs nog over een relais kunnen...)
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1928
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
persoonlijke mening:
puntjes moet je iets vaker naar kijken en even bijstellen. Als je de eend weinig gebruikt valt dit wel mee. electronische ontsteking hoef je nooit meer naar te kijken.
contactpuntjes kunnen stuk, en met een reservesetje achterin is dan ter plaatse te repareren. Electronische ontsteking gaat zelden stuk, maar als ie stuk is moet je afgesleept worden.
Daar ligt het er dus aan waar je naar toe wilt en of de ANWB daar komt. Wel eens met een eend naar de pyreneeën en weer terug gereden. Puntjes er in, reservesetje mee en je hebt verder niemand nodig. Van de eend die ik nu aan het restaureren ben ging de electronische ontsteking stuk en dan is het afslepen en unit opsturen ter reparatie. Daar zitten nu dus weer puntjes in.
Gr Rob
puntjes moet je iets vaker naar kijken en even bijstellen. Als je de eend weinig gebruikt valt dit wel mee. electronische ontsteking hoef je nooit meer naar te kijken.
contactpuntjes kunnen stuk, en met een reservesetje achterin is dan ter plaatse te repareren. Electronische ontsteking gaat zelden stuk, maar als ie stuk is moet je afgesleept worden.
Daar ligt het er dus aan waar je naar toe wilt en of de ANWB daar komt. Wel eens met een eend naar de pyreneeën en weer terug gereden. Puntjes er in, reservesetje mee en je hebt verder niemand nodig. Van de eend die ik nu aan het restaureren ben ging de electronische ontsteking stuk en dan is het afslepen en unit opsturen ter reparatie. Daar zitten nu dus weer puntjes in.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Als je nu eens goed zou lezen.... Bij mijn electronische ontsteking kan de orginele ontsteking gewoon blijven zitten, binnen de minuut heb je het kabeltje van de bobine omgewisseld en kun je dus weer verder op de orginele ontsteking. Je kunt het trouwens ook via een relais schakelbaar maken dan hoef helemaal de motorkap niet open, gewoon via het dashboard een schakelaartje omzetten..... Ik zelf heb het niet nodig gehad maar Erikjan had de pickup niet goed besvestigd waardoor de ontsteking geen signaal meer kreeg........ maar hij kon dus verder op zijn orginele ontsteking.......RobM schreef:persoonlijke mening:
Electronische ontsteking gaat zelden stuk, maar als ie stuk is moet je afgesleept worden.
Gr Rob
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2089
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Leuk woordspeling de pickup niet goed bevestigd aan de pickup
Maar inderdaad. De er zitten nu 2 verschillende elektronische ontstekingen op de pickup.
Je kan trouwens als je het niet vertrouwd en je kiest voor 123 altijd nog de originele ontsteking bij je reservewiel leggen. Je kan dan onderweg de originele er weer opsleutelen mocht hij stuk gaan. Nu moet ik wel zeggen dat ik inmiddels 60.000 km heb gereden met de 123 en pa 35.000 km deze draaien beide nog prima. Maar goed het is elektronica en het kan stuk ja. Zeker om dat het ook nog op een plek zit waar makkelijk olie terechtkomt bij lekkage.
De 1-2 spark bevalt me prima, je kan er leuk mee experimenteren. Het is super handig dat je drie vervroegingstabellen kan kiezen vanuit de cabine.
Ik heb wat problemen gehad met de montage van het plaatje aan het vliegwiel. Dit blijkt van gietijzer te zijn en de las heeft niet goed genoeg gehecht. Daardoor ben ik na 1000km het plaatje verloren en dan doet de ontsteking dus niets meer. Even 2 draadjes wisselen op de bobine en je rijdt weer. Nu zit het plaatje met een boutje vast met veerring en locktite gaat geen kant meer op.
Maar inderdaad. De er zitten nu 2 verschillende elektronische ontstekingen op de pickup.
Je kan trouwens als je het niet vertrouwd en je kiest voor 123 altijd nog de originele ontsteking bij je reservewiel leggen. Je kan dan onderweg de originele er weer opsleutelen mocht hij stuk gaan. Nu moet ik wel zeggen dat ik inmiddels 60.000 km heb gereden met de 123 en pa 35.000 km deze draaien beide nog prima. Maar goed het is elektronica en het kan stuk ja. Zeker om dat het ook nog op een plek zit waar makkelijk olie terechtkomt bij lekkage.
De 1-2 spark bevalt me prima, je kan er leuk mee experimenteren. Het is super handig dat je drie vervroegingstabellen kan kiezen vanuit de cabine.
Ik heb wat problemen gehad met de montage van het plaatje aan het vliegwiel. Dit blijkt van gietijzer te zijn en de las heeft niet goed genoeg gehecht. Daardoor ben ik na 1000km het plaatje verloren en dan doet de ontsteking dus niets meer. Even 2 draadjes wisselen op de bobine en je rijdt weer. Nu zit het plaatje met een boutje vast met veerring en locktite gaat geen kant meer op.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Om bij je puntjes te komen in een Dyane is heel wat meer werk dan met een 2CV. Je moet bij een Dyane eerst de voorbumper verwijderen. Dat is al gauw een extra half uur sleutelen vergeleken bij met een Eend.
Ik heb in mijn Dyane direkt een 123 geinstalleerd. De auto start beter, loopt beter en verbruikt minder benzine. Ik ben erg tevreden. Mocht de 123 ooit eens kapot gaan, dan komt er de volgende dag weer een nieuwe in.
Het enige nadeel van een 123 is dat je de puntjes niet hoeft te vervangen en dus niet kijkt of je olie radiator vervuilt is. Die moet je wel schoon houden want anders blaas je motor onherroepelijk een keer op. Elk voordeel hep dus z'n nadeel.
Ik heb in mijn Dyane direkt een 123 geinstalleerd. De auto start beter, loopt beter en verbruikt minder benzine. Ik ben erg tevreden. Mocht de 123 ooit eens kapot gaan, dan komt er de volgende dag weer een nieuwe in.
Het enige nadeel van een 123 is dat je de puntjes niet hoeft te vervangen en dus niet kijkt of je olie radiator vervuilt is. Die moet je wel schoon houden want anders blaas je motor onherroepelijk een keer op. Elk voordeel hep dus z'n nadeel.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
Ik had puntjes, en heb er 123 in laten zetten, de auto loopt mooier, rustiger en is iets zuiniger in gebruik. En het scheelt je wat sleutelwerk.
Geen eend, maar een Dyaantje (beige colorado)
http://dyaantje.blogspot.nl/
http://dyaantje.blogspot.nl/
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 187
- Lid geworden op: do 15 jul, 2010 20:18
- Locatie: watervliet
op le bon coin de franse marktplaats staat er een electronische ontsteking voor 40 euro
zou dit iets kunnen zijn?
http://www.leboncoin.fr/equipement_auto ... tm?ca=16_s
mvg
zou dit iets kunnen zijn?
http://www.leboncoin.fr/equipement_auto ... tm?ca=16_s
mvg
Zoals ik het lees is dit geen elctronische ontsteking.... (nou is Frans niet mijn beste vriend )elfried schreef:op le bon coin de franse marktplaats staat er een electronische ontsteking voor 40 euro
zou dit iets kunnen zijn?
http://www.leboncoin.fr/equipement_auto ... tm?ca=16_s
mvg
Hierbij wordt nog steeds gewoon gebruik gemaakt van de normale contactpuntjes alleen worden deze ontzien (lees er gaat minder stroom door waardoor ze (theoretisch) langer mee gaan).
Echter heb ik hier altijd mijn kanttekeningen bij..... Omdat er een zwakkere stroom door de contactpuntjes heengaat vervuilen ze eerder (ze branden niet meer schoon) en heb je naar mijn mening nog eerder kans op storing in de olierijke omgeving waar ze in een 2cv zitten (vooral bij een iets oudere motor)
Ik zou dit niet doen, voor mij levert het geen winst ten opzichte van de gewone puntjes...
Zoek eens op Velleman ontsteking dit is volgens hetzelfde principe.....