centrifugaal koppeling
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 386
- Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
- Locatie: meetjesland
centrifugaal koppeling
De centrifugaal koppeling van de dyane is waarschijnlijk versleten. Nu alles openligt wil ik deze graag vervangen.
Dus ik heb samen met nog wat onderdelen ook een nieuwe "ring met schoenen" gekocht.
Nu past de nieuwe ring niet in het vliegwiel. De diameter is te groot.
Ik heb de schoenen al zo gelijk mogelijk wat afgeslepen. De ring past nu, met een weinig moeite, wel in het vliegwiel. Eens hij daar zit kan ik ze met de hand niet draaien. Dit lukt wel nog als de ring maar voor de helft in het vliegwiel zit.
Hoeveel wrijving mag daar zijn? Of moet dit echt vlot kunnen draaien?
Dus ik heb samen met nog wat onderdelen ook een nieuwe "ring met schoenen" gekocht.
Nu past de nieuwe ring niet in het vliegwiel. De diameter is te groot.
Ik heb de schoenen al zo gelijk mogelijk wat afgeslepen. De ring past nu, met een weinig moeite, wel in het vliegwiel. Eens hij daar zit kan ik ze met de hand niet draaien. Dit lukt wel nog als de ring maar voor de helft in het vliegwiel zit.
Hoeveel wrijving mag daar zijn? Of moet dit echt vlot kunnen draaien?
Re: centrifugaal koppeling
Er mag helemaal geen wrijving zijn, pas als de motor toeren begint te maken wijken de schoenen naar buiten en door de wrijving wordt de aandrijving tussn bak en motor gemaakt...voeteir schreef:De centrifugaal koppeling van de dyane is waarschijnlijk versleten. Nu alles openligt wil ik deze graag vervangen.
Dus ik heb samen met nog wat onderdelen ook een nieuwe "ring met schoenen" gekocht.
Nu past de nieuwe ring niet in het vliegwiel. De diameter is te groot.
Ik heb de schoenen al zo gelijk mogelijk wat afgeslepen. De ring past nu, met een weinig moeite, wel in het vliegwiel. Eens hij daar zit kan ik ze met de hand niet draaien. Dit lukt wel nog als de ring maar voor de helft in het vliegwiel zit.
Hoeveel wrijving mag daar zijn? Of moet dit echt vlot kunnen draaien?
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2688
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 386
- Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
- Locatie: meetjesland
Ja dat zou kunnen. Maar waar kan ik de nominale afmetingen en gewichten van de "ring" terugvinden?Joos schreef:Ik ben benieuwd naar je ervaringen.
Als de "nul-afstand" kleiner is dan nominaal, en het gewicht van de koppelingsschoenen groter is dan nominaal, zal de koppeling toch bij een lager toerental gaan ingrijpen?
Volgens de RTA mag je hier niet aan schuren en/of vijlen om de uitlijning van het geheel niet aan te tasten. Onbalans kan vibraties veroorzaken. Volgens hen zou het zich vanzelf wel op elkaar inslijpen. ?? Verder geen gegevens kunnen vinden.
Er zijn wel 2 diktes ringen met schoenen voor de 12/18 pk en voor de zwaardere ami en 2cv6 modellen. Daar zit een paar mm in.
Er zijn wel 2 diktes ringen met schoenen voor de 12/18 pk en voor de zwaardere ami en 2cv6 modellen. Daar zit een paar mm in.
diverse Citroens, wat anders.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 386
- Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
- Locatie: meetjesland
Niet schuren is voor mij al te laat. De koppeling was anders langs geen kanten in het vliegwiel te krijgen.AZL57 schreef:Volgens de RTA mag je hier niet aan schuren en/of vijlen om de uitlijning van het geheel niet aan te tasten. Onbalans kan vibraties veroorzaken. Volgens hen zou het zich vanzelf wel op elkaar inslijpen. ?? Verder geen gegevens kunnen vinden.
Er zijn wel 2 diktes ringen met schoenen voor de 12/18 pk en voor de zwaardere ami en 2cv6 modellen. Daar zit een paar mm in.
Ik weet in elk geval waar ik moet zoeken als ik trilling heb...
Wat is de RTA? Dat zegt mij niets.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1060
- Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
- Locatie: Hasselt
- Contacteer:
De RTA is de Revue Technique de l'Automobile. Een franse vraagbaak
Schuren hoeft geen probleem te zijn natuurlijk, zolang je maar alle schoentjes even dik maakt. Als je daar op let moet je niet zozeer bang zijn van radiaalkrachten of onbalans, maar de nulspeling blijft volgens mij behoorlijk kritisch.
Ik heb hier vanmiddag nog even over nagedacht, als de radiale verplaatsing van de schoentjes gaat volgens de wet van hooke, als gevolg van de centripetale/centrifugale kracht, is de verplaatsing dus een functie van het kwadraat van het toerental.
Concreet betekent dat dat als je nieuwe nulspeling nog maar de helft van de originele nulspeling is, de koppeling al zal aangrijpen op een kwart van het originele toerental?!

Schuren hoeft geen probleem te zijn natuurlijk, zolang je maar alle schoentjes even dik maakt. Als je daar op let moet je niet zozeer bang zijn van radiaalkrachten of onbalans, maar de nulspeling blijft volgens mij behoorlijk kritisch.
Ik heb hier vanmiddag nog even over nagedacht, als de radiale verplaatsing van de schoentjes gaat volgens de wet van hooke, als gevolg van de centripetale/centrifugale kracht, is de verplaatsing dus een functie van het kwadraat van het toerental.
Concreet betekent dat dat als je nieuwe nulspeling nog maar de helft van de originele nulspeling is, de koppeling al zal aangrijpen op een kwart van het originele toerental?!
1977 Mehari
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 386
- Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
- Locatie: meetjesland
Ik maak mij niet zoveel zorgen over de nulspeling. Er is namelijk een minimum toerental nodig om de veerkracht te overwinnen.Joos schreef: Schuren hoeft geen probleem te zijn natuurlijk, zolang je maar alle schoentjes even dik maakt. Als je daar op let moet je niet zozeer bang zijn van radiaalkrachten of onbalans, maar de nulspeling blijft volgens mij behoorlijk kritisch.
Ik heb hier vanmiddag nog even over nagedacht, als de radiale verplaatsing van de schoentjes gaat volgens de wet van hooke, als gevolg van de centripetale/centrifugale kracht, is de verplaatsing dus een functie van het kwadraat van het toerental.
Concreet betekent dat dat als je nieuwe nulspeling nog maar de helft van de originele nulspeling is, de koppeling al zal aangrijpen op een kwart van het originele toerental?!
Op deze pagina staat dat de koppeling opengaat bij een toerental van ongeveer 750.
http://www.armisoft.nl/autotechniek/cit ... issie.html
Dus vanaf 750 toeren is de kracht groot genoeg om de veerkracht te overwinnen en gaat de koppeling open. Als de nulspeling dan 1mm of 4mm is, maakt dit niet uit. Bij slijtage van de schoenen moeten de veren iets verder naar buiten maar het toerental zal nooit minder dan 750 zijn.
Het gewicht van het "beleg" is volgens mij verwaarloosbaar in alle formules. Dit kunnen we makkelijk te weten komen. Moet het toerental bij een zo goed als versleten koppeling veel hoger zijn om aan te grijpen dan bij een nieuwe koppeling?
We zouden dit eventueel kunnen vaststellen op een draaibank. Een nieuwe koppeling inspannen en kijken bij welk toerental deze opengaat en dat vergelijken met een versleten koppeling. In theorie moet de nieuwe eerder opengaan.