Ik kreeg dit weekend een scan van een leuke brief van de ANWB over de veiligheid van de eend;
ANWB Koningklijketoeristenbond
Wassenaarseweg 220
Postbus 93200
2509 BA 's Gravenhage
Telefoon 070 - 264126
Telex 32032
Telegramadres:
Touringclub Den Haag
9 januari 1978
Ons toestelnr.
2261/2276
Geachte Heer Stap,
Niet zonder meer kan worden gesteld of auto A t.o.v. auto B vèiliger
is of niet, aangezien in deze vele factoren een rol spelen.
De laatste jaren zijn naar het bestaan van die factoren uitgebreide
onderzoeken verricht en wordt getracht op een aantal een terzake dienend
antwoord te krijgen.
Andere punten zijn nog in het geheel niet onderzocht dan wel nog
niet onderkend of nog niet voldoende uitgediept reden waarom wij van
mening zijn dat met de grootst mogelijke terughoudendheid moet worden
gereageerd op kreten aIs onveilig, veilig enz.
Er mag bekend worden verondersteld dat er gezien door de optiek van
vandaag, a.h.w. een scheidingslijn loopt tussen actieve en passieve
veiligheid, waarbij echter het verloop van die scheidingslijn niet altijd
even duidelijk is aan te wijzen.
Onder tactieve veiligheid kunnen worden begrepen de voorzieningen die
het ontstaan van een aanrijding (kunnen) voorkomen.
Het zijn o.m.:
- Zo hoog mogelijke overdrachtsmogelijkheid van vertragende en richtingsveranderende
krachten.
- Goede beheersbaarheid in kritische situaties
b e stuurbaarhei d.
- Voertuigreactie conform de door de bestuurder
bewegingsreactie voertuig conform de door de
uitslag,maar ook bij storingen.
- Goede wendbaarheid, Waaraan verbonden geringe stuuruitslag.
- Goed, gevormde en geplaatste bestuurderszitplaats vooral voor wat betreft
de dosseerbaarheid van stuurinrichting en remsysteem, naar zeker
ook wat betreft het verkrijgen van informatie over o.a. de gevolgde
en te volgen weg.
- Gunstige eigenfrecluentie (derhalve ongelijk aan die waarvoor het
menselijk lichaam gevoelig is.
- Laag geluidsniveau in de frequenties waarvocr het
Onder passieve veiligheid begrijpen wij eigenlijk de voorzieningen,
van welke aard dan ook, bedoeld voor het zoveel mogeLijk voorkonen of
beperken van lichamelijk letsel bij het tot stand komen van een ongeval dit kan dus betrekking hebben op de inzittenden, maar evenzeer ook op
voetganger fietsers en - niet te vergeten - inzittende van een andere
auto.
De aandacht richtend op uw 2 CV typen (en de daarvan afgeleiden)kunnen stellen dat in de sector actieve veiligheid een groot aantal factoren
positief kunnen worden beoordeeld.
Met name dragen het veersysteem en het (ruim gedimensioneerde) remsysteem bij aan de goede beheersmogelijkheid van de auto.
Terzake van de passieve veiligheid staat het er zeker niet zo slecht
voor als men dikwijls suggereert; integendeel.
vooral bij z.g. frontare botsingen (liever gezegd botsingen aan de voorzijde, aangezien echt frontale botsingen weinig voorkomen) is de 2 CV door z'n geringe gewicht en zijn relatief grote deformatiemogelijkheden in het voordeel.
De maximum vertragingen onder gelijke omstandigheden liggen daardoor lager; zij bedragen b.v.. bij een recht-centrale botsing, bij een z.g.
frontal barrier crash t ca 33 g. Dit lijkt hoog, maar gerelateerd naar
dezelfde crashes met andere merken en typen auto, is het betrekkelijk
Iaag en geeft het in ieder geval een kans op overleving.
Bij botsingen in de flank geldt in negatieve zin het ontbreken van deformatieruimte; in positieve zin echter speelt ook hier weer de geringe
massa van het voertuig, hetgeen veel eerder zal leiden tot een zijdelingse
verplaatsing en - daardoor - geringere inwerking van deformerende krachten.
massa van het voertuig, hetgeen veel eerder zal leiden tot een zijdelingse
verplaatsing en - daardoor - geringere inwerking van deformerende krachten.
Het feit dat bij frontale botsingen de maximum vertraging relatief laag
ligt moet toegeschreven worden aan de in deze waarschijnlijk toevallige
bouwwijze van de auto. De opstelling van de versnellingsbak en de motor
is namelijk zo gekozen dat de rrenergie-afbouwrr geschiedt via de langsdragers
van het chassis, waarbij het voorste deel knikt en de stuurkolom
zich gelijktijdig in een richting vanaf de bestuurder beweegt en aldus
ruimte schept.
Aangenomen verder, dat de inzittenden de autogorder zo aan hebben, dat
ziJ inderdaad vrijwel op hetzelfde tijdstip aan de voertuigvertragingea
deelnemen hebben wij de situatie als eerder vermeld, n.1. dat er over-
Ievingskansen bestaan.
Onze ervaringen m.b.t" het gebruik van CitroËns van het behandelde
type zijn conform hetgeen bij de rrfrontal barrier testsrr waargenomen
werd.
In de vele tientallen miljoenen kilometers die wij met dit type auto
hebben afgelegd is geen enkele maal aan de orde geweest of wij op
grond van veiligheidsoverwegingen maatregelen moesten nemen
Hoogachtend
Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB
Expertisee Motorvoertui gen
veiligheid en de 2cv ANWB brief 1978
veiligheid en de 2cv ANWB brief 1978
tweeceevees zijn leuk!
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Deze brief klopt nu nog beter als in 1978,toen was er nog geen APK.Daardoor zijn de auto's kwalitatief beter geworden.In mijn ervaring heb ik vele ongevallen gezien met Atypes,waarvan er maar 1 dodelijk was.In de maastunnel reed de eend op de rechterbaan tussen 2 vrachtauto's en de achterste remde te laat en boste op de voorste.Daar zat die eend tussen,Het resultaat is denkbaar.Dit had je in geen enkele auto overleefd