long ratio versnellingsbak
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 175
- Lid geworden op: do 27 jan, 2011 21:48
- Locatie: Gent
- Contacteer:
long ratio versnellingsbak
iemand ervaring met de long ratio versnellingsbak uit nederland?
welke motor gebruik je ermee?
welke motor gebruik je ermee?
dyane 6 1974
dyane 6 1981 (papieren)
2cv AZ 1965 (restaureren)
2cv charleston 1985 (custom project)
dyane 6 1981 (papieren)
2cv AZ 1965 (restaureren)
2cv charleston 1985 (custom project)
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2156
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Heb ongeveer 60.000km ervaring met een lange bak.
Heb hem om laten bouwen tijdens de revisie met het idee bigbore te monteren.
Door omstandigheden is dit pas na 50.000km gebeurd, en heb ik dus 50.000 km gereden met een standaard 602 blok met 9:1 compressie. De motor trekt dit niet en de topsnelheid ging van 120 naar 100km/h. Ik heb het gecompenseerd met een maat kleinere band.
Nu heb ik een aantal maanden terug de big bore set als nog gemonteerd. En dan is z'n lange bak wel fijn. Weer gewoon 120 maar dan met iets minder toeren. De bigbore trekt de lange bak perfect. Zelfs met een caravan er achter.
Het verschil in vermogen.
met de standaard cilinders had ik 26pk en 37Nm op de testbank.
met de bigbore is dit 31 pk en 43,6Nm geworden
Heb je een standaard motor raad ik het je niet aan, hooguit als je een lichte lage auto hebt. De Burton van pa rijd met lange bak en standaard motor wel prima.
Mijn ervaring is dat je niet harder gaat door een lange bak alleen maakt de motor iets minder toeren op top snelheid. Maar herrie blijft het even goed wel.
Heb hem om laten bouwen tijdens de revisie met het idee bigbore te monteren.
Door omstandigheden is dit pas na 50.000km gebeurd, en heb ik dus 50.000 km gereden met een standaard 602 blok met 9:1 compressie. De motor trekt dit niet en de topsnelheid ging van 120 naar 100km/h. Ik heb het gecompenseerd met een maat kleinere band.
Nu heb ik een aantal maanden terug de big bore set als nog gemonteerd. En dan is z'n lange bak wel fijn. Weer gewoon 120 maar dan met iets minder toeren. De bigbore trekt de lange bak perfect. Zelfs met een caravan er achter.
Het verschil in vermogen.
met de standaard cilinders had ik 26pk en 37Nm op de testbank.
met de bigbore is dit 31 pk en 43,6Nm geworden
Heb je een standaard motor raad ik het je niet aan, hooguit als je een lichte lage auto hebt. De Burton van pa rijd met lange bak en standaard motor wel prima.
Mijn ervaring is dat je niet harder gaat door een lange bak alleen maakt de motor iets minder toeren op top snelheid. Maar herrie blijft het even goed wel.
720CC met lange bak lijkt mij een goede combinatie.
Het koppel van de motor kan dit makkelijk aan.
Met een te korte bak zou je enkel teveel toeren kunnen draaien.
Maar wat voor doel heb je voor ogen ?
In welk a-type komt de motor, wil je een lichte snelle wagen of juist trekkracht voor caravan of terrein ?
Het koppel van de motor kan dit makkelijk aan.
Met een te korte bak zou je enkel teveel toeren kunnen draaien.
Maar wat voor doel heb je voor ogen ?
In welk a-type komt de motor, wil je een lichte snelle wagen of juist trekkracht voor caravan of terrein ?
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 175
- Lid geworden op: do 27 jan, 2011 21:48
- Locatie: Gent
- Contacteer:
een gewone 2pk, maar ik wil gewoon wat extra pit. en een ietwat hogere top. zijn alle versnellingen "uitgerokken"? of gaat het juist om de 4e versnelling? is die dan gelijk aan die van de dyane of ami8?
dyane 6 1974
dyane 6 1981 (papieren)
2cv AZ 1965 (restaureren)
2cv charleston 1985 (custom project)
dyane 6 1981 (papieren)
2cv AZ 1965 (restaureren)
2cv charleston 1985 (custom project)
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2156
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Naar wat ik begrepen heb is de eindoverbrenging langer dus alle versnellingen zijn langer.
Je heb nog 2 mogelijkheden. Een Dyane bak die is iets langer, ook is er een nog langere bak mogelijk dan wordt hij samengesteld uit een combinatie van onderdelen uit
2 typen versnellingsbakken.
als je meer pit wil moet je geen lange bak nemen. De trekkracht wordt juist minder.
Sneller kan je wel mits je motor genoeg power heeft om op toeren te komen. met 720 moet dan wel lukken denk ik.
Met de big bore 650 kom je nog niet boven de 120 met lange bak. Met korte bak wel maar dan zit je weer snel aan je max toerental.
En ik bedoel dan wel de snelheid op de tomtom de teller liegt er meestal wel een stuk of 4 a 5
Je heb nog 2 mogelijkheden. Een Dyane bak die is iets langer, ook is er een nog langere bak mogelijk dan wordt hij samengesteld uit een combinatie van onderdelen uit
2 typen versnellingsbakken.
als je meer pit wil moet je geen lange bak nemen. De trekkracht wordt juist minder.
Sneller kan je wel mits je motor genoeg power heeft om op toeren te komen. met 720 moet dan wel lukken denk ik.
Met de big bore 650 kom je nog niet boven de 120 met lange bak. Met korte bak wel maar dan zit je weer snel aan je max toerental.
En ik bedoel dan wel de snelheid op de tomtom de teller liegt er meestal wel een stuk of 4 a 5
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 175
- Lid geworden op: do 27 jan, 2011 21:48
- Locatie: Gent
- Contacteer:
de long ratio waarover ik het heb is samengesteld uit 2 versnellingsbakken.Erikjan schreef:Naar wat ik begrepen heb is de eindoverbrenging langer dus alle versnellingen zijn langer.
Je heb nog 2 mogelijkheden. Een Dyane bak die is iets langer, ook is er een nog langere bak mogelijk dan wordt hij samengesteld uit een combinatie van onderdelen uit
2 typen versnellingsbakken.
als je meer pit wil moet je geen lange bak nemen. De trekkracht wordt juist minder.
Sneller kan je wel mits je motor genoeg power heeft om op toeren te komen. met 720 moet dan wel lukken denk ik.
Met de big bore 650 kom je nog niet boven de 120 met lange bak. Met korte bak wel maar dan zit je weer snel aan je max toerental.
En ik bedoel dan wel de snelheid op de tomtom de teller liegt er meestal wel een stuk of 4 a 5
de opzet zou zijn om iets beter te trekken en bij hogere snelheid in lagere toeren te kunnen rijden. ik hoop ergens dat de 720 kan compenseren met de langere overbreningen om toch beter te kunnen trekken + hogere snelheden aan kleiner toerental
als dat zo niet is, of verwaarlossbaar kan ik beter opteren voor een dyane bak
dyane 6 1974
dyane 6 1981 (papieren)
2cv AZ 1965 (restaureren)
2cv charleston 1985 (custom project)
dyane 6 1981 (papieren)
2cv AZ 1965 (restaureren)
2cv charleston 1985 (custom project)
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
- Locatie: koudekerk ad rijn
@ pieter, ja gaat perfect! heb jaren zo gereden, maar je moet wel een goede, sterke visamotor hebben, ik denk (als je er nog geen hebt) je beter een big bore set op je blok kan zetten (goedkoper en makkelijker). Een visablok draait ook minder makkelijk toeren (is ook afhankelijk van je ontstekings computer) dus je topsnelheid gaat niet per definitie omhoog.
visa ombouw lijkt makkelijker dan t is. maar daar heb ik in het verleden al genoeg over geschreven.
greetzzzzzzzzz
Rusty
visa ombouw lijkt makkelijker dan t is. maar daar heb ik in het verleden al genoeg over geschreven.
greetzzzzzzzzz
Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400
Ik heb een volgens de verkoper goed Visa blok met niet te veel Km. Er zit alleen geen ontsteking bij maar ik weet niet of ik daar rouwig om moet zijn. Ik kan een 123 of een ontsteking van LPGo monteren. Misschien maakt de motor dan makkelijkere toeren. Ik wil het vermogen niet gebruiken om te racen maar om wat makkelijker te cruisen. In mijn huidige Ami is de versnellingsbak echt gaar en begint het blok nu heel aardig te lekken, ook via een keerring bij de rechteras. Dus ik heb de keuze: 1 de Visa motor met een "nieuwe" lange bak of 2 de pakkingen van de eendmotor vervangen met een "nieuwe" eendbak. Gevoelsmatig heb ik een voorkeur voor 1. Ik moet dan nog wel een ontsteking en carburateur regelen.
Niets heeft zoveel haast, dat het onveilig kan
Als je niet het onderste uit de kan wilt halen van je Visa motor dan kun je gewoon
een 2cv carburateur nemen, als je het goed wilt doen kun je iets grotere sproeiers
monteren......
p.s. ik heb afgelopen zaterdag nog mijn ontsteking gemonteerd op een Visa motor van een lid van de Amivereniging, de Ami waar de Visa motor inzit gaat straks op LPG lopen.
een 2cv carburateur nemen, als je het goed wilt doen kun je iets grotere sproeiers
monteren......
p.s. ik heb afgelopen zaterdag nog mijn ontsteking gemonteerd op een Visa motor van een lid van de Amivereniging, de Ami waar de Visa motor inzit gaat straks op LPG lopen.
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2156
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Je kan nog een combinatie maken van een 2cv bak met de eindoverbrenging van een dyane 6 dan heb je de langste bak.LPGo schreef:Ik zou graag wel eens willen weten wat jullie een long ratio versnellingsbak noemen en welke tandwielen er dan inzitten.......
Bij mijn weten is de Ami 8/dyane 6 de langste bak (4e versnelling).......
Ben benieuwd....
Dat is de bak die longratio wordt genoemd.
Die is niet standaard geleverd maar het schijnt wel te passen.
Op http://cats-citroen.com/citroen_atypes/ ... tions.html
Kun je die bak ook selecteren en het verschil in verhouding zien.
Als je een standaard 2cv met am2 motor selecteert en de ami 8 bak kiest is het optimaal volgens de berekening.
De standaard 2cv bak is te kort en de 2cvbak met dyane 6 eindoverbrenging te lang.
Volgens deze calculator is een longratio bak nog te kort voor een standaard visa motor in een 2cv. De snelheid bij het maximale toerental van de motor is dan 116 km/h.