Restauratie '85 charleston

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Roel l'Hiver
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door Roel l'Hiver » zo 6 jan, 2013 10:37

Bas r schreef:Er staan nog genoeg eenden te koop die wat liefde kunnen gebruiken! :D
Wij hebben 15 jaar terug ook al eens een eend gerestaureerd, het voelt weer helemaal oud en vertrouwd.
Lekker simpel en leuk om te doen.
Ik ben net klaar ;-) klikkerdeklik
2CV Spécial, 1985, orga 2977, bleu des tropiques

Bas r
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Bas r » zo 6 jan, 2013 10:56

Ik ben net klaar klikkerdeklik
Wow, die ziet er als nieuw uit, mooi werk zeg!

Kan me niet voorstellen dat je na zo'n mooi eindresultaat er niet aan denkt om ooit nog een andere eend te beginnen (andere kleur of model) :wink:
'85er 2CV Charleston
Vorig project: Geen eend maar blijft wel drijven:
http://www.woodworking.nl/showthread.ph ... w-Runabout

2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door 2cvmaarten » zo 6 jan, 2013 11:20

Ziet er goed uit Bas!
Citroen 2cv6 special 1986

Bas r
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Bas r » zo 3 nov, 2013 18:12

Helaas is het me vanwege tijdsgebrek niet gelukt om hier een compleet restauratie verslag van mijn eend te plaatsen.
Omdat ik tijdens het restaureren van mijn eend ontzettend veel informatie op dit forum terug heb kunnen vinden ga ik toch proberen in het kort nog een overzicht te posten.
'85er 2CV Charleston

Bas r
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Bas r » zo 3 nov, 2013 19:05

Nadat het chassis terug opgebouwd is was het de bedoeling om de koets terug in orde te gaan brengen.
Tijdens het demonteren van de eend kwamen we toch meer roest tegen dan verwacht.
Na wat berichten hierop het forum gelezen te hebben over hoe te werk te gaan en waar op te letten waren we van plan om er zelf aan te gaan beginnen.
Echter viel de hoeveelheid werk en de aanschafprijs van een goed lasapparaat zo tegen dat we dit maar bleven uit stellen.

Nadat er ruim een maand niet meer aan de eend gewerkt was vanwege het toch wel moeilijke laswerk heb ik de knoop doorgehakt en besloten om iemand te zoeken die deze klus voor ons wilde klaren.

Volgende probleem, waar vindt je iemand die plaats heeft en voldoende kennis van een eend om hier aan te beginnen?, op het forum natuurlijk!
Snel een berichte geplaatst en al snel reageerde Duckknutsel hierop.
Na wat enthousiasten reacties van hem gehoord te hebben waren we er van overtuigd dat hij het laswerk voor ons in orde kon brengen.

Enige nadeel, 200km rijden., maar ja, je moet er iets voor over hebben.
Aangezien het bijna Pinksteren was hadden we afgesproken de eend op 2e pinksterdag te brengen, wat moet je anders op zo'n dag?.
s' Morgens vertrokken met alleen de koets op de aanhanger.

Eenmaal aangekomen bij Duckknutsel werden we al opgewacht met een lekkere bak koffie en een warme houtkachel.
Wat een leuke knutselschuur hebben die jongens! overal waar je kijkt zie je eend.
Na samen de koets bekeken te hebben kwamen we tot de conclusie dat er eigenlijk nog meer onderdelen vervangen moesten worden.
De bedoeling was dat het goed moet zijn, dus dat moet dan maar.

Ongeveer een maand later kregen we een seintje dat het laswerk klaar was en de nieuwe onderdelen netjes in de epoxy primer gespoten waren.
Het enige wat we zelf nog moesten doen was de koets terug op halen.
Na het zien van de koets waren we toch wel overtuigd, dit hadden we zelf nooit zo goed kunnen doen, en zeker niet in deze korte tijd.

Hieronder nog wat foto's van het laswerk voor en na.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
'85er 2CV Charleston

Bas r
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Bas r » zo 3 nov, 2013 19:32

De bedoeling was eigenlijk om de eend terug de originele kleuren te gaan geven zoals hij ooit uit de fabriek kwam.
Het zou dan een rood zwarte charleston worden.

Doordat de kosten al veel hoger opgelopen waren dan verwacht moest ik een keuze gaan maken wat ik met de lak wou gaan doen.
Wil ik de eend helemaal kaal gaan schuren en compleet laten spuiten dat zou dit vanwege de koste een meerder jaren plan gaan worden.
Of ga ik hem netjes met een roller zelf lakken en laat ik de kleur zoals hij is.

Na wat posts van andere forumleden te hebben gelezen zag ik dat je met een roller best een mooi resultaat kan krijgen.
Uiteindelijk hebben we er dus voor gekozen om hem zelf met een roller te schilderen.
Ook waren we intussen steeds meer gaan wennen aan de kleur met als gevolg dat we besloten hem zo te houden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
'85er 2CV Charleston

Bas r
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Bas r » zo 3 nov, 2013 19:47

Nadat de eend weer volledig opgebouwd was kwam natuurlijk het grote moment, het starten van de motor.
Bij het opbouwen van de motor hadden we al een aantal dingen vernieuwd waaronder:, bril-rubbers, oliefilter, luchtfilter, bougies en benzineleiding.

Tot onze grote verbazing sloeg de motor meteen aan, ondanks dat hij ruim 10 jaar stil gestaan had.
Helaas was de vreugde van korte duur.

http://www.youtube.com/watch?v=QosIISdy ... e=youtu.be

Na wat informatie gewonnen te hebben via dit forum kwamen we erachter dat er waarschijnlijk meer versleten was dan we verwacht hadden.
Uiteindelijk bleek de benzinevlotter volledig verrot te zijn waardoor de nieuwe benzineleiding al meteen dicht zat.
De brandstofpomp had er weinig zin meer in, acceleratiepomp haperde, carburateur zoog langs alle aasjes valse lucht enz.

Er zat dus niets anders op dan maar weer te investeren in nieuwe onderdelen.
Dus maar meteen een gereviseerde carburateur, nieuwe brandstofpomp, nieuwe tankvlotter, nieuwe contactpuntjes en condensator andere bobine en diverse pakkingen besteld.
Alles gemonteerd, kleppen gesteld, ontsteking gesteld en het motortje loopt al een stuk beter.
Alleen de carburateur moest nog afgesteld worden.
Dit zou de eendenboer in Esbeek voor ons doen waar we ook de gereviseerde carburateur gehaald hadden.
'85er 2CV Charleston

Bas r
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Bas r » zo 3 nov, 2013 20:15

Aangezien de eend nu ver klaar was en het bijna tijd werd om de eend opnieuw te schorsen (jaar na aankoop) besloten we wat extra tijd in de eend te stoppen in de hoop er een pak op te kunnen krijgen.

Bij het controleren van alle onderdelen liepen we nog tegen wat problemen aan.
Knipperlichten voor wilde niet altijd even goed werken.
Door ophoping van modder in het spatbord hadden de knipperlicht units hun beste tijd wel gehad.
Ook het rubberen verloop onder op de benzinetank was aardig hard geworden.
Bij het monteren van de gordels hadden we gezien dat deze erg gerafeld waren, dit en de andere punten kwamen natuurlijk nooit door de keuring.

Om te voorkomen dat hij hierop afgekeurd word alles maar nieuw besteld en gemonteerd.
enige waar de eend nog op afgekeurd kon worden was het co2 gehalte.
Omdat de carburateur nog niet goed was afgesteld liep de eend nog niet zo lekker.
Maar we kunnen de carburateur pas af laten stellen als we naar de eendenboer mogen
rijden.
En dit mag weer niet zonder apk, dus eerst maar naar de keuring.

Afgelopen disdag eerst een afspraak gemaakt bij het Rdw voor herinslag van het chassis nummer.
Dit heeft verder geen problemen opgeleverd.

Afbeelding

Keurig netjes in de rechter achterpoot geslagen.

Vervolgens afgelopen vrijdag naar de apk keuring hier in het dorp.
Ondanks dat de motor stationair niet lekker liep was het co2 percentage slechts 2%, dat mag 4.5% zijn.

Het enige wat de keurmeester aan te merken had was dat de stofhoezen aan het wiel niet goed afsloten.
Ik had er de oude originele slangklemmen rond zitten maar deze zaten eigenlijk niet goed.
Vervolgens heeft de keurmeester er 2 tail-rips rond getrokken en hiermee was de eend na 10 jaar weer goed gekeurd.

Na vandaag zelf een poging gedaan te hebben om de carburateur wat af te stellen met de co2 schroef en stationair schroef loopt hij al een stuk beter.
Aangezien het mooi weer was ook maar meteen en klein ritje gedaan.

Precies 1 jaar na aankoop rijden we eindelijk met de eend rond.
Wat rijdt hij heerlijk! fijn om na 20 jaar weer terug een eend te hebben.
Binnenkort gaan we een mooie foto reportage maken, tot dan moeten jullie hem met de onderstaande doen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
'85er 2CV Charleston

deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door deusjevo » zo 3 nov, 2013 20:52

Mooi verhaal en project!
Veel plezier met je eend.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » ma 4 nov, 2013 18:00

Ja een leuk verhaal en de kleur is best mooi.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Ramon
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 4 nov, 2013 20:51

goed behandelen nr is zo niet meer leesbaar op die plek...

duck-tuc
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door duck-tuc » vr 31 jan, 2014 00:27

even uit het oog verloren,
maar dat ziet er goed uit, is deze nu echt met de roller gedaan?
ziet er in ieder geval zeer goed uit !!!

Plaats reactie