Ik ben ben een motorblok aan het opbouwen, er komt een nieuwe nokkenas en nokvolgers in. Het bedrijf waar deze weg komen kan ook de timing tussen nokkenas en krukas controleren en eventueel goed zetten.
Volgens het verhaal zit er af fabriek tot 6 graden verschil tussen verschillende blokken waardoor het ene blok veel beter loopt als het andere.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Nokkenas timing
- André Post
- Heavy user
-
- Regelmatige poster
- Contacteer:
Bij mijn 650 en 710 blok zijn de nokkenassen getimed. Er zijn zeker verschillen in de nokkenassen. Ik weet niet of VGS ook losse getimde nokkenassen levert, misschien een mailtje waard.
Méhari: Kratje, Tomaatje, nr4, Pimpel.
Méhari Gifkikker: 4x4 Voisin, 710cc VGS
2CV Chic met daarachter een Gobanna, Solex 3800(2x)
Méhari Gifkikker: 4x4 Voisin, 710cc VGS
2CV Chic met daarachter een Gobanna, Solex 3800(2x)
- Erikjan
- Heavy user
- Contacteer:
Ze leveren ook losse nokkenassen en ik moet de krukas eerst inleveren dan wordt de timing goed gezet tenopzichte van die krukas. Een nokkenas moet getimed worden met de krukas waar hij mee gaat draaien anders heeft het geen zin er zit ook verschil in de krukassen
Ik ben benieuwd heb er vandaag 1 besteld. Wordt vervolgd.
Erikjan schreef:Ze leveren ook losse nokkenassen en ik moet de krukas eerst inleveren dan wordt de timing goed gezet tenopzichte van die krukas. Een nokkenas moet getimed worden met de krukas waar hij mee gaat draaien anders heeft het geen zin er zit ook verschil in de krukassen
Heb je uiteindelijk een standaard besteld of kun je bij hem ook snellere- of koppel-nokkenassen bestellen???
- Erikjan
- Heavy user
- Contacteer:
Ben voor standaard gegaan.
Het bedrijf waar ik heb besteld levert ook snelle maar gaf het advies dit niet te doen voor mijn relatief zware pickup ook om dat ik nog al eens met een kar rijdt. Zijn verhaal is dat het altijd een compromis is. Als je wint op hoog toeren gebied lever je onderin pks in.
Kwam ook nog een uitdraai tegen op een ander tuning site van een motor met bigbore en snelle nokken as. Als ik mijn grafiek naast deze leg (van de zelfde testbank) dan zie je dat tot 5200 toeren mijn bigbore exact het zelfde vermogen heeft met de standaard versleten nokkenas. Daar boven heeft de motor met snelle nokkenas 1,5 pk meer. Ik ga nog even de uitdraai op zoeken van pa maar die had zelfs met de standaard nokkenas en bigbore set al ruim 31,5 pk.
Ik vond het de meerkosten niet waard.
De bovenste grafiek (blauwe lijn) is mijn pickup de onderste grafiek (rode lijn) een bigbore blok met snelle nokkenas.
Het bedrijf waar ik heb besteld levert ook snelle maar gaf het advies dit niet te doen voor mijn relatief zware pickup ook om dat ik nog al eens met een kar rijdt. Zijn verhaal is dat het altijd een compromis is. Als je wint op hoog toeren gebied lever je onderin pks in.
Kwam ook nog een uitdraai tegen op een ander tuning site van een motor met bigbore en snelle nokken as. Als ik mijn grafiek naast deze leg (van de zelfde testbank) dan zie je dat tot 5200 toeren mijn bigbore exact het zelfde vermogen heeft met de standaard versleten nokkenas. Daar boven heeft de motor met snelle nokkenas 1,5 pk meer. Ik ga nog even de uitdraai op zoeken van pa maar die had zelfs met de standaard nokkenas en bigbore set al ruim 31,5 pk.
Ik vond het de meerkosten niet waard.
De bovenste grafiek (blauwe lijn) is mijn pickup de onderste grafiek (rode lijn) een bigbore blok met snelle nokkenas.