Ontroesten van bouten ed.

Hoe pak je nou zo'n reparatie van je voorruitstijl aan? Of van je dorpel, of van je driehoekje of nog weer ergens anders van.
Gebruikersavatar
Sjarel Ston
Beginner
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 16 mei, 2005 10:41
Locatie: Nijmegen

Ontroesten van bouten ed.

Bericht door Sjarel Ston » ma 16 mei, 2005 10:55

Hallo forumlezers

Mijn eendje ligt op het moment helemaal uit elkaar voor een chassiswissel (de tectyllaag aan de onderkant bleek niet om roest tegen te gaan, maar om slecht laswerk te camoufleren :( ) Maar nu vroeg ik me af of er een goede methode/middel is om alle bouten, schroeven en ander klein grut roestvrij te maken. Alvast bedankt voor de reacties.

Gebruikersavatar
Duintje
Moderator
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Duintje » ma 16 mei, 2005 11:04

ze zeggen altijd dat cola zelfs roest weg vreet.

Lijkt mij wel een leuk experiment....

Dus gooi het zaakje eens een paar dagen in wat cola.

Marcel

zwetseend
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 71
Lid geworden op: za 22 nov, 2003 22:07
Locatie: Wissenkerke

Bericht door zwetseend » ma 16 mei, 2005 11:06

ik heb sinds gisteren m'n boutjes in de cola liggen, ik zal je het resultaat nog laten weten!

groetjes anneke
toet toet

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » ma 16 mei, 2005 11:17

bakkie benzine (liefst een jampotje ofzo)

gaat niet alleen de roest eraf, maar ook evt tectyl enz. ff schudden, paar daagjes laten staan, en schoon is alles weer. Afspoelen met een beetje schone benzine, en klaar.

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Jheronimus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 28 jul, 2004 14:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Jheronimus » ma 16 mei, 2005 12:21

Ik haal er altijd een staalborstel overheen en bij montage wat kopervet erop: roest niet meer en is na jaren nog altijd los te draaien.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » ma 16 mei, 2005 16:14

Er zijn bedrijven waar je al het kleine metaal weer kan laten metaliseren.
Heb ik toen ook gedaan, een emmertje vol roestige bouten, moeren, en allerlei
beugeltjes werden keurig chemisch ontroest en opnieuw gegalvaniseerd,
voor toen 25 gulden.
Naar keuze wit of geel.
Mijn ervaring met in roest oplosser ontroestte bouten en moeren zijn minder goed.
Ondanks vet en tectyl zien ze er al snel weer roestig uit.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gast

Bericht door Gast » ma 16 mei, 2005 19:27

Dit heet verzinken en geel passiviseren.

Hannes de geitjesboer
Beginner
Beginner
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 10 jan, 2005 15:00
Locatie: Oostnieuwkerke, West-Vlaanderen, belgië

Bericht door Hannes de geitjesboer » ma 16 mei, 2005 21:30

Je kan ze zandstralen ook natuurlijk, enkel wat zand voor nodig en een doe-het zelf-kitje voor op de perslucht. Voor deze kleine zaken is dat ideaal.
Zoals de geitjes mekkeren bij ons, mekkeren ze nergens

pluisje
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 17 dec, 2004 16:28

Bericht door pluisje » di 17 mei, 2005 15:37

ik heb er gewoon een kant en klaar apparaatje voor...
is een soort groot koffieblik wat op 2 rollers staat..
je gooit alle zooi met een hap zand (en wat extra sapjes) in het blik..
daarna blik op zijn kant op de rollers en na een week zachtjes rondjes draaien is alles spik en span :)
ik ben op zoek naar een auto waar ik alles zelf aan kan doen, zodat ik elk weekend van Rotterdam naar Nijmegen kan rijden..

Freek
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 21 mei, 2004 00:09

Bericht door Freek » do 30 jun, 2005 00:55

Helaas wordt het Cola-verhaal niet afgemaakt... Is het gelukt, Anneke?? Mijn ervaringen met cola zijn erg goed, ik maak er bijvoorbeeld brandstoffilters (brand)schoon mee. Je giet het erin en schudt, het borrelt even, en weg is de roest! Naspoelen met benzine sterk aanbevolen, dat wel...

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1792
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » do 8 sep, 2005 16:18

Freek schreef:Helaas wordt het Cola-verhaal niet afgemaakt... Is het gelukt, Anneke?? Mijn ervaringen met cola zijn erg goed, ik maak er bijvoorbeeld brandstoffilters (brand)schoon mee. Je giet het erin en schudt, het borrelt even, en weg is de roest! Naspoelen met benzine sterk aanbevolen, dat wel...
Dat lukt je met water dan ook. Heb pas zelf namelijk wat roestige zaakjes in de cola gegooid. Een hoop gesis en geborrel (dat gaat goed dacht ik). Maar na 24 uur was er niks veranderd (sic!).

Even gegoogeld, en ja hoor: heel het cola-roest verhaal is broodje-aap.

http://www.verhalenbank.nl/lijst_lexico ... =TM%206001

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » do 8 sep, 2005 17:59

Je moet toch wat vaker naar Discovery kijken.
Bij de Mythbusters uitgetest.
De werkzame stof in cola is foforzuur, dat is overigens ook te koop als
roestoplosser van HG
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » do 8 sep, 2005 22:10

Die roestoplosser heb ik in huis staan. Alle roest wordt er wit door, mar eraf gaat het niet echt. Je bent alleen maar meer tijd kwijt om eerst die witte troep eraf te halen en vervolgens nog de roest. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gast

Bericht door Gast » do 22 sep, 2005 16:27

héhé mooie oplossingen die me zeker vanpas gaan komen :D

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » do 22 sep, 2005 16:39

Punky schreef:Die roestoplosser heb ik in huis staan. Alle roest wordt er wit door, mar eraf gaat het niet echt. Je bent alleen maar meer tijd kwijt om eerst die witte troep eraf te halen en vervolgens nog de roest. :wink:
Beter gaat het om wat roestoplosser te verdunnen in water, in een emmer,
en daar het roestige spul in te gooien.
Gewoon een paar dagen laten staan en daarna afspoelen.
Werkt echt, alleen gaat het daarna weer snel roesten.
Het beste is echt een galvaniseer bedrijf zoeken wat je blikwerk kan ontroesten
en weer passiveren in geel of wit.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Plaats reactie