Visa cylinders en koppen + keuze onderblok / afbouw

Alles over visa-conversies.
Plaats reactie
AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Visa cylinders en koppen + keuze onderblok / afbouw

Bericht door AK350 » za 20 apr, 2013 15:11

Ik heb een kaal Visa V06-665 blok aangeschaft;
onderblok cylinders+koppen (ik heb geen visa ontsteking, carburateur etc.)

Nu wil ik deze verder afbouwen voor in een 2cv.

Een optie zou zijn een aangepast 2cv onderblok aan te schaffen en hier de Visa cylinders op te monteren.

Past hier een 2cv en/of visa spruitstuk op en welke carburateurs zou ik kunnen gebruiken ?
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Re: Visa cylinders en koppen + keuze onderblok / afbouw

Bericht door LPGo » za 20 apr, 2013 16:49

AK350 schreef:Ik heb een kaal Visa V06-665 blok aangeschaft;
onderblok cylinders+koppen (ik heb geen visa ontsteking, carburateur etc.)

Nu wil ik deze verder afbouwen voor in een 2cv.

Een optie zou zijn een aangepast 2cv onderblok aan te schaffen en hier de Visa cylinders op te monteren.

Past hier een 2cv en/of visa spruitstuk op en welke carburateurs zou ik kunnen gebruiken ?
Ontsteking kan ik je mee helpen 1-2-Spark. Visa spruitstuk zou moeten passen lijkt mij.
2cv spruitstuk weet ik niet (het Visa spruitstuk is een beetje variabel gemaakt dus dat is aan te passen. Carburateur zou ik van Visa nemen die is beter afgestemd op de grotere inhoud. 2v kan ook maar is voor mijn gevoel niet ideaal je laat wat vermogen liggen.

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » zo 21 apr, 2013 02:17

De 1-2 spark lijkt mij een mooie optie.
Zeker omdat ik het blok voor mijn te bouwen raid eend wil gebruiken en niet weet wat voor brandstofkwaliteit ik in Afrika / Azie tegenkom.
De programmeerbare ontstekingscurves kunnen dan een uitkomst zijn.

Onderblok ben ik nog niet uit, Betrouwbaarheid is zeer belangrijk.

Van dit laatste model visablok heb ik gelezen dat de legering zwakker is en daardoor het carter kwetsbaarder.
Een eerder model 630 visa carter zou misschien ook passen ?
De aangepaste 2cv carters worden ook al met touareg e.d. gebruikt, voordeel is dat ik dan ook eenvoudig een 2e ontsteking als backup kan plaatsen.

(Als versnellingsbak denk ik aan een Mehari versnellingsbak met Quaife differentieel)
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Gebruikersavatar
Peter v G
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 413
Lid geworden op: za 18 jun, 2005 13:05
Locatie: Veghel

Bericht door Peter v G » zo 21 apr, 2013 07:02

Ga je raid's doen waar meerdere 2cv's aan meedoen?
En zou je eventueel van anderen hun spares willen gebruiken dan zou ik alles zo eenvoudig mogelijk houden zodat uitwisselen mogelijk is.
Ook alles wat extra is is een extra zorg of het wel heel blijft.......
Met bijvoorbeeld de Touareg Trail is al gebleken dat de lichste auto vaak het verst komt.
De VGS blokken hebben zich ondertussen bewezen en mocht het toch noodzakelijk zijn, eenvoudig te vervangen omdat er verder 2cv onderdelen worden gebruikt. Bij een visa conversie wordt het al weer lastiger.
- Blauwe Burton, `86 reborn `07.

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » zo 21 apr, 2013 14:00

Hallo Peter,

Ik wil een wereldreis gaan maken met de 2cv.
Door Afrika / Azie. Onderdelen zal ik onderweg nauwelijks kunnen krijgen, dus zal voornamelijk op een betrouwbare lichte 2cv aangewezen zijn en de minimale reservedelen die ik zelf mee kan slepen.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » do 23 mei, 2013 23:23

Het Visablok is gedemonteerd, Cylinders en koppen zien er vrij goed uit.
Helaas bleek de Visa krukas defect; Big end lager stuk.
Wel jammer want ik zag dat ik de Visa krukas ook had kunnen laten aanpassen zodat deze in een 2cv onderblok past.

Alles word dus op een aangepast 2cv onderblok verder afgebouwd, met 2cv krukas / nokkenas.

Bijkomend voordeel aan de Visa v06-665 koppen/motor is dat deze op 95 ongelood mag rijden.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1792
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » vr 24 mei, 2013 08:59

AK350 schreef:Hallo Peter,

Ik wil een wereldreis gaan maken met de 2cv.
Door Afrika / Azie.

:shock: WOW :shock: Dat verdient (t.z.t. dan wel een eigen draadje of blog). Hou ons op de hoogte!

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » vr 24 mei, 2013 09:14

Ja, ik houd jullie zeker op de hoogte, ik zal als ik verder ben nog foto's posten van bouw 2cv en motor.

Tijdens de reis zelf moet ik nog zien of ik een blog of iets kan bijhouden, moet nog uitzoeken hoe ik dat het makkelijkst doe.

Maar zal zeker ook hier blijven posten, zal onderweg ook wel eens hulp of advies in moeten winnen. Maar probeer alles zo degelijk mogelijk aan te pakken
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

vanVeller
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 302
Lid geworden op: do 29 jun, 2006 10:54
Locatie: Horssen (bij Druten)
Contacteer:

Bericht door vanVeller » vr 24 mei, 2013 09:38

Tegenwoordig is overal internet te vinden, de inhaalslag in Afrika met internet is enorm snel gegaan. Gelukkig weten ze niets van beveiliging en kan je zo via WiFi internet gebruiken.
Tijdens mijn laatste keer Touareg Trail heb ik Facebook gebruikt en dat ging super, iedereen krijgt het automatisch in het nieuwsoverzicht en reacties geven gaat simpel.
Méhari: Kratje, Tomaatje, nr4, Pimpel.
Méhari Gifkikker: 4x4 Voisin, 710cc VGS
2CV Chic met daarachter een Gobanna, Solex 3800(2x)

2Camargue
Beginner
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 30 jun, 2013 23:09
Locatie: Friese Land

Bericht door 2Camargue » zo 3 nov, 2013 13:32

Persoonlijk zou ik uit de Sahara en contreien blijven. Gezien de onrust die daar heerst . Anders kon je wel is 4 jaar onderweg zijn :P

Plaats reactie