alternatieve bobine voor de 2cv

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Captain Krimson
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 791
Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 13:01
Locatie: Hengelo

Bericht door Captain Krimson » ma 4 feb, 2013 16:59

bij puntjes kunnen de puntjes bij stilstaande motor op elkaar staan, in dat geval krijgt als het contact aan staat de bobine continu stroom (hetgeen niet goed is voor de bobine en niet goed voor de puntjes)

zo heb ik het althans altijd begrepen

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » ma 4 feb, 2013 17:05

Dat probeer ik dus te vertellen!!!

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » di 5 feb, 2013 18:50

azuiper schreef:Hoi,

even de feiten van de 2 bobines op een rijtje :

- Silent Hektik : 2.2 Ohm
- Accell (en dus ook Ecas) art. 140405 : 3.0 Ohm

Volgens Ecas-site "heeft dezelfde weerstand als de originele bobine" leid ik af dat de originele citroen 2CV bobine dus 3.0 Ohm heeft.

Ik weet echter niet of je dan ongestraft een andere bobine met weerstand 2.2 Ohm kunt gebruiken ??? Wie weet dat wel ? :oops:
Ik dacht dat een originele zwarte bobine een primaire weerstand heeft van 5 ohm.
Eend voor allen, allen voor eend..

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » di 5 feb, 2013 22:39

zwarte bobine op mijn buro + multimeter = 3,9 ohm :D :D

of je ongestraft kunt gebruiken.... waarmee....

puntjes is geen probleem, 123 en co weet ik niet maar denk het wel...

Leen
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 1 mar, 2009 18:46
Locatie: Gouda
Contacteer:

Bericht door Leen » wo 2 okt, 2013 09:30

Ik kwam hier om mijn licht op te doen over een evt meer robuste bobine. De aloude is prima, maar als er beter is, why not.

Wat schetst mijn verbazing, het topic word gebruikt om ten koste van 123ignition, 12spark te promoten.

Jammer.... dat had ik niet verwacht.

Wat betreft de bobine's. De primaire weerstand bepaald de maximale stroom die door de bobine gaat. Een zwarte orginele bobine heeft een weerstand van 3,3 ohm. Met een gewone 123 ontsteking kunt u ook een bobine van 2,2 ohm gebruiken.

Ik gebruik trouwens zelf nog steeds gewone orginele zwarte bobine's. Tuuk er is wel eens een ''zwakke serie'' van de band gerold maar de bobine's die valleo nu levert bevallen prima.

Leen

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » wo 2 okt, 2013 12:37

Leen schreef:Ik kwam hier om mijn licht op te doen over een evt meer robuste bobine. De aloude is prima, maar als er beter is, why not.

Wat schetst mijn verbazing, het topic word gebruikt om ten koste van 123ignition, 12spark te promoten.

Jammer.... dat had ik niet verwacht.

Leen
Sorry Leen, nog een keer het topic lezende lijkt het er erg op dat ik mijn ontsteking zit te promoten, dit heb ik echter niet bewust gedaan... Ik spreek alleen over de ervaringen die ik heb opgedaan met mijn ontsteking
en de diverse bobines.

Ik zelf heb nog nooit een 123 ontsteking in handen gehad of in een van mijn auto's gebruikt, dus ik ga hierover ook geen uitspraken doen, ik ga hier alleen uit op ervaringen en bevindingen die andere mensen gedaan hebben, waarop ik dan mijn (bescheiden) mening geef ik neem aan dat dit mag....

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1913
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » wo 2 okt, 2013 13:19

Leen schreef: De primaire weerstand bepaald de maximale stroom die door de bobine gaat.
Dat is natuurlijk zo bij stilstaande motor. Maar als de motor draait dan staat er een wisselspanning op de bobine en dan wordt de stroom door de bobine bepaalt door het aantal windingen en de kern die er in zit. De waarde van de spoel; de zelfinductie. Je kan aan de hand van de zelfinductie de stroom door de spoel uitrekenen. Daar zijn wel formules voor maar die gelden als de aangeleverde spanning een sinus is.



Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Leen
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 1 mar, 2009 18:46
Locatie: Gouda
Contacteer:

Bericht door Leen » wo 2 okt, 2013 13:55

Dat klopt idd als je heel erg kort de bobine laad. De wet van Lenz is daarop dan van toepassing. Echter in een auto gebruiken we echter het fly-back principe waarbij we de bobine in verzadiging gestuurd word. Als de bobine eenmaal in verzadiging is, werkt de zelfinductie niet meer tegen en word het dus een weerstand...

Met andere woorden, de laadtijd van een bobine is dusdanig lang dat daardoor de zelfinductie niet meer van toepassing is...

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » wo 2 okt, 2013 17:47

Jongens jullie maken het veel te moeilijk....

Ik redeneer veel makkelijker (en mijn ontsteking ook, sorry niet als promotie bedoelt).....


A) De bobine krijgt voor een bepaalde tijdsduur stroom toegevoerd van je accu (of dynamo zo jullie willen).
De tijd die de bobine stroom toegevoerd krijgt heet de dwelltijd (vrij vertaald "laadtijd").
B) als de dwelltijd verstreken is dan moet de stroom zo snel mogelijk van de bobine gehaald worden,
hoe sneller hoe beter, (dit samen met de dwelltijd bepaald de kracht van de vonk)..


Alleen zijn hier haken en ogen aan.
- De redenatie hoe langer je stroom op de bobine zet hoe krachtiger de vonk wordt gaat niet op,
een bobine kan maar een bepaalde hoeveelheid stroom opnemen anders wordt de stroom alleen nog maar omgezet in warmte...
vandaar dat de dwelltijd nog al nauw luisterd, (afhankelijk van de voltage die je toevoerd) bij de originele ontsteking
wordt de overtollige stroom opgevangen door de condensator, een electronische onsteking heeft deze niet waardoor het dus
redelijk nauw luistert, (je moet denken aan hondersten van secondes)

- Een ander punt is dat je niet te snel je bobine weer opnieuw stroom mag geven, anders krijgt de bobine geen kans om een vonk (af) te maken
dit heet sparkduration (vrij vertaald de tijd die de bobine nodig heeft om een krachtige vonk te maken)
Geef je een bobine te vlug opnieuw stroom dan wordt er dus geen goede vonk geproduceerd.
(V8-ten met een verdeler hebben hievan nogal eens last bij hogere toeren)


Moeilijker moet je het echt niet maken......

Zo en nu terugkomend op de begin vraag, wat is nu een goede bobine..... dan zeg ik je bobine is zo goed als je ontsteking is......



Net zoals een goede formule 1 auto niets waard is in de handen van een slechte chauffeur...
Laatst gewijzigd door LPGo op wo 2 okt, 2013 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » wo 2 okt, 2013 22:01

Alternatieve bobines voor een 2cv.......

Dit werkt op 1-2-Spark, geen idee of dit op andere ontstekingen werkt (sorry ook dit is geen promotie alleen een vaststelling).

Afbeelding
I'm using a Fiat double coil, with a 3,3 ohm 100W resistor (it has only 0,5 ohm resistance by itself and would try to draw a HUGE current)

Deze zit in een Poolse 2cv........ de klant wilde dit zo.......


Onderstaande ben ik nu aan het testen voor een Australische klant; 4 stuks nog wel voor twin spark aansturing. Het bijzondere is dat dit logic bobines zijn deze worden door 5 volt aangestuurd en niet door 12 volt..... de bobine kan dus vlak bij de bougie geplaatst worden zodat er minder storing van de bougiekabels ontstaat.
Deze hier zijn "LS2 truck coils". Hieronder een filmpje van mijn test omgeving.
Ondertussen ben ik aan het wachten op bougiekabels zodat ze in mijn test eend kunnen... 8) 8) 8)

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... Ob60w9GM-c

Dit werkt ook deze manier met penbobines waarbij de bobine direct op de bougie zit,
binnenkort ga ik zelf een BMW 1200GS in mijn eend inbouwen, hierop zitten penbobines, die ga ik dus ook aansturen, hierbij heb je dus helemaal geen bougiekabels meer....


Onderstaande bobines zitten nu niet in een 2cv maar uiteraard kan dit net zo goed in een 2cv.......

originele bobines van een Suzuki GS 400X aangestuurd..... motorfiets van mijn vrouw
https://www.youtube.com/watch?v=TkeT6RO ... detailpage


en hier een universele Bosch bobine i.c.m. verdeler in de Peugeot 205 van mijn stiefzoon.. in een eend moet je 2 stuks gebruiken, omdat je geen verdeler hebt..
Bosch nummer 0221119027
Afbeelding
filmpje ervan rijdend in de auto, op 6:29min zie je de bobine zitten...


https://www.youtube.com/watch?v=cv1V9Qlgv3I


Hoop dat dit genoeg alternatieve bobines voor een 2cv zijn.....

Ducksen
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1275
Lid geworden op: di 30 aug, 2005 22:05
Locatie: Zierikzee
Contacteer:

Bericht door Ducksen » vr 29 nov, 2013 14:02

Iemand een idee waar je die gele bobine kunt kopen in NL met die gele bougiekabels?? zag hem wel bij ecas staan voor 95 pond.
Who let the duck out!!
2cv6 '86 custom 'Bibiche'
Mini cooper '11

Gebruikersavatar
gelemotor
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 467
Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 12:42
Locatie: Beverwijk

Bericht door gelemotor » zo 1 dec, 2013 15:34

[
Wat schetst mijn verbazing, het topic word gebruikt om ten koste van 123ignition, 12spark te promoten.

Leen[/quote]

Sorry Leen, nog een keer het topic lezende lijkt het er erg op dat ik mijn ontsteking zit te promoten, dit heb ik echter niet bewust gedaan... Ik spreek alleen over de ervaringen die ik heb opgedaan met mijn ontsteking
en de diverse bobines.
______________________________________________________________
Als meelezer in deze materie heb ik ook geen moment het gevoel gehad dat dit reclame was , alleen ook begrepen dat er een verschil werd gemaakt tussen de ene en de andere...
Voor mij is de conclusie trouwens : stoer, ook nog een beetje Harley op m'n eend! en dan nog geel ook !!!
Ga eraan denken als bij mij ooit de zwarte met 123 het begeeft...
Lpgo geeft gewoon info is mijn idee....no problem

Gr, Luc
Duck your life

Le Patron
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 331
Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
Locatie: Ophemert
Contacteer:

Dyna

Bericht door Le Patron » ma 2 dec, 2013 08:49

Ducksen schreef:Iemand een idee waar je die gele bobine kunt kopen in NL met die gele bougiekabels?? zag hem wel bij ecas staan voor 95 pond.
Als je die gele monteer doe het dan zoals het moet met een openloop bobine!
En niet zoals in hun voorbeeld.

Neem anders een Dyna met gesloten loop, dat is wel handiger. Hierover is al eens gesproken en geeft perfect resultaat.

http://www.lepatron.nl/catalog/product_ ... _id=100443
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Re: Dyna

Bericht door LPGo » ma 2 dec, 2013 12:13

Nou dit is pas reclame :wink: :wink: , maar ik ben het met je eens, lijkt me o.a. OOK geen verkeerde bobine..... het gaat erom dat je storingsvrij kunt rijden.....TOCH; daarom ben ik ook aan mijn ontsteking begonnen....

p.s. alleen jammer dat de aansluitinge naar 1 kant wijzen, geeft toch gedoe met de bougiekabels (onnodig langer) bij een 2cv. bij een Patron is dit misschien beter toepasbaar...

Le Patron
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 331
Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
Locatie: Ophemert
Contacteer:

kabels

Bericht door Le Patron » ma 2 dec, 2013 13:56

Reclame? Ik deel mijn ervaring zal maar zeggen. De kabels maak ik trouwens in elke lengte en van 7 of 8 mm dik, das dus geen probleem.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/

Plaats reactie