Gaaf man is het die oranje??jrutjes schreef:Zo na een tijdje twijfelen, inlezen en rondmailen. Ga ik a.k. weekend naar een acadyane kijken. Deze is van iemand die ook op dit forum zit. De advertentie staat hier ook in "markt". Nu ga ik de auto ook nog eens op de brug zetten. En em nog eens na laten kijken.
Zenuwen enzo, nou ik hoop dat ik met de gevonden "buyers guide" en eind kom.
[beginner] Aanschaf 2cv bestel.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 323
- Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Citroen 2CV Dolly XG-BF-84
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 323
- Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Neem de aankooptips door en gebruik deze kan je eigenlijk geen miskoop doen. Heb even gekeken op markt. Dat ziet er hartstikke leuk uit die Aca. Als het idd zo is in zoals in de omschrijving lijkt het me een leuke auto. Bodemplaten zijn pas vernieuwd dus dat zal wel goed zijn. Let alleen op het chassis. Vooral de voorzijde, er zijn eend rijders die hun eend verkopen als ze een chassiswissel zien aankomen.... let daar op.jrutjes schreef:Neen, het is die witte, de advertentie heet "super acadyane", wel spannend om als leek naar een auto te gaan kijken.
Mensen nog tips?
Citroen 2CV Dolly XG-BF-84
Mijn plan is eigenlijk als volgt!
1st zaterdag maar eens gaan kijken, de auto kan bij een lokale garage op de brug, hier wel ik a.h.v. aankooptips de auto es goed bekijken.
Daarna wil ik nog een paar andere aca's bekijken.
En voor ik overga tot aankoop wil ik een keuring bij een "echte eendengarage".
Is dit een slim plan?
1st zaterdag maar eens gaan kijken, de auto kan bij een lokale garage op de brug, hier wel ik a.h.v. aankooptips de auto es goed bekijken.
Daarna wil ik nog een paar andere aca's bekijken.
En voor ik overga tot aankoop wil ik een keuring bij een "echte eendengarage".
Is dit een slim plan?
LoLa: Wel van naam verandert maar niet minder Gek!
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 323
- Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Niet helemaal, als die eend echt zo is als omschreven is de kans groot dat iemand anders hem koopt als je eerst naar andere gaat kijken. En goede aca's zijn schaars of heel duur. Als je niets vreemd ziet en hij schakeld goed motor loopt goed hoef je hem denk ik niet te laten keuren. Het probleem zit hem in de roest op de bodem en dat kan je zelf ook wel beoordelen.jrutjes schreef:Mijn plan is eigenlijk als volgt!
1st zaterdag maar eens gaan kijken, de auto kan bij een lokale garage op de brug, hier wel ik a.h.v. aankooptips de auto es goed bekijken.
Daarna wil ik nog een paar andere aca's bekijken.
En voor ik overga tot aankoop wil ik een keuring bij een "echte eendengarage".
Is dit een slim plan?
Citroen 2CV Dolly XG-BF-84
-
- Moderator
- Berichten: 2566
- Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
- Locatie: aarde
Als leek naar een auto kijken is spannend ja. De beste tip is al gegeven, neem iemand mee die kennis van zaken heeft, ook op het gebied van verborgen gebreken.
Qua roest is de onderkant van de voetenbak een lastig punt, omdat die door kan zijn geroest zonder dat dat direct zichtbaar is. (valt wel te checken)
Is die door, dan is de bovenplaat van het chassis vaak ook niet meer 100%.
Een slecht chassis is best te redden, maar dit betekent wel veel werk.
Check bijv. de zijkanten van de chassisbalken ter hoogte van het stuurhuis of deze enigszins bol staan, dit is een indicatie van de staat van het chassis en dus van de hoeveelheid werk die je te wachten staat. Plaatwerk rondom is te vervangen en de staat daarvan boeit dus niet zoveel.
Maar ik moet niet te niet te negatief denken, ga eerst eens kijken. En laat je dan vooral niet tegenhouden door negatieve verhalen van golfrijders en andere mensen met slechte smaak in je straat! Je rijdt toch eend voor je zelf en niet voor de buren!
Succes!
Qua roest is de onderkant van de voetenbak een lastig punt, omdat die door kan zijn geroest zonder dat dat direct zichtbaar is. (valt wel te checken)
Is die door, dan is de bovenplaat van het chassis vaak ook niet meer 100%.
Een slecht chassis is best te redden, maar dit betekent wel veel werk.
Check bijv. de zijkanten van de chassisbalken ter hoogte van het stuurhuis of deze enigszins bol staan, dit is een indicatie van de staat van het chassis en dus van de hoeveelheid werk die je te wachten staat. Plaatwerk rondom is te vervangen en de staat daarvan boeit dus niet zoveel.
Maar ik moet niet te niet te negatief denken, ga eerst eens kijken. En laat je dan vooral niet tegenhouden door negatieve verhalen van golfrijders en andere mensen met slechte smaak in je straat! Je rijdt toch eend voor je zelf en niet voor de buren!

Succes!
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams
Douglas Adams
Heel goed! Laat je vooral niet gekmaken! Zowel door de mensen die roepen dat je t niet moet doen, als door de mensen die roepen dat je t wel moet doen. T lijkt me inmiddels wel duidelijk dat je je zinnen op een besteleend/dyane hebt gezet, dus ik ben er van overtuigd dat t goed gaat komen.jrutjes schreef:Dat is dan toch jammer, ik ga rustig kijken en eventueel verder kijken. Als ik em misloop is dar jammer ga ik verder zoeken
KIJKEN KIJKEN, spannend hoor!
Hoooi,
WIj hebben vandaag naar een Acadyane gekeken
! Oei oei, wat zijn ze leuk. Stukkie gereden (kolere dat is wennen) schokerig maar we kwamen vooruit
http://www.2cv.nl/markt/advertenties/55 ... site=2cvnl
Nou ik heb er onder gelegen, ik heb er omheen gelopen, ik heb alles bekeken. Wat kan ik er over vertellen.
- Het chassis zit in de tectiel dit is niet zo lang geleden gebeurt.
- Hij komt uit 87
- Er zijn een aantal schokkende roestplekken, En in de laadruimte is de bodemplaat linksvoor doorgeroest,
- De bumper heeft ooit eens een tik gehad, hierdoor zit er iets scheef
- De uitlaat is doorgebroken,
- Motor hapt een beetje lucht, waardoor er wat vermogen verloren gaat. (ofzoiets, dit snap ik nog niet)
- Bij goed doorremen, maakt de auto een krakend/piepend geluid. Zouden dat de veerpoten zijn? De garagehouder vertelde dat dit geen kwaad kon,
- ONder de raamrubbers zat een beetje roest, niet heel erg,
Ik heb wat foto's gemaakt deze zijn te vinden op:
http://members.home.nl/jrutjes/
Het zijn alleen de lelijke foto's jullie weten wel hoe de rest eruit ziet! Nu de hele postieve dingen:
- Helemaal droog
- Volgens mij/garagehouder/eigenaar was het chassis hard
- Nieuwe deurtjes, achter en zijkant
- Audio ingebouwd
- Voetenbak helemaal droog en volgens mij hard
- Geen/weinig speling in het stuur
- Schakelen (voor zover ik dat kon) leek mij ook in orde.
- Nieuwe Michelin Banden
En ja voor de rest, is het niet gelukt er met verstand naar te kijken, je hart is verloren en je wil em het liefst meteen meenemen! Aaargh ik wil hem zo ophalen, maar eerst nog maar eens ergens anders gaan kijken.
Wie kan mij helpen? Moet ik het doen? Is het een goed ogend bakkie? Hij is zooooo leuk!
WIj hebben vandaag naar een Acadyane gekeken


http://www.2cv.nl/markt/advertenties/55 ... site=2cvnl
Nou ik heb er onder gelegen, ik heb er omheen gelopen, ik heb alles bekeken. Wat kan ik er over vertellen.
- Het chassis zit in de tectiel dit is niet zo lang geleden gebeurt.
- Hij komt uit 87
- Er zijn een aantal schokkende roestplekken, En in de laadruimte is de bodemplaat linksvoor doorgeroest,
- De bumper heeft ooit eens een tik gehad, hierdoor zit er iets scheef
- De uitlaat is doorgebroken,
- Motor hapt een beetje lucht, waardoor er wat vermogen verloren gaat. (ofzoiets, dit snap ik nog niet)
- Bij goed doorremen, maakt de auto een krakend/piepend geluid. Zouden dat de veerpoten zijn? De garagehouder vertelde dat dit geen kwaad kon,
- ONder de raamrubbers zat een beetje roest, niet heel erg,
Ik heb wat foto's gemaakt deze zijn te vinden op:
http://members.home.nl/jrutjes/
Het zijn alleen de lelijke foto's jullie weten wel hoe de rest eruit ziet! Nu de hele postieve dingen:
- Helemaal droog
- Volgens mij/garagehouder/eigenaar was het chassis hard
- Nieuwe deurtjes, achter en zijkant
- Audio ingebouwd
- Voetenbak helemaal droog en volgens mij hard
- Geen/weinig speling in het stuur
- Schakelen (voor zover ik dat kon) leek mij ook in orde.
- Nieuwe Michelin Banden
En ja voor de rest, is het niet gelukt er met verstand naar te kijken, je hart is verloren en je wil em het liefst meteen meenemen! Aaargh ik wil hem zo ophalen, maar eerst nog maar eens ergens anders gaan kijken.
Wie kan mij helpen? Moet ik het doen? Is het een goed ogend bakkie? Hij is zooooo leuk!

LoLa: Wel van naam verandert maar niet minder Gek!
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 323
- Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Roest zal je altijd vinden in deze prijsklasse, maar is goed te herstellen of te stoppen. Het kraken/piepen bij het remmen is niet erg doet ie van mij ook af en toe. Uitlaat is makkelijk te vervangen en niet zo duur dus dat is geen probleem. Wat is de vraagprijs eigenlijk??
Citroen 2CV Dolly XG-BF-84
Zo we gaan vandaag nog even naar deze http://www.marktplaats.nl/index.php3?g= ... n&ID=58035
Kijken ik hoop dat dit wat is. Hij staat in Ermelo dus lekker dichtbij. Na een paar nachtje geslapen te hebben, heb ik nog een vraagje over de Aca. In de witte waar we zijn wezen kijken zat een gat in de vloerplaat van de laadruimte. Links voorin, is het moeilijk om zo'n roestgat te repareren? Is het eenvoudig om deze plaat er uit te halen? Dit lijkt mij een "vast deel" van de auto en hierdoor dus moeilijk te repareren het gat was best groot 40x40 mm ofzo.
Dit komt voor mij toch wel "heftig over". Ook de foto van de achterkant waarbij de ijzeren koker (vierkante buis) die onderaan de carroserie vastzit behoorlijk verrot is. Deze is op mijn site te zien. Dit baart mij ook zorgen ivm de vervangbaarheid.
En als laatste vraag, er wordt vaak verteld dat de auto nog in de orginele lak zit. Waarom is dit een voordeel? Of maakt het eigenlijk niet zoveel uit?
Kijken ik hoop dat dit wat is. Hij staat in Ermelo dus lekker dichtbij. Na een paar nachtje geslapen te hebben, heb ik nog een vraagje over de Aca. In de witte waar we zijn wezen kijken zat een gat in de vloerplaat van de laadruimte. Links voorin, is het moeilijk om zo'n roestgat te repareren? Is het eenvoudig om deze plaat er uit te halen? Dit lijkt mij een "vast deel" van de auto en hierdoor dus moeilijk te repareren het gat was best groot 40x40 mm ofzo.
Dit komt voor mij toch wel "heftig over". Ook de foto van de achterkant waarbij de ijzeren koker (vierkante buis) die onderaan de carroserie vastzit behoorlijk verrot is. Deze is op mijn site te zien. Dit baart mij ook zorgen ivm de vervangbaarheid.
En als laatste vraag, er wordt vaak verteld dat de auto nog in de orginele lak zit. Waarom is dit een voordeel? Of maakt het eigenlijk niet zoveel uit?
LoLa: Wel van naam verandert maar niet minder Gek!
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 323
- Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Het is geen voordeel dat ie nog orginele lak heeft alleen wanneer dat in concoursstaat is heeft het een voordeel maar dat is bij jouw acas niet het geval.
Heb gat is wel te repareren doormiddel van lassen als het groot is en anders kan je het ook met polyester dichtsmeren.
Maar in dit geval zal ie er uit gesneden moeten worden en een nieuwe ingelast moeten worden. Verstandig is om van te voren prijsopgave te vragen bij een 2cv specialist wat het kost om dit te lassen. Vraag het eens aan www.eendengarage.com of www.eendenspul.nl doen veel laswerk
tegen redelijke prijs.
In de prijsklasse van 2000 euro voor een aca zal je altijd slechte plekken vinden. Aangezien een goede aca gewoon zon 3500 kost.
Heb gat is wel te repareren doormiddel van lassen als het groot is en anders kan je het ook met polyester dichtsmeren.
Maar in dit geval zal ie er uit gesneden moeten worden en een nieuwe ingelast moeten worden. Verstandig is om van te voren prijsopgave te vragen bij een 2cv specialist wat het kost om dit te lassen. Vraag het eens aan www.eendengarage.com of www.eendenspul.nl doen veel laswerk
tegen redelijke prijs.
In de prijsklasse van 2000 euro voor een aca zal je altijd slechte plekken vinden. Aangezien een goede aca gewoon zon 3500 kost.
Citroen 2CV Dolly XG-BF-84
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2179
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Enig voordeel zit er wel in de originele lak, je weet dat er niet geprobeerd
is een gebrek aan de carosserie te verdoezelen.
Met plamuur maak je de slechtste auto mooi, voor even.
is een gebrek aan de carosserie te verdoezelen.
Met plamuur maak je de slechtste auto mooi, voor even.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Nog 1dje gezien
Vandaag afgerezen naar Ermelo om nog een Aca te bekijken! Nou uiteraard was het weer 1 groot feest nu voornamelijk omdat ik ze nu ook een beethe "echt" kan besturen, ik kwam zowaar vooruit.
Ook nog een heerlijke demonstratie van de eigenaar gehad, hoe je een aca echt bestuurd. Kortom het was weer een zeer interessante dag.
Maar even mijn ervaring op een rijtje, deze aca zag er van buiten veel beter uit, geen roestplekjes enzo, maar de auto was dan ook met een roller overgeschilderd. Dit vond ikzelf een beetje eng met verborgen roest enzo!
Ook in de vloer platen zaten weer 2 gaatjes, dit moet ik maar accepteren denk ik. Ik heb al een mailtje de deur uitgedaan om te vragen hoe duur het is om dit te laten lassen.
De motor was onderaan minder vettig, zag er dus iets beter uit.
De hele auto inclusief de wanden en het plafond waren bekleed met tapijt.
Maar a.h.v. koopwijzer kwam ik ook nog een aantal dingetjes tegen:
- Dit is een natte wagen, jawel er stond zelfs een klein plasje water achter de bijrijdersstoel. Maar hier zat geen roest.
- Het tapijt achterin was nat, en het lag er al 7 jaar in, heb niet onder het hele tapijt kunnen kijken.
- Wat mij achteraf ook zorgen baarde was, er is een motor van een eend ingezet.
- Het chassis is vlak voor de voetenbakken verstevigd (lees gelast) Dit heb ik niet kunnen zien.
Overall ben ik nu helemaal de kluts kwijt. De blauwe zag uit van buiten, al zat er wel wat plamuur op. Maar die motor? Kan dat goed zijn? En het was natuurlijk een natte auto, is dat inderdaad "gevaarlijk"
Voor de rest wil ik iedereen die maar geduldig blijft reageren bedanken voor al hun geduld want ik ben geen snelle kiezer.
De afgelopen 7 jaar is de auto voornamelijk onderhouden door een "mannetje" en alleen de keuringen zijn door een garage gedaan. Ik weet niet of dit veel uitmaakt?
Foto's van beide auto's zijn te zien op:
http://members.home.nl/jrutjes
Ook nog een heerlijke demonstratie van de eigenaar gehad, hoe je een aca echt bestuurd. Kortom het was weer een zeer interessante dag.
Maar even mijn ervaring op een rijtje, deze aca zag er van buiten veel beter uit, geen roestplekjes enzo, maar de auto was dan ook met een roller overgeschilderd. Dit vond ikzelf een beetje eng met verborgen roest enzo!
Ook in de vloer platen zaten weer 2 gaatjes, dit moet ik maar accepteren denk ik. Ik heb al een mailtje de deur uitgedaan om te vragen hoe duur het is om dit te laten lassen.
De motor was onderaan minder vettig, zag er dus iets beter uit.
De hele auto inclusief de wanden en het plafond waren bekleed met tapijt.
Maar a.h.v. koopwijzer kwam ik ook nog een aantal dingetjes tegen:
- Dit is een natte wagen, jawel er stond zelfs een klein plasje water achter de bijrijdersstoel. Maar hier zat geen roest.
- Het tapijt achterin was nat, en het lag er al 7 jaar in, heb niet onder het hele tapijt kunnen kijken.
- Wat mij achteraf ook zorgen baarde was, er is een motor van een eend ingezet.
- Het chassis is vlak voor de voetenbakken verstevigd (lees gelast) Dit heb ik niet kunnen zien.
Overall ben ik nu helemaal de kluts kwijt. De blauwe zag uit van buiten, al zat er wel wat plamuur op. Maar die motor? Kan dat goed zijn? En het was natuurlijk een natte auto, is dat inderdaad "gevaarlijk"
Voor de rest wil ik iedereen die maar geduldig blijft reageren bedanken voor al hun geduld want ik ben geen snelle kiezer.
De afgelopen 7 jaar is de auto voornamelijk onderhouden door een "mannetje" en alleen de keuringen zijn door een garage gedaan. Ik weet niet of dit veel uitmaakt?
Foto's van beide auto's zijn te zien op:
http://members.home.nl/jrutjes
LoLa: Wel van naam verandert maar niet minder Gek!