vliegwiel
vliegwiel
dik, dun, afgedraaid?
wat zijn de ervaringen met deze soorten vliegwielen
de oude dikke vliegwielen
of de jaren 80 dunne vliegwielen
of de speciaal voor kitcars ontworpen afgedraaide vliegwielen
wat zijn de ervaringen met deze soorten vliegwielen
de oude dikke vliegwielen
of de jaren 80 dunne vliegwielen
of de speciaal voor kitcars ontworpen afgedraaide vliegwielen
hey
wel ik heb nooit gereden met ene normaal vliegwiel op mijn visablok dus dat kan ik niet zeggen. Maar ik zie niet goe in hoe dit effect kan hebben op de topsnelheid. EEN vliegwiel dient toch om de dode punten op t evangen van je zuigers. Nu dit is altijd wat meer berekend dus je doet "extra overtollige" gewicht eraf. VLiegwiel dient vooral voor deze dode momenten op laagtoerental op te vangen. Dit is toch wat ik altijd geleerd heb.
greets robin
wel ik heb nooit gereden met ene normaal vliegwiel op mijn visablok dus dat kan ik niet zeggen. Maar ik zie niet goe in hoe dit effect kan hebben op de topsnelheid. EEN vliegwiel dient toch om de dode punten op t evangen van je zuigers. Nu dit is altijd wat meer berekend dus je doet "extra overtollige" gewicht eraf. VLiegwiel dient vooral voor deze dode momenten op laagtoerental op te vangen. Dit is toch wat ik altijd geleerd heb.
greets robin
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 432
- Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
- Locatie: Ovezande (zeeland)
afgedraaide vliegwielen leveren inderdaad geen hogere topsnelheid. Maar omdat het gewicht veel lager is accelereerd je eend wel veel beter.
Nadeel is dan wel dat ie wat harder op de motor afremt (door de lage massa van het vliegwiel (opgeslagen energie)), en dus wat onrustiger loopt.
Ook bij lage toerentallen (stationair) zal de motor dus wat schokkeriger draaien.
Het type koppeling wat je neemt is natuurlijk afhankelijk van het type vliegwiel.
Ik heb bij mezelf een dun vliegwiel (diafragmakoppeling) gemonteerd op een motor waar oorspronkelijk een dik vliegwiel opzit. Dit merk je meteen bij het optrekken, maar de top blijft gelijk.
Nadeel is dan wel dat ie wat harder op de motor afremt (door de lage massa van het vliegwiel (opgeslagen energie)), en dus wat onrustiger loopt.
Ook bij lage toerentallen (stationair) zal de motor dus wat schokkeriger draaien.
Het type koppeling wat je neemt is natuurlijk afhankelijk van het type vliegwiel.
Ik heb bij mezelf een dun vliegwiel (diafragmakoppeling) gemonteerd op een motor waar oorspronkelijk een dik vliegwiel opzit. Dit merk je meteen bij het optrekken, maar de top blijft gelijk.
AZ A2 '70
AK400 '76
AK400 '76
Hmmm wat ik nu lees maakt me wéér niet blij...
Op ons AK2 blokje zit (waarschijnlijk) een dik vliegwiel, met de montage van een andere koppeling kwam er een "3 vinger" af en we hebben er een "diafragma" op gezet. Geeft dit een probleem? Het past perfect.
Maar euh... ontopic, een voordeel van een 2cv blokje is toch dat ie zo lekker soepel loopt? Waarom zou je dat dan veranderen door er een ander vliegwiel op te zetten? Ik lees trouwens meer nadelen dan voordelen.
Maarja wie ben ik....
Op ons AK2 blokje zit (waarschijnlijk) een dik vliegwiel, met de montage van een andere koppeling kwam er een "3 vinger" af en we hebben er een "diafragma" op gezet. Geeft dit een probleem? Het past perfect.
Maar euh... ontopic, een voordeel van een 2cv blokje is toch dat ie zo lekker soepel loopt? Waarom zou je dat dan veranderen door er een ander vliegwiel op te zetten? Ik lees trouwens meer nadelen dan voordelen.
Maarja wie ben ik....
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Citaat Jeroen Cats:
afgedraaid vliegwiel is zeker een aanrader.
Er kan ongeveer 1/3 gewicht vanaf zonder dat je merkt dat het stationair minder wordt (zeker niet als ie netjes 750tpm draait)
Als je meer als 50% afdraait krijg je problemen met bokken en stationair lopen.
http://www.2cv.nl/interactief/forum/vie ... =vliegwiel
Maakt het wat uit of het een dik of dun vliegwiel is?
Ik zit namelijk ook te denken aan een ietjes lichter vliegwiel voor op een AM2 blok wat nog in de revisie moet.
afgedraaid vliegwiel is zeker een aanrader.
Er kan ongeveer 1/3 gewicht vanaf zonder dat je merkt dat het stationair minder wordt (zeker niet als ie netjes 750tpm draait)
Als je meer als 50% afdraait krijg je problemen met bokken en stationair lopen.
http://www.2cv.nl/interactief/forum/vie ... =vliegwiel
Maakt het wat uit of het een dik of dun vliegwiel is?
Ik zit namelijk ook te denken aan een ietjes lichter vliegwiel voor op een AM2 blok wat nog in de revisie moet.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 417
- Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
- Locatie: groningen