Aangepast 2cv rijden

Alles over het heerlijke eendrijden.
Hermanske
Beginner
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: za 2 nov, 2013 17:31
Locatie: Middelbeers

Aangepast 2cv rijden

Bericht door Hermanske » za 2 nov, 2013 18:08

Beste 2cv fans,

Ik heb een vraag aan jullie.
Ik ben sinds mijn 3e of 4e helemaal 2cv gek.
Nu 20 jaar later heb ik sinds 5 jaar mijn rijbewjjs.
En heb een eigen aangepaste auto. Maar helaas is dit geen 2cv :(
Ondanks dat blijft mijn passie voor deze auto enorm groot.
Zelf ben ik nu ook een aantal weken lid van de 2cvclub.
En daar zeggen ze dat het makkelijk moet kunnen om een eend aan gepast te krijgen. Als dit werkelijk zou kunnen zou ik dat natuurlijk super gaaf vinden.
Ik rijd zelf met handgas en handrem en heb een automaat. En daar ligt net het punt. Want ik kan namelijk niet net als een gezond iemand met mijn voet de koppeling bedienen omdat ik deze niet kan bewegen. Nu zeiden ze op de club dat dit makkelijk op te lossen is met een centrifugaal koppeling. Zodat ik niet hoef te ontkoppelen maar wel gewoon schakelen. En dat is opzich met een pookje ofzo wel bij het stuur te maken. Nu zeiden ze daar dat ik dit hier op het forum ook maar eens voor moest leggen. Om te kijken of iemand misschien nog meer ideeën heeft. Ik heb enkele foto's van mijn huidige aanpassingen bijgevoegd zodat jullie ongeveer kunnen zien hoe het er nu uitziet.
Ik hoop op reacties van jullie en dat hiermee alsnog mijn droom om ooit in een 2cv te rijden in vervulling kan gaan.

Groetjes,
Bart
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
tinouck
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1028
Lid geworden op: za 14 jul, 2007 01:53
Locatie: Amsterdam

Bericht door tinouck » za 2 nov, 2013 22:37

Je kunt je andere been/voet wel gebruiken?

ik zag pasgeleden dat engelse programma van fuzz en zijn maat die oude auto's in ere herstellen, een soort omkeer systeem voor Gas/Remmen
Aangepast voor de eigenaar, maar ook zo dat zijn familie ermee kon rijden.
De pendalen konden omhoog/omlaag geklapt worden naar believe.

Succes!

Hermanske
Beginner
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: za 2 nov, 2013 17:31
Locatie: Middelbeers

Bericht door Hermanske » za 2 nov, 2013 22:40

Hallo tinouck,

Nee ik kan beiden voeten niet bewegen.
Bij mijn huidige auto kunnen de pedalen ook neergeklapt worden zodat iemand anders er mee kan rijden.

Gebruikersavatar
tinouck
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1028
Lid geworden op: za 14 jul, 2007 01:53
Locatie: Amsterdam

Bericht door tinouck » za 2 nov, 2013 22:49

Hermanske schreef:Hallo tinouck,

Nee ik kan beiden voeten niet bewegen.
Bij mijn huidige auto kunnen de pedalen ook neergeklapt worden zodat iemand anders er mee kan rijden.
@Hermanske , ik ben eigelijk geheel niet technisch :oops: , maar dit was mij opgevallen in dat programma.
Ik neem aan dat jij dan zo'n systeem zal hebben in je huidige auto, hij is in ieder geval frans :wink: :wink:
Ik weet wel dat een Centifugaal koppeling alleen werkt in de 1e en 2e versnelling, bv met optrekken /file rijden.
Er is ooit al eens een topic over geweest (maar er is eea gewist ivm ruimtegebrek destijds).

Succes!

brammie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 22 dec, 2008 20:18
Locatie: langweer

Bericht door brammie » za 2 nov, 2013 23:37

Ja er zijn al meerdere topics hierover op dit forum
Zoek die ook ff op

Handgas bouwen is geen probleem
Stuurbekrachtiging is ook te doen, kost goed geld maar daar heb je miss hien subsidie voor.
Remmen met een remhandel ook geen probleem is te maken

Maar nu het hekele punt
Met een centifugaalkoppeling kan je niet rijden als een automaat
In zijn 1e ja dat wel
Maar met overschakelen heb je echt die koppeling nodig

Maar ik denk dan eens verder
Mensen bouwen visa motoren, gs motoren in eenden
Met eenden versnellingen er achter dus..
Een eend motor met gs bak moet ook kunnen
En de gs is ook met automaat geleverd

Dus conclusie
Heel veel denk en puzzelwerk
Heel veel uitvoerwerk
Heel veel zoekwerk
En heel veel kosten

Maar alles kan gemaakt worden

Ps in zuidamerika schijnt een bedrijf te zijn die variomatic bakken maakt voor eenden
Maar ik geloof niet dat iemand al reacties op meerdere mails hebben gehad
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5253
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 2 nov, 2013 23:44

Je kunt een vacuum gestuurde koppeling monteren, we hebben ooit in frankrijk een ami bak met zo'n vacuumzuiger gevonden. Voor de grap nhebben we dit gemonteerd op een eend. Hij werd via een elektrische klep op het spruitstuk van onderdruk voorzien. De klep werd bediend met een knopje dat we op de versnellingspook monteerden. Het werkte prima. Dus die optie is er. Kijk ook eens naar het programma Car SOS van national geographic daar hebben ze eens een Ford Zephir aangepast.
Succes
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
tinouck
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1028
Lid geworden op: za 14 jul, 2007 01:53
Locatie: Amsterdam

Bericht door tinouck » za 2 nov, 2013 23:49

Dat Programma bedoel ik , met Fuzz en Tim
daar zag ik ook die speciale pedalen set.

@ Brammie, ik meen dat er een heel stuk text verloren is gegaan ?!
(ivm plaatsgebrek op t forum)

brammie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 22 dec, 2008 20:18
Locatie: langweer

Bericht door brammie » za 2 nov, 2013 23:54

Dit is iig 1 topic erover
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=594 ... rachtiging
Gaat meer over stuurbekrachtiging maar staat meer nuttigs in
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1948
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » zo 3 nov, 2013 13:09

Het is in een eend gewoon mogelijk, met wat oefening, geduld en precisie, om te schakelen zonder de koppeling te gebruiken!

Uit de versnelling trekken is geen probleem, bij het inschakelen moet je er voor zorgen dat het toerental van de motor overeenkomt met dat van de beoogde versnelling. Bij het opschakelen is dit makkelijk, je laat je gas los, trekt de pook uit de versnelling en je drukt heel lichtjes de pook tegen de volgende versnelling. Mij het terugzakken van het toerental moet hij op een gegeven moment overeen komen waarna hij gewoon in de volgende versnelling valt. Bij terugschakelen moet je tussengas geven!

Alleen vanuit stilstand is dit niet mogelijk, bij het stoplicht zou je de motor uit moeten zetten en in zijn 1 starten. Een centrifugaalkoppeling zou hierbij helpen!

Succes in ieder geval. Een automatische gs-bak zou ook moeten kunnen, maar ik kan helaas niets vinden over deze variant...

Succes!

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » zo 3 nov, 2013 20:19

Dan zou je inderdaad een C-matic moeten nemen. Dat is een automaat met koppelomvormer die je zelf schakelt. Een 3-bak.
Geen idee of een 2cv motor daar voldoende vermogen voor heeft, mogelijk dat het kan.

Hermanske
Beginner
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: za 2 nov, 2013 17:31
Locatie: Middelbeers

Bericht door Hermanske » zo 3 nov, 2013 22:20

Hoi Allemaal,

Bedankt voor de vele goede reacties.
Ik laat ze op de club eens een keer lezen aan mede fans die al wat technischer zijn met de eend als ik. En wie weet komen we er dan wel uit. Mocht het inderdaad mogelijk zijn deze manieren dan laat ik het weten.
alvast heel hartelijk bedankt.

groetjes,
Bart

2Camargue
Beginner
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 30 jun, 2013 23:09
Locatie: Friese Land

Bericht door 2Camargue » zo 3 nov, 2013 23:50

tinouck schreef:Dat Programma bedoel ik , met Fuzz en Tim
Je bedoeld Car Rescue op Discovery.

Anders ga is praten met een gespecialiseerd bedrijf . Waaienberg of zo

Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » ma 4 nov, 2013 07:20

Dat Argentijnse bedrijf heet Savoia Cars en heeft een agent in Frankrijk zitten. http://www.savoiacars.com/
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

brammie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 22 dec, 2008 20:18
Locatie: langweer

Bericht door brammie » ma 4 nov, 2013 08:36

Schakelen zonder koppeling is leuk als je kabel geknapt is
Maar in rare situaties niet echt veilig en praktisch

Houd de discussie hier ook maar op gang met je clubvrienden
Altijd leuk om te zien of iemand het nu eindelijk gaat redden bij savoia
En of er nu eindelijk een automaateend komt

Vermogen zit je wel mee met een automaatbak
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin

Captain Krimson
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 791
Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 13:01
Locatie: Hengelo

Bericht door Captain Krimson » ma 4 nov, 2013 12:21

Om te schakelen zonder te ontkoppelen met een gewone koppeling (in dit geval een centrifugaal i.v.m. wegrijden) moet je tegelijk gas doseren en schakelen. Amerikaanse vrachtwagenchauffeurs deden dat vroeger, op youtube vind je wel filmpjes daarvan, daar hoor je regelmatig flink geknars. Als je dat met je handen moet doen dan hou je geen hand over om te sturen. Behalve dat is het inderdaad in druk verkeer best ingewikkeld om dat goed te blijven doen. Daarnaast zal je versnellingsbak af en toe flinke klappen krijgen. Een vacuümgestuurde koppeling lijkt me een beter idee.

Plaats reactie