bonkend geluid thv voetenbak

Alles in, over, rond en op de koets.
Plaats reactie
Frank1976
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 153
Lid geworden op: za 25 feb, 2012 19:53
Locatie: Velsen

bonkend geluid thv voetenbak

Bericht door Frank1976 » di 27 aug, 2013 11:23

Ik heb 'm maar even in dit gedeelte geplaatst omdat ik het hoor in de koets..

Tijdens het rijden over straatstenen, hobbels en drempels hoor ik een bonkend geluid ter hoogte van de voetenbak, passagierszijde, beetje bij de deurscharnieren in de buurt. Alsof er een zware stalen kogel op ijzer stuitert. Bij asfalt hoor ik niks. Als ik naast de eend sta en hem flink op en neer laat veren hoor ik het heel soms ook.

Ik heb al gekeken of de voorschermen ergens aanlopen oid, maar dat is niet het geval. Iemand bekend met dit geluid en deze kwaal? Kan het maar niet vinden en het stoort me enorm. :evil:

Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Re: bonkend geluid thv voetenbak

Bericht door bebe » di 27 aug, 2013 11:56

Frank1976 schreef:Ik heb 'm maar even in dit gedeelte geplaatst omdat ik het hoor in de koets..

Tijdens het rijden over straatstenen, hobbels en drempels hoor ik een bonkend geluid ter hoogte van de voetenbak, passagierszijde, beetje bij de deurscharnieren in de buurt. Alsof er een zware stalen kogel op ijzer stuitert. Bij asfalt hoor ik niks. Als ik naast de eend sta en hem flink op en neer laat veren hoor ik het heel soms ook.

Ik heb al gekeken of de voorschermen ergens aanlopen oid, maar dat is niet het geval. Iemand bekend met dit geluid en deze kwaal? Kan het maar niet vinden en het stoort me enorm. :evil:
Misschien de asbouten van de vooras eens een voor een losdraaien en aantrekken op 50 Nm?
Eendracht maakt macht.

vanVeller
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 302
Lid geworden op: do 29 jun, 2006 10:54
Locatie: Horssen (bij Druten)
Contacteer:

Bericht door vanVeller » di 27 aug, 2013 12:07

Hoe is de staat van je kantelmessen en trek-ogen??
Als je onder de eend ligt controleer gelijk de bevestigingen van de schokbrekers. Ook de bout van de schokbreker, deze kan bij een gegalvaniseerd chassis ook losgaan (normaal gaat deze vastroesten)
Méhari: Kratje, Tomaatje, nr4, Pimpel.
Méhari Gifkikker: 4x4 Voisin, 710cc VGS
2CV Chic met daarachter een Gobanna, Solex 3800(2x)

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » di 27 aug, 2013 12:23

Kan ook beweging in/werken van je plaatwerk van je koets zijn waardoor je ook dit soort geluiden krijgt, even de voetenbak controleren of deze niet aan het doorzakken is op het chassis.....
Laatst gewijzigd door LPGo op wo 28 aug, 2013 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » di 27 aug, 2013 12:43

lopen de aandrijfassen ook niet aan tegen het binnen scherm als je de auto inveert? (aangezien het alleen bij hobbelige wegen gebeurd) en zit die driehoekige plaat aan de vooras waar de schokdemper aan vast zit ook nog goed vast?
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Frank1976
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 153
Lid geworden op: za 25 feb, 2012 19:53
Locatie: Velsen

Bericht door Frank1976 » di 27 aug, 2013 13:05

Dank. Voor zover mijn technische kennis reikt zal ik naar jullie tips kijken.

Guro

Re: bonkend geluid thv voetenbak

Bericht door Guro » di 27 aug, 2013 22:49

Frank1976 schreef:Ik heb 'm maar even in dit gedeelte geplaatst omdat ik het hoor in de koets..

Tijdens het rijden over straatstenen, hobbels en drempels hoor ik een bonkend geluid ter hoogte van de voetenbak, passagierszijde, beetje bij de deurscharnieren in de buurt. Alsof er een zware stalen kogel op ijzer stuitert. Bij asfalt hoor ik niks. Als ik naast de eend sta en hem flink op en neer laat veren hoor ik het heel soms ook.

Ik heb al gekeken of de voorschermen ergens aanlopen oid, maar dat is niet het geval. Iemand bekend met dit geluid en deze kwaal? Kan het maar niet vinden en het stoort me enorm. :evil:
Duidelijk een Ethiopische verstekeling in je wielkast. Ook weleens gehad.

Gebruikersavatar
gelemotor
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 467
Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 12:42
Locatie: Beverwijk

Bericht door gelemotor » wo 28 aug, 2013 21:23

De voorspatborden kunnen aan de binnenzijde naast het rubber zitten op het chassis??

Ombuigen is mijn mening...

Gr, Luc
Duck your life

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » wo 28 aug, 2013 21:30

Ik zou toch ook ff controleren of het chassis niet geknikt of doorgezakt is... Zoek naar een knik of bobbel in de zijkant van het chassis in de buurt van de voorasbuis

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 28 aug, 2013 21:44

En check of die driehoekige plaat op de vooras niet bij inveren (draaien v/d plaat zelf dus) de voetenbak raakt
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » wo 28 aug, 2013 21:48

klapperen?

stuurkogels strakker zetten of nieuwe, in combinatie met je schokbrekers misschien het fijne dribbel werk niet meer aankunnen... zou ik in eerste instantie denken


r

Frank1976
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 153
Lid geworden op: za 25 feb, 2012 19:53
Locatie: Velsen

Bericht door Frank1976 » wo 28 aug, 2013 21:59

gelemotor schreef:De voorspatborden kunnen aan de binnenzijde naast het rubber zitten op het chassis??

Ombuigen is mijn mening...

Gr, Luc
Die heb ik bekeken, zitten netjes in de rubbers.

Frank1976
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 153
Lid geworden op: za 25 feb, 2012 19:53
Locatie: Velsen

Bericht door Frank1976 » wo 28 aug, 2013 22:01

Ramon schreef:klapperen?

stuurkogels strakker zetten of nieuwe, in combinatie met je schokbrekers misschien het fijne dribbel werk niet meer aankunnen... zou ik in eerste instantie denken


r
Het is een wringend geluid, niet echt een kraak. Alsof er iets zwaars op stuitert. Maar zaken strakker zetten enzo ben ik gewoon niet heel handig in. Ik denk dat ik maar even langs Ruimzicht rijd...

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1923
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » wo 28 aug, 2013 23:11

met de draairichting van de klok meedraaien, of je gaat naar ruimzicht, komt het ook goed.
tweeceevees zijn leuk!

Frank1976
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 153
Lid geworden op: za 25 feb, 2012 19:53
Locatie: Velsen

Bericht door Frank1976 » za 14 sep, 2013 09:03

Even bij Johan van Ruimzicht geweest. Hij kende het geluid ook niet. Heeft wat olie in de veerpotten gespoten. Het geluid is nu weg. Blij.

Plaats reactie